Clasificarea uleiului de motor explicată

Oil tank cap
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Uleiul de motor este cel mai important fluid de funcționare al motorului dvs., deși unii ar putea pretinde în mod eronat că este combustibil. Într-adevăr, nu ți-ai putea porni mașina fără combustibil, dar motorul s-ar bloca rapid fără ulei de motor.

Este un produs foarte complex din punct de vedere tehnologic folosit ca lubrifiant în motoarele cu ardere a mașinilor. În plus, uleiul de motor îndeplinește funcția de răcire, curățare, etanșare și protecție împotriva coroziunii.

Conţinut

Acest articol va pune în lumină clasificarea uleiurilor de motor, etichetele uleiului de motor și cum să le citiți.

Care sunt tipurile de uleiuri de motor?

Există trei tipuri de ulei de motor dacă ar fi să le clasificăm în funcție de metoda de producție. Înainte de a cumpăra orice ulei de motor, este esențial să știi ce tip de ulei are nevoie mașina ta. Uleiul de motor greșit poate provoca daune fatale motorului, deoarece nu lubrifiază corespunzător componentele.

Acest lucru va crește frecarea și temperatura, iar piesele motorului se vor uza rapid. Scenariul cel mai rău - vei seta motorul.

1. Ulei de motor mineral

Uleiurile minerale sunt produse prin prelucrarea țițeiului. Uleiul este mai întâi eliberat de apă și impurități mecanice. Apoi distilarea fracționată îl împarte în fracțiuni de kerosen, benzină, motorină și ulei. Acest proces împarte substanțele chimice în funcție de punctul lor de fierbere prin încălzirea temperaturii la care se evaporă fracțiunile/componentele individuale. Producția continuă cu distilări ulterioare, separând uleiul și combustibilul din fracția de ulei de bază. Ultima distilare ne oferă baza pentru uleiul de motor.

Per total, uleiul mineral poate fi considerat cel mai ieftin dintre cele trei tipuri de uleiuri, deși este folosit doar în mașinile mai vechi. Este ineficient la temperaturi mai scăzute și nu le place căldura, astfel încât ambele extreme pot provoca o lubrifiere inadecvată. În plus, acestea tind să reziste doar până la 5000 km.

2. Ulei de motor sintetic

Aceste uleiuri sunt supuse unui tratament extins de laborator și sunt de obicei create din componente petroliere modificate chimic. Procesul descompune uleiul mineral în molecule de bază - acestea sunt foarte consistente și oferă astfel o lubrifiere superioară. De asemenea, uleiurile sintetice pot rezista atât la temperaturi mai scăzute, cât și mai mari. Procesul de sinteză care este utilizat pentru a crea uleiuri sintetice variază între producători.

Uleiurile sintetice au o fluiditate mai mare la temperaturi mai scăzute și au o rată de evaporare mai mică. Au proprietăți mecanice și chimice mai bune, dar sunt mai scumpe decât uleiurile minerale.

3. Uleiuri de motor semisintetice

Este un amestec de ulei sintetic și mineral, în timp ce raportul uleiului sintetic nu este mai mare de 30%. Sunt concepute pentru a avea beneficiile uleiurilor sintetice și costul uleiurilor minerale. Uleiurile semisintetice oferă de aproximativ trei ori mai multă protecție decât uleiurile minerale.

Dezavantajul uleiului semisintetic este că nu oferă o protecție superioară în comparație cu uleiul complet sintetic.

Motor oil

Clasificarea uleiului de motor

Există diferite standarde de clasificare și grade când vine vorba de uleiul de motor. Cu toate acestea, există două categorii principale care reprezintă clasificarea uleiului de motor și gradele sale:

  • Vâscozitate
  • Performanță

Ce este vâscozitatea?

Pe scurt, vâscozitatea este rezistența la curgere a uleiului de motor. Diverse uleiuri de motor au vâscozități diferite la temperatura camerei și reacționează diferit la schimbarea temperaturii. Uleiul de motor trebuie să lubrifieze motorul chiar și la temperaturi scăzute, dar trebuie să rămână suficient de gros la temperaturi ridicate pentru a preveni frecarea.

Modificarea vâscozității trebuie să fie minimă pe ambele părți ale intervalului de temperatură. Societatea Inginerilor Auto (SAE) a creat clase de uleiuri de motor prin vâscozitatea lor.

Clasificarea vâscozității uleiului de motor SAE

Standardul SAE utilizează șase clase de iarnă marcate cu un număr și litera W și opt clase de vară marcate invers.

Clasuri de iarnă: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Cursuri de vară: S8, S12, S16, S20, S30, S40, S50, S60

Deși specificația de vâscozitate SAE este destul de importantă și utilizată pe scară largă, este departe de a fi suficientă pentru a alege uleiul de motor potrivit pentru un anumit motor. Această specificație nu ne spune nimic despre alte proprietăți fundamentale ale uleiurilor de motor, cum ar fi oxidarea și stabilitatea termică, protecția motorului împotriva uzurii și formării depunerilor etc.

Clasificările de performanță ale uleiurilor de motor se ocupă de toți acești parametri și de câțiva alții. Diverse instituții creează clasificări de performanță. Vom examina API - Association Petroleum Institute și ACEA - Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, care sunt cele mai relevante.

Clasificarea calității uleiului de motor API

American Petroleum Institute (API) împarte uleiurile de motor în două categorii principale:

  • motoare pe benzină marcate cu litera „S”
  • motoare diesel marcate cu litera „C”

A doua literă care urmează unui „S” sau „C” reprezintă standardul de ulei - cu cât este mai departe litera din alfabet, cu atât este mai nou standardul de ulei (și astfel mai mare). De exemplu, SN > SL și așa mai departe.

Pentru motoarele diesel, totuși, pot exista standarde substandard reprezentate de un număr după litere, cum ar fi CJ-4.

Clasificarea calității uleiului de motor ACEA

În 1991, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni a înlocuit CCMC (Asociația Producătorilor de Automobile), înființată în 1972, ca reacție la faptul că specificațiile API nu respectă pe deplin tipurile de motoare europene diferite structural de cele americane.

Din 2004, clasificarea ACEA a împărțit uleiurile de motor în trei categorii:

  • uleiuri de motor pentru motoarele pe benzină și diesel, etichetate „A/B”
  • uleiuri de motor compatibile cu convertizoarele catalitice pentru motoarele pe benzină și diesel, marcate „C”
  • uleiuri de motor pentru motoarele diesel utilizate la camioane, marcate „E”

Ce înseamnă 10W-40?

Să ne uităm la exemplu și să traducem codul alfanumeric 10W-40 pentru uleiul de motor bit cu bit.

  • Deoarece „W” urmează un număr, reprezintă Iarna și, prin urmare, modul în care uleiul de motor reacționează la pornirea la rece.
  • Cifra 10 care precede litera „W” reprezinta un parametru care ne va spune cum curge uleiul de motor in conditii de frig. Dacă numărul este mai mic, uleiul va curge mai bine în timpul pornirilor la rece.
  • Numărul de după liniuță ne arată cum curge uleiul de motor la o temperatură normală de funcționare.

rezumat

Acum ar trebui să aveți o imagine de ansamblu mai bună asupra tipurilor de uleiuri de motor, a clasificării acestora și a modului de citire a etichetelor. Dacă încă ai dificultăți, anunțați-ne în comentariu și vom face tot posibilul pentru a face informațiile din articol mai ușor de înțeles.