Frâne cu tambur: Cum funcționează și care sunt avantajele lor?

Drum brakes
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Astăzi ne vom uita la frânele cu tambur și vom evidenția avantajele acestora, dar vom menționa și dezavantajele lor și vom arunca o privire mai atentă asupra modului în care funcționează. Cu o frână cu tambur, forța de frânare acționează asupra suprafeței interioare a caroseriei (tamburul de frână), care este ferm legată de butucul roții.

În timpul frânării, saboții de frână sunt apăsați de fălci pe suprafața interioară a tamburului, unde se creează frecare și astfel se creează forța de frânare.

Conţinut

Fălcile pot fi presate în două moduri:

  • Hidraulic - folosind o rolă de împrăștiere = frână de serviciu
  • Mecanic - folosind o pârghie de împrăștiere = frână de parcare

Frâne cu tambur și construcția lor:

Frânele cu tambur sunt compuse din mai multe componente și anume:

  1. Tambur de frână
  2. Scut de frână
  3. Saboți de frână
  4. Dispozitiv de expansiune

1. Tambur de frână

Este realizat din fontă, oțel turnat, sau un aliaj de metale ușoare sau alte metale solide care sunt rezistente la uzură, dar și disipează căldura generată în timpul frânării.

Suprafața de frână a tamburului trebuie prelucrată cu precizie pentru a garanta cel mai bun contact posibil cu saboții de frână. Tamburul de frână este atașat la roata vehiculului folosind șuruburi. Roata și tamburul de frână se rotesc împreună.

Tamburul de frână trebuie să aibă următoarele:

  • rezistență mare la uzură
  • constanța formei, dimensiuni
  • conductivitate termică ridicată

2. Scut de frână

Scutul de frână formează o prindere pentru saboții de frână și alte părți ale frânei, ceea ce creează o forță de presiune (forța de frânare) care acționează asupra tamburului de frână. Scutul de frână este atașat ferm de axa vehiculului și nu se rotește.

3. Saboți de frână

Sunt din tablă de oțel și au forma unei semilună pe care se lipește garnitura de frână. Garnitura de frână este un material compozit realizat din rumeguș de diferite metale și lianți. Saboții de frână sunt apăsați pe suprafața interioară a tamburului de frână folosind un dispozitiv de distanță.

Frecarea dintre saboții de frână și tamburul de frână creează forță de frânare. După cum am menționat mai sus, fălcile pot fi presate în două moduri, folosind un cilindru hidraulic de frână (frână de serviciu) sau mecanic folosind o pârghie de împrăștiere (frână de parcare).

4. Dispozitiv de împrăștiere

În funcție de designul frânei, dispozitivul de împrăștiere poate fi unul sau două role de împrăștiere. Rola de împrăștiere poate avea unul sau două pistoane. După apăsarea pedalei de frână, presiunea lichidului de frână este transferată pistonului, care se extinde și astfel apasă sabotul de frână pe tambur.

Avantajele frânelor cu tambur:

  • durata de viață mai mare a garniturii de frână în comparație cu o frână cu disc – conexiune mai ușoară la frâna de mână
  • mecanismul de frână este situat în interiorul tamburului și este astfel protejat împotriva murdăriei din jur

Dezavantajele frânelor cu tambur:

  • sub sarcină și frânare mai lungă, efectul de frânare scade
  • la supraîncălzire poate apărea deformarea tamburului de frână
  • efect de frânare mai slab comparativ cu frânele cu disc

Astăzi, frânele cu tambur sunt utilizate în principal pe mașinile de lucru datorită rezistenței lor la murdărie (utilizarea lor în mașini este în scădere, iar frânele cu disc le înlocuiesc, dar unele mașini de oraș mici sunt încă echipate cu frâne cu tambur, deși doar pe spate. axă)

Urmărește o scurtă demonstrație video a modului în care funcționează frânele cu tambur: