Convertor catalitic: care este funcția sa și cum poate fi deteriorat?

Catalytic converter
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Convertorul catalitic este situat în țeava de eșapament a mașinii, iar sarcina sa este de a reduce numărul de substanțe nocive din gazele de eșapament.

Acest dispozitiv este utilizat atât pentru motoarele pe benzină, cât și pentru motoarele diesel. Articolul de astăzi va face lumină asupra funcției, distribuției și posibilelor daune.

Conţinut

Cum funcționează un convertor catalitic?

Convertorul catalitic conține metale prețioase precum platină, rodiu și paladiu. Împreună formează un strat catalitic aplicat pe un material ceramic sau metalic sub formă de plastic albinelor.

La o temperatură de funcționare de 300 până la 800 de grade Celsius, stratul catalitic va permite oxidarea CO (monoxid de carbon) și a hidrocarburilor nearse la CO2 (dioxid de carbon) și H2O (apă) și reducerea NOx (oxid de azot) la N2 ( azot) și O2 (oxigen).

Epurarea gazelor de eșapament are loc folosind două reacții chimice, și anume:

  • Prin oxidarea CO și a hidrocarburilor nearse
  • Prin reducerea NOx

Clasificarea convertoarelor catalitice în funcție de reacțiile rezultate

  • convertor catalitic cu trei căi
  • convertizor catalitic reducător
  • convertor catalitic oxidativ

1. Convertor catalitic cu trei căi

El este responsabil de trei activități, și anume:

  • oxidarea CO
  • prin oxidarea hidrocarburilor nearse
  • reducerea NOx

Convertorul catalitic cu trei căi este utilizat de motoarele pe benzină care reglează amestecul, lucrează cu exces de aer și sunt echipate cu o sondă lambda. Convertorul catalitic nu mai funcționează dacă sonda lambda este deteriorată sau funcționează defectuos.

2. Reductiv

Reduce emisiile de NOx (oxid de azot) la motoarele pe benzină și diesel cu injecție directă de combustibil.

3. Oxidativ

Este folosit de motoarele diesel care lucrează cu un exces de aer, iar în timpul lucrului lor se arde un amestec foarte bogat. Acest convertor catalitic este destinat să reducă CHx și CO. Arderea particulelor solide are loc la temperaturi ridicate, ceea ce le face să se micșoreze, iar apoi microparticulele rezultate ard complet.

Distribuția convertizorului catalitic pe materiale

Convertor catalitic metalic

Inserția este din metal, sunt mai rezistente la deteriorări mecanice și deteriorări din cauza funcționării necorespunzătoare a motorului, dar producția lor este mai scumpă.

Convertor catalitic ceramic

Inserția este realizată din materiale ceramice. Mai puțin rezistente la deteriorarea mecanică și deteriorarea din cauza funcționării necorespunzătoare a motorului, avantajul lor este un preț de producție mai mic.

Cum poate fi deteriorat convertizorul catalitic?

  • prin alimentarea cu combustibil greșit
  • defecțiune a aprinderii motorului
  • dacă uleiul ajunge în camera de ardere
  • dacă combustibil nears intră în catalizatorul

Cum se manifestă un catalizator deteriorat?

  • problemă la pornire
  • consum mai mare de combustibil
  • dinamică mai proastă
  • martorul motor este aprins
  • un miros ciudat la pornirea motorului

Durata de viață a convertoarelor catalitice la mașinile noi este estimată la 150.000 km, dar scade semnificativ cu o manevrabilitate slabă.