Lumini de avertizare pe bordul mașinii: despre ce avertizează acestea?
Luminile de avertizare de pe tabloul de bord ale mașinii nu sunt nimic nou, dar pe măsură ce tehnologia a avansat, la fel și varietatea de simboluri de pe tabloul de bord a mașinii tale. Unele dintre aceste simboluri se aprind de fiecare dată când porniți vehiculul, deși nu vă faceți griji decât dacă rămân aprinse după ce porniți motorul.
Pe scurt, scopul luminilor de avertizare de pe bordul mașinii este fie de a informa, fie de a avertiza șoferul. De exemplu, simbolul pentru faza lungă se aprinde atunci când aprindeți luminile pentru faza lungă. Are doar caracter informativ. Pe de altă parte, dacă lampa de avertizare a motorului se aprinde, ar trebui să începeți să vă faceți griji.
Conţinut
Există multe lumini de avertizare și chiar și șoferii experimentați ar putea avea nevoie să-și amintească semnificația. De aceea am pregătit o prezentare amplă a diferitelor lumini de avertizare care pot apărea pe tabloul de bord. Vă rugăm să ne informați dacă observați o lumină de avertizare pe tabloul de bord pe care nu am inclus-o în această prezentare generală!
Lumini roșii de avertizare
Luminile roșii de avertizare dintr-o mașină, după cum sugerează culoarea, indică o problemă gravă care trebuie rezolvată imediat. Uneori, este o chestiune de minute, așa că este rezonabil să parcați mașina deoparte, să sunați la un expert sau să rezolvați singur problema pe loc.
Avertizare de pericol
Acest simbol avertizează șoferul că luminile de avarie sunt activate. Nu uitați să le dezactivați când nu mai aveți nevoie să le folosiți, pentru a nu încurca ceilalți șoferi.
Capacul portbagajului
Se aprinde când capacul portbagajului nu este închis corect. Contactați un centru de service auto autorizat dacă lampa de avertizare rămâne aprinsă după închiderea adecvată a capotei portbagajului.
Capota
Se aprinde când capota nu este închisă corect. Contactați un centru de service auto autorizat dacă lampa de avertizare rămâne aprinsă după închiderea adecvată a capotei.
Defecțiune a blocării direcției
Opriți imediat vehiculul și chemați un camion de remorcare. În caz contrar, există riscul blocării complete a direcției în timpul conducerii. Dacă se aprinde în portocaliu, ar trebui să planificați o vizită la un centru de service auto.
Defecțiune a comutatorului de aprindere
Acest simbol poate indica o problemă cu contactul sau cheia. Dacă se aprinde, nu decuplați contactul deoarece este posibil să nu îl puteți reporni. Se recomandă vizitarea imediată la un centru de service auto autorizat.
Simbolul contactului are și o variantă portocalie, indicând aceeași problemă. Deși acest lucru poate să nu necesite acțiuni imediate, este înțelept să programați o vizită la un centru de service auto autorizat.
Frână de parcare
Această lumină de avertizare indică faptul că frâna de parcare este cuplată. Opriți vehiculul și eliberați frâna de parcare înainte de a continua să conduceți. După dezactivarea frânei de parcare, lampa de control ar trebui să se stingă. Dacă continuă să se aprindă, lăsați mașina parcată și contactați un centru de service auto autorizat.
Funcționare defectuoasă a cutiei de viteze
Această lumină de avertizare indică o problemă gravă cu cutia de viteze. Opriți imediat și chemați un camion de remorcare. Continuarea conducerii poate provoca daune fatale cutiei de viteze, care este foarte costisitoare de reparat.
Lampa de avertizare a bateriei Citeşte mai mult
Este posibil să fi observat această lumină roșie la pornirea vehiculului. Dacă ledul rămâne aprins, ar putea fi fie o defecțiune a alternatorului, fie o cureaua de transmisie a alternatorului ruptă. Cu o astfel de defecțiune, puteți merge la centrul de service numai dacă motorul nu funcționează după descărcarea bateriei. Cu toate acestea, o alternativă mult mai bună este să apelați imediat un camion de remorcare.
Lampa de avertizare AdBlue
Lumina semnalizează un nivel scăzut de aditivi AdBlue. În cele mai multe cazuri, lampa de avertizare afișează și informații despre intervalul declarat și nu puteți porni motorul după ce aditivul a fost consumat.
Lampa de avertizare a lichidului de răcire a motorului Citeşte mai mult
Această lumină roșie se aprinde dacă nivelul lichidului de răcire este sub nivelul minim sau motorul se supraîncălzi. Dacă se întâmplă acest lucru, ar trebui să vă opriți și să verificați nivelul lichidului de răcire. Dacă lichidul de răcire trebuie completat, puteți face acest lucru numai după ce motorul s-a răcit la 60 de grade Celsius (140 de grade Fahrenheit). De obicei înseamnă să așteptați un sfert de oră sau mai mult, în funcție de temperatura exterioară.
Să presupunem că nu aveți lichid de răcire sau apă distilată la îndemână. De asemenea, puteți folosi apă obișnuită în caz de urgență, dar trebuie să vizitați centrul de service mai târziu.
O pompă de apă deteriorată, un cap crăpat, scurgeri în sistemul de răcire sau un radiator crăpat pot provoca scurgeri de lichid de răcire. Dacă lichidul de răcire nu are scurgeri, un comutator sau un ventilator defectuos pot cauza supraîncălzirea motorului.
Lampă de avertizare cheie
Acest indicator are diferite forme în funcție de producător. Se aprinde atunci când este necesară verificarea de service. Ar putea fi o verificare planificată (un interval stabilit), o defecțiune neașteptată sau necesitatea de a merge la centrul de service cât mai curând posibil.
Lampă de avertizare defecțiune airbag
Această lumină semnalizează o eroare în electronica sistemului airbag. Se poate întâmpla ca airbagurile să nu se declanșeze sau să nu se declanșeze singure în timpul unui impact. Vă recomandăm mai degrabă o vizită rapidă la un centru de service auto.
Lampă de avertizare frână
Dacă becul roșu de frână este aprins, probabil că aveți frâna de mână aplicată, caz în care ar trebui să o eliberați imediat. Dacă becul continuă să se aprindă, opriți și verificați nivelul lichidului de frână (adăugați-l dacă este sub nivelul corect), deoarece frânele pot înceta să funcționeze.
Lampa de avertizare la volanul servodirectiei
Veți întâlni această lumină de avertizare dacă aveți o problemă cu servodirecția. Defecțiunea poate fi la sistemul electric sau la servopompa. Conducerea unui astfel de vehicul este posibil, dar trebuie să suportați efectul redus sau zero al servodirecției.
Lampa de avertizare pentru cheie FOB
Simbolul cheie FOB cu un semn de exclamare poate avea mai multe semnificații. Poate indica o baterie slabă în cheie, o antenă defectă care primește semnalul de la cheie sau o defecțiune a sistemului de securitate al vehiculului. Pentru mașinile cu pornire fără cheie, poate alerta șoferul să plaseze cheia FOB lângă contact din motive de siguranță.
Lampa de avertizare pentru controlul croazierului
Acest indicator se aprinde în roșu dacă viteza maximă setată este depășită sau există o defecțiune în sistem.
Lampa de avertizare pentru presiunea uleiului de motor Citeşte mai mult
Acest simbol roșu avertizează despre presiunea insuficientă a uleiului de motor, unul dintre motive poate fi faptul că nivelul uleiului este prea scăzut. Ar trebui să opriți imediat mașina și să opriți motorul, deoarece lubrifierea nu este suficientă. Dacă lampa de avertizare rămâne aprinsă chiar și după completare sau dacă nivelul uleiului este normal, opriți motorul și chemați un camion de remorcare. În caz contrar, riscați să blocați motorul, deoarece pompa de ulei se poate deteriora.
Lampa de avertizare Start/Stop
Se aprinde dacă sistemul start-stop a oprit motorul. După apăsarea ambreiajului, motorul pornește. În cazul unei transmisii automate, pedala de frână trebuie eliberată.
Lampa de avertizare ușile deschise
Această lumină se aprinde dacă ușa este întredeschisă sau insuficient închisă.
Lumină centură de siguranță
O lumină pentru centura de siguranță semnalează un pasager fără centură. În plus, un bip puternic ar trebui să te avertizeze și pe tine.
Lumini de avertizare galbene sau portocalii
Simbolurile de pe tabloul de bord al mașinii iluminate în galben/portocaliu vă avertizează de obicei cu privire la o problemă detectată de sistemul de management al motorului. Ar putea fi, de asemenea, un nivel scăzut al unor fluide, regenerare DPF etc. De cele mai multe ori, puteți conduce în continuare o mașină cu unul dintre luminile de avertizare galbene/portocalii aprinse, dar ar trebui să vizitați service-ul auto pentru diagnosticare cât mai curând posibil.
Amortizoare de suspensie adaptive
Semnalează o defecțiune în reglarea rigidității suspensiei. În acest caz, se recomandă să conduceți cu atenție, deoarece această defecțiune afectează stabilitatea. În plus, trebuie să mergeți la centrul de service pentru un test de funcționalitate a sistemului.
Apă în lampa de avertizare pentru combustibil
Acest simbol avertizează asupra unui procent mare de apă în motorină. Reduceți viteza și mergeți cu atenție direct la reparatorul autorizat. Dacă acest martor se aprinde imediat după alimentare, opriți motorul și chemați un camion de remorcare. În acest caz, motorina este contaminată cu apă, iar rezervorul trebuie golit. Arderea unui astfel de combustibil poate cauza deteriorarea fatală a motorului.
Apăsați lampa de avertizare a pedalei de ambreiaj
Acest martor vă informează că este necesar să apăsați și să țineți apăsată pedala de ambreiaj la pornirea motorului. Vă rugăm să rețineți că acest martor seamănă aproape cu cel pentru apăsarea pedalei de frână.
Cheia nu este în vehicul
Această lumină de avertizare apare la vehiculele cu sistem de acces fără cheie și se va aprinde dacă ați scos cheia din mașină în timp ce motorul este pornit. Dacă opriți motorul, nu îl veți putea porni din nou decât dacă cheia este în vehicul.
Control de coborâre în deal (HDC/DAC)
Semnalizează că controlul coborârii dealului este activat în cazul unei pante mai abrupte. În această situație, sistemul preia controlul asupra stabilizării vehiculului și menține o viteză constantă.
Controlul intervalului farurilor
Semnalizează o defecțiune a reglajelor automate ale farurilor. Funcționalitatea nu va fi afectată în modul manual, dar nu va funcționa automat.
Indicatoare 4x2, 2HI, 2H
Aceste indicatoare avertizează șoferul că un vehicul cu tracțiune integrală furnizează energie doar la două roți. Modul 4x2 este potrivit pentru suprafețe uscate sau în condiții bune de condus, oferind o economie de combustibil mai bună.
Indicator 4 Wheel Drive Auto
Această lumină avertizează șoferul că vehiculul se află în modul „AUTO” cu tracțiune integrală. Aceasta înseamnă că vehiculul cuplează automat tracțiunea pe patru roți atunci când detectează o pierdere a tracțiunii. Majoritatea vehiculelor moderne cu tracțiune integrală folosesc acest mod ca implicit. Problema apare dacă lumina este aprinsă chiar și atunci când modul ar trebui să fie oprit.
Indicator 4 Wheel Drive High
Acest indicator avertizează șoferul că vehiculul se află în modul „RIGHT” cu tracțiune integrală. În cazul vehiculelor mai vechi echipate cu tracțiune integrală, aceasta a fost setarea implicită în condiții normale de condus - într-un astfel de caz, producătorii au adăugat rareori lampa de avertizare la alte indicatoare. Majoritatea vehiculelor moderne cu tracțiune integrală funcționează cu modul implicit „AUTO” și permit trecerea la 4x4 High sau 4x4 Low.
Modul 4x4 High este util atunci când este necesară o tracțiune mai mare la viteze normale și mai mari, de exemplu, pe un drum înzăpezit, pe timp de ploaie etc. Când modul este activ, arborii de transmisie față și spate sunt blocați mecanic împreună, determinând partea din față iar roțile din spate să se rotească cu aceeași viteză.
Această lumină de avertizare poate fi afișată ca 4x4 High, 4WD High sau în versiuni prescurtate, cum ar fi 4HI sau 4H. Dacă clipește permanent (nu la comutarea modului), este o problemă și ar trebui să mergeți la centrul de service cât mai curând posibil.
Indicator bujie incandescente
Indicatorul se aprinde după ce ați rotit cheia în a doua poziție, adică chiar înainte de pornirea motorului. Semnalizează preîncălzirea, deci activitatea bujiilor incandescente. După ce se stinge, ar trebui să porniți motorul. Dacă indicatorul bujiilor incandescente se aprinde și în timpul conducerii, cea mai frecventă defecțiune poate fi la bujiile incandescente sau la circuitul bujiilor incandescente. Înlocuirea bujiilor incandescente ar rezolva cel mai probabil această problemă.
Indicator combustibil scăzut
Când această lumină este aprinsă, intervalul este de aproximativ 50 până la 100 km (sau 30 până la 60 mile), în funcție de dimensiunea rezervorului de combustibil. Ar trebui să găsești o benzinărie cât mai curând posibil. Înainte de a alege partea greșită la benzinărie, uitați-vă cu atenție la simbolul indicatorului de combustibil - ar putea exista o săgeată care să indice unde este capacul de benzină al mașinii dvs.
Indicator lumini de ceață spate
Se aprinde dacă luminile de ceață spate sunt aprinse.
Indicator tracțiune scăzută pe 4 roți
Această lumină avertizează șoferul că vehiculul este în modul „LOW” cu tracțiune pe patru roți. Când modul este activ, arborii de transmisie față și spate sunt blocați mecanic împreună, determinând roțile din față și din spate să se rotească cu aceeași viteză. Un raport de transmisie scăzut oferă un cuplu mai mare la roți și, prin urmare, o tracțiune mult mai mare.
Cu toate acestea, modul 4x4 Low nu este destinat vitezei normale și mai mari, ci mai ales off-roadului foarte lent și terenurilor dificile, cum ar fi urcușuri abrupte, terenuri noroioase sau nisip adânc, unde un cuplu mai mare și o tracțiune mai mare sunt utile. Înainte de a conduce pe un astfel de teren cu modul 4x4 Low, este important să dezactivați controlul tracțiunii.
În funcție de producător, lampa de avertizare poate fi afișată în diferite variante, adică ca 4x4 Low, 4WD Low sau sub formă abreviată ca 4LO sau 4L. Dacă clipește permanent (nu la comutarea modului), este o problemă și ar trebui să mergeți la centrul de service cât mai curând posibil.
Lampa de avertizare a aprinderii
Această lumină de avertizare indică o defecțiune a contactului sau a cheii. Cel mai bine este să vizitați mai curând un centru de service auto.
Dacă se aprinde în roșu, nu opriți contactul, deoarece este posibil să nu îl puteți reporni. Într-un astfel de caz, trebuie să conduceți imediat la centrul de service auto.
Lampa de avertizare ABS Citeşte mai mult
Se aprinde dacă senzorul ABS sau unitatea de control funcționează defectuos. Roțile unei mașini fără un ABS funcțional se pot bloca în timpul frânării. În acest caz, vehiculul frânează în același mod ca și vehiculul care nu este echipat cu acest sistem (vehicule mai vechi). Fiți extrem de atenți când acest indicator se aprinde, mai ales când plouă sau suprafața este umedă și încercați să păstrați o distanță de siguranță în timp ce sunteți moale la frânare.
Lampa de avertizare a capacului rezervorului de combustibil
Acest simbol avertizează șoferul că capacul rezervorului de combustibil nu este bine închis sau strâns. La fel de bine se poate aprinde dacă capacul rezervorului de combustibil este deteriorat sau lipsește. Opriți vehiculul cât mai curând posibil și verificați capacul. Dacă este OK, lampa de avertizare poate însemna că aer intră în compartimentul de combustibil. Dacă este cazul, ar trebui să vizitați imediat un centru de service auto.
Lampa de avertizare a cârligului de remorcare
Dacă acest simbol apare pe tabloul de bord, cârligul de remorcare nu s-a cuplat corect. Este necesar să opriți, să deconectați și să reconectați dispozitivul de remorcare cât mai curând posibil.
Lampă de avertizare adaptivă pentru controlul vitezei de croazieră
Cruise control adaptiv nu este în prezent funcțional. La următoarea ocazie, opriți vehiculul și reporniți motorul. Dacă lampa de avertizare rămâne aprinsă, radarul care detectează împrejurimile poate fi acoperit de murdărie/gheață sau există o defecțiune în sistemul ACC. Puteți continua să conduceți, dar controlul adaptiv al vitezei de croazieră nu va funcționa.
Lampa de avertizare a motorului Citeşte mai mult
Această lumină de avertizare infamă semnalează o problemă generală. Poate fi o defecțiune a injecției de combustibil, a aprinderii, a arborelui cu came sau a arborelui cotit și multe altele. Uneori, lampa de avertizare a motorului se poate aprinde cu celălalt simbol, dar poate apărea și în cazul unei erori aleatorii. Cu toate acestea, fără a rula un diagnostic al mașinii, este imposibil să spunem dacă este o problemă gravă sau doar o problemă minoră.
În unele cazuri, motorul poate intra chiar în modul de urgență, iar performanța acestuia poate fi limitată. Dacă se întâmplă acest lucru, vă recomandăm o vizită urgentă la un centru de service auto.
Lampă de avertizare de defecțiune a becului
Acesta informează despre un bec care nu funcționează care trebuie înlocuit.
Lumini de avertizare verzi și albastre
Luminile de avertizare verzi și albastre informează de obicei șoferul despre funcționarea sistemelor individuale. Culoarea albastră era rezervată anterior pentru faza lungă, dar astăzi, unele mașini o folosesc, de exemplu, ca înlocuitor pentru indicatorul de temperatură a lichidului de răcire.
Faza lungă
Simbolul albastru indică faptul că farurile de drum sunt aprinse.
Lumină albastră pentru lichid de răcire a motorului Citeşte mai mult
Lumina albastră a lichidului de răcire a motorului informează șoferul despre temperatura scăzută a lichidului de răcire. În acest caz, motorul nu ar trebui să fie turat la turații mari în timp ce acest indicator luminos este aprins, deoarece nu este încălzit la temperatura optimă de funcționare.
Apăsați indicatorul pedalei de frână
Se aprinde atunci când pedala de frână trebuie apăsată și menținută în timp ce deplasați maneta de viteze din poziția de parcare. Acest simbol apare numai la vehiculele echipate cu transmisie automată.
Cruise control adaptiv
Se aprinde dacă este activat controlul adaptiv al vitezei de croazieră. Controlul adaptiv al vitezei de croazieră controlează viteza și distanța. Acest simbol verde începe să clipească dacă viteza maximă setată este depășită. Dacă nu încetează să clipească chiar și după ce reduceți viteza, este posibil ca sistemul să funcționeze defectuos și ar trebui să îl lăsați să verifice la centrul de service auto.
Faruri de ceață față
Semnalizează că luminile de ceață față sunt aprinse.
Frână de parcare electronică
Acest indicator informează că Auto Hold este activată. Aceasta este o caracteristică a frânei de parcare electronice și asigură cea mai lină pornire posibilă în sus. Puteți dezactiva manual Auto Hold, în timp ce butonul este de obicei situat aproape de butonul electronic al frânei de parcare.
Indicator automat pentru faza lungă
Acest simbol verde indică faptul că funcția de reglare automată a luminii lungi este activată. În funcție de vehicul, acest indicator poate avea o culoare albastră (mai puțin obișnuită) sau albă.
Indicator de asistență la banda
Acest indicator se aprinde atunci când porniți sistemul de asistență pe bandă. Sistemul de asistență pe bandă, după cum sugerează și numele, ajută șoferul să mențină vehiculul pe bandă. Vă avertizează ori de câte ori mașina începe să iasă din bandă.
Indicator de conducere în modul ECO
Indică modul ECO (economisire) activat, care asigură că vehiculul atinge cel mai mic consum posibil. Cu toate acestea, acest mod va avea în cele din urmă efectul asupra vehiculului sub formă de performanță mai slabă, accelerație, reacții mai lente la accelerație sau recuperare crescută.
Indicator de croazieră
Se aprinde când sistemul de control al vitezei de croazieră este activat. Sistemul de control al vitezei de croazieră controlează automat viteza vehiculului.
Indicator de lumină laterală
Această lumină verde se aprinde atunci când farurile laterale sunt în funcțiune.
Indicator faza scurta
Indicatorul luminos verde înseamnă că faza scurtă a mașinii este aprinsă.
Lumini de avertizare albe
Lămpile de avertizare albe au în principal o funcție informativă. La mașinile mai vechi, nu existau lumini de avertizare de această culoare. Odată cu apariția din ce în ce mai multe părți diferite, numărul acestora crește constant.
Faze lungi automate aprinse
Acest indicator informează că funcția de reglare automată a luminii lungi este activă. Un indicator asemănător cu aceeași semnificație se poate aprinde în verde sau mai rar în albastru, în funcție de vehicul.
Lampa de avertizare pentru temperatura exterioara Citeşte mai mult
Acest simbol pe tabloul de bord informează despre o scădere a temperaturii exterioare sub o anumită valoare (4°C sau 39°F dacă nu este personalizat).