AdBlue: Cum funcționează și ce se întâmplă când rămâneți fără ea?

AdBlue
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

AdBlue aparține tehnologiilor care ar trebui să reducă emisiile de oxizi de azot. Pe măsură ce standardele de emisii devin tot mai stricte, acestea apar din ce în ce mai frecvent la mașinile echipate cu motoare diesel. Șoferii de camion au completat cel mai adesea acest lichid, dar odată cu venirea standardului de emisii Euro 6, proprietarii de mașini din UE sunt împovărați și cu această obligație.

Pe scurt, standardul de emisii Euro 6 se aplică în principal motoarelor diesel. Conform acestui standard, motoarele diesel ar trebui să producă jumătate din mai multe emisii decât mașinile care îndeplinesc standardul de emisii Euro 5. Producătorii nu au de ales decât să avanseze tehnologia și să încerce să reducă la minimum emisiile de oxizi de azot.

Conţinut

Pentru ce este AdBlue și cum funcționează?

Sistemul SCR (așa-numitul Reducere catalitică selectivă) injectează substanța chimică AdBlue (un compus din uree și apă distilată) în țeava de eșapament. Datorită reacției chimice a AdBlue și a gazelor de eșapament, AdBlue se descompune în amoniac și dioxid de carbon, amoniacul reacționând cu NOx și eliminând azotul și apa inofensive.

AdBlue constă din 32,5% uree, în timp ce partea rămasă este apă distilată. AdBlue este uneori numit aditiv, dar aceasta este o greșeală, deoarece nu este niciodată amestecat cu combustibil.

Cu toate acestea, standardul de emisii Euro 6 nu cere ca toate mașinile diesel să aibă AdBlue ca echipament și există alternative, precum sistemul Lean NOx Trap (LNT). Uriașul său avantaj este că nu necesită întreținere, dar, pe de altă parte, crește consumul de combustibil.

Ce se întâmplă când rămâneți fără AdBlue?

Tehnologia AdBlue este, așadar, o soluție mult mai bună decât sistemul LNT, mai ales din punct de vedere al consumului de combustibil. Cu toate acestea, puteți rămâne fără AdBlue, deoarece nu este o soluție fără întreținere. Într-un astfel de caz, este posibil să nu puteți porni mașina și să nu aveți de ales decât să apelați un camion de remorcare la centrul de service.

Cu toate acestea, rămânerea fără AdBlue este foarte puțin probabil. Consumul de AdBlue este, în medie, de aproximativ 1 litru la 1000 km. Desigur, gama totală variază în funcție de mărcile și dimensiunile rezervorului, dar, în orice caz, o lumină de avertizare vă avertizează despre nivelul scăzut de AdBlue.

AdBlue Warning Light

Dacă ignorați acest avertisment și nu completați cu lichid AdBlue, riscați să nu puteți porni motorul. Acesta nu este un eșec al tehnologiei. Producătorii de mașini sunt obligați de legislație să prevină operațiunile auto cu AdBlue epuizat. După completarea cu AdBlue, ar trebui să puteți porni din nou motorul fără probleme, atâta timp cât nu există alte defecte tehnice.

Cum să încărcați AdBlue?

Aproape oricine poate reumple AdBlue și nu este nevoie să dezasamblați nimic. Locația duzei pentru AdBlue este cel mai adesea lângă orificiul de umplere pentru motorină, în timp ce adăugarea de AdBlue este foarte asemănătoare cu adăugarea de combustibil. Dacă reumpleți cu AdBlue dintr-un recipient, înfășurați o cârpă în jurul gâtului pentru a fi sigur - acest lucru se aplică dacă gâtul nu este situat lângă orificiul pentru combustibil. Nu doriți să turnați acest lichid pe tapițeria portbagajului.

Când umpleți lichid dintr-un pistol de umplere, același lucru se aplică și reumplerii dintr-un recipient - aveți grijă când scoateți pistolul pentru picături care ar putea ajunge fie pe tapițerie, fie pe pantofi.

Multe centre de service completează automat lichidul AdBlue pentru inspecții regulate, în timp ce altele verifică nivelul. Deoarece, așa cum am menționat, kilometrajul variază între diferitele mașini, nu ar trebui să vă bazați pe un interval regulat, iar dacă apare lumina AdBlue, cu siguranță nu o ignorați.

Rezumat și concluzie

O lumină vă informează că lichidul AdBlue se epuizează cu mult înainte și, în unele cazuri, chiar un semnal sonor. Un mesaj de avertizare vă informează și pe afișajul unor mașini, în mod regulat după o anumită porțiune de kilometri parcurși. Nu puteți porni motorul dacă ignorați aceste avertismente și rămâneți fără AdBlue.

Adăugarea de AdBlue nu este problematică, iar prețul nu este astronomic, dar ridurile de pe frunte pot fi cauzate de o defecțiune a sistemului SCR, care se ocupă de injectarea AdBlue. Din păcate, același lucru este valabil și atunci când AdBlue se epuizează, și astfel, o mașină cu un sistem SCR nefuncțional/defect îți va permite o autonomie maximă de 1000 km; dupa aceasta distanta nu veti mai putea porni motorul.