Vitezometru: Știați cum funcționează acest dispozitiv?

Speedometer
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un vitezometru este un dispozitiv care măsoară viteza unui vehicul în mile pe oră (mph) sau kilometri pe oră (km/h). Este o componentă critică a tabloului de bord și oferă șoferului informații în timp real despre viteza vehiculului.

În acest articol, vom analiza funcția vitezometrelor și tipurile acestora.

Conţinut

Cum funcționează un vitezometru?

Speedometer

Vitezometrul este conectat la sistemul de transmisie al vehiculului printr-un cablu sau un senzor electronic. Pe măsură ce vehiculul se mișcă, sistemul de transmisie rotește un magnet, care creează un câmp magnetic.

Acest câmp magnetic interacționează cu un disc metalic sau cu un ac din indicatorul vitezometrului, determinându-l să se miște proporțional cu viteza vehiculului.

Istoricul vitezometrului pe scurt

Invenția vitezometrului poate fi urmărită până la sfârșitul secolului al XIX-lea. În 1895, un inginer croat pe nume Josip Belušić a construit unul dintre primele vitezometre cunoscute, numit velocimetru, pentru a măsura viteza vehiculelor. Un dispozitiv mecanic acționat folosind o roată rotativă și un indicator pentru a indica viteza.

Cu toate acestea, inginerul american Arthur P. Warner a creat primul vitezometru patentat în 1902. Vitezometrul lui Warner folosea un cablu flexibil conectat la transmisia vehiculului, care conducea un magnet rotativ în interiorul dispozitivului, făcând ca acul vitezometrului să se miște ca răspuns.

Mai târziu, în 1916, Nikola Tesla a dezvoltat un vitezometru bazat pe un indicator rotativ al vitezei arborelui și a primit un brevet. Drepturile asupra primei invenții a vitezometrului au rămas însă în mâinile lui Arthur P. Warner.

Vitezometrul te minte?

Speedometer

Majoritatea vitezometrelor posedă o marjă de eroare de aproximativ 10%, rezultată în principal din diferențele de diametru al anvelopei. Factorii care contribuie la aceste variații ale diametrului anvelopei includ uzura, temperatura, presiunea, sarcina vehiculului și dimensiunea standard a anvelopei.

Pentru a preveni răspunderea șoferilor care depășesc limitele de viteză, producătorii de vehicule calibrează de obicei vitezometrele pentru a afișa o viteză mai mare decât viteza reală a vehiculului, egală cu eroarea medie. Acest lucru asigură că vitezometrul nu subestimează niciodată viteza reală a vehiculului.

Dacă doriți să aflați marja exactă de eroare a vitezometrului din mașina dvs., pur și simplu comparați viteza pe care o arată vitezometrul cu viteza afișată de GPS-ul telefonului dvs. Diferența dintre aceste două valori este abaterea vitezometrului, iar apoi puteți calcula procentul.

Tipuri de vitezometre

  1. Vitezometre mecanice
  2. Vitezometre electronice
  3. Vitezometre GPS
  4. Vitezometre Heads-Up Display (HUD)

1. Vitezometre mecanice

Vitezometrele mecanice sunt cel mai vechi tip de dispozitiv de măsurare a vitezei, datând din primele zile ale industriei auto. Acestea funcționează folosind un cablu flexibil antrenat de transmisia vehiculului, care se conectează la un magnet rotativ din interiorul vitezometrului.

Magnetul generează un câmp magnetic care exercită o forță asupra unei cupe de metal conectată la acul vitezometrului. Acul se mișcă proporțional pe măsură ce magnetul se învârte mai repede, indicând viteza vehiculului. În timp ce modelele electronice au înlocuit în mare parte vitezometrele mecanice, acestea sunt încă folosite în unele vehicule clasice și de epocă.

2. Vitezometre electronice

Apariția electronicelor moderne a dat naștere vitezometrelor electronice, care au devenit standardul pentru majoritatea vehiculelor de astăzi. Aceste dispozitive utilizează un senzor de viteză, de obicei montat pe transmisie sau roată, care generează impulsuri electrice corespunzătoare rotației unei angrenaje sau roții.

Microprocesorul vitezometrului calculează viteza vehiculului numărând impulsurile și o transformă într-un semnal electric pentru a deplasa acul sau pentru a afișa digital valoarea numerică.

3. Vitezometre GPS

Vitezometrele Global Positioning System (GPS) reprezintă o dezvoltare mai recentă în tehnologia de măsurare a vitezei. Aceste dispozitive se bazează pe semnalele satelitului pentru a calcula viteza vehiculului. Un receptor GPS din vitezometru urmărește poziția și mișcarea vehiculului prin triangularea datelor din satelit.

Dispozitivul calculează apoi viteza pe baza schimbării poziției în timp. Vitezometrele GPS sunt utile în special pentru vehiculele de teren, bărci și alte aplicații în care metodele tradiționale de detectare a vitezei pot fi mai puțin precise sau nepractice.

4. Vitezometre heads-up display (HUD).

Vitezometrele cu afișare heads-up sunt o inovație modernă concepută pentru a îmbunătăți concentrarea și siguranța șoferului. Aceste dispozitive proiectează viteza și alte informații relevante pe parbrizul vehiculului, permițând șoferilor să vadă informațiile fără a-și lua ochii de la drum.

Vitezometrele HUD pot fi unități autonome sau integrate în sistemul de vitezometru existent al unui vehicul. În timp ce aceste dispozitive se bazează de obicei pe detectarea vitezei electronice sau GPS, metoda lor unică de afișare le diferențiază de alte tipuri de vitezometre.

Probleme cu vitezometrul

Șansa ca vitezometrul dvs. să funcționeze defectuos este destul de mică, dar dacă se întâmplă acest lucru, poate fi cauzată de citiri inexacte, un ac blocat sau un indicator complet mort. Dacă întâmpinați probleme cu vitezometrul, vă recomandăm să îl verificați și să remediați problema.

Concluzie

În concluzie, un vitezometru este esențial pentru tabloul de bord al vehiculului dumneavoastră, oferind informații în timp real despre viteza vehiculului dumneavoastră. Există un risc scăzut ca această componentă să devină defectă, dar dacă este, este bine să o repari cât mai curând.

O scurtă demonstrație video a modului în care funcționează vitezometrul: