Sondă lambda: Ce face acest dispozitiv?

Lambda probe
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

O sondă lambda este un senzor utilizat în toate motoarele pe benzină cu injecție electronică de benzină, deși motoarele diesel moderne sunt echipate și cu acest dispozitiv.

Dar care este scopul sondei lambda, tipurile sale și cum rămâne cu durata de viață a acesteia? Vom arunca puțină lumină în acest sens în articolul de astăzi.

Conţinut

Ce este o sondă lambda?

O sondă lambda poate fi descrisă ca un senzor situat în conducta de evacuare. Acest senzor compară aerul din țeava de evacuare cu aerul din jurul motorului și creează un semnal electric bazat pe o reacție chimică.

Acest semnal este trimis la unitatea de control al motorului, care apoi folosește clapeta de accelerație și injectoare pentru a regla raportul dintre combustibil și aer în spațiul de lucru.

Cum arată sonda lambda și unde se află?

Rezumat simplu și pe scurt, vehiculul folosește sonda lambda pentru a se asigura că motorul funcționează economic și produce o cantitate minimă de emisii nocive. Sonda lambda are o formă similară cu cea a bujiei și este realizată din platină și materiale ceramice.

Lambda probe

Sonda este amplasată în conducta de evacuare, în fața sau în spatele convertizorului catalitic, cu cablajul care duce de la această sondă pentru a fi ușor de găsit. Cu toate acestea, unele mașini sunt echipate cu două sonde lambda în loc de o sondă lambda, ceea ce înseamnă că rolul lor este oarecum diferit de cel al sondei lambda.

Mașini cu două sonde lambda

Mașinile moderne conțin două sonde lambda în țeava de eșapament. Primul se află în fața catalizatorului și își îndeplinește funcția clasică, pe care am menționat-o la începutul acestui articol. Cea de-a doua sondă lambda este situată în spatele convertorului catalitic, iar sarcina acesteia este să verifice activitatea convertizorului catalitic.

Dacă convertizorul catalitic este nefuncțional, nu descompune substanțele nocive. Dar această problemă este semnalată de a doua sondă lambda, care trimite un semnal către unitatea de control dacă măsoară aceleași valori ca și prima sondă.

Mai simplu spus, dacă ambele sonde măsoară aceleași citiri, convertizorul catalitic este defect. Unitatea de control comută astfel motorul în modul de urgență, sau lampa de avertizare a motorului apare pe panoul de bord.

Distribuția sondei lambda în funcție de temperatura de funcționare:

O sondă lambda simplă

Este cel mai vechi tip produs. Cu toate acestea, pentru a capta date nedistorsionate, acesta trebuie încălzit la temperatura de funcționare folosind gaze de eșapament, ceea ce poate dura câteva minute.

Sonda lambda incalzita

Această sondă este încălzită electric și va atinge temperatura de funcționare în câteva secunde. Aceasta înseamnă că nu trebuie să absoarbă căldură din gazele de eșapament pentru a atinge temperatura de funcționare.

Sondă lambda plană

Este format din folii ceramice în care este încorporată încălzirea. Această sondă se încălzește la temperatura de funcționare în 10 secunde.

Cum să distingem tipul de sondă lambda?

Este destul de simplu. Puteți distinge tipul sondei lambda după cum urmează: Dacă sonda are unul sau două fire, este neîncălzită, dar dacă are trei sau patru fire, este încălzită. De asemenea, este posibil să se determine ce sondă este după culoarea firelor.

Este o sondă din zirconiu dacă este violet, negru, gri sau alb. Dacă este roșu, este o sondă de dioxid de titan.

Durata de viață a sondei lambda

Durata de viață a sondei lambda este influențată, printre altele, de construcția acesteia. În timp ce sondele lambda neîncălzite expiră de obicei după aproximativ 50.000 până la 80.000 de kilometri.

Sondele lambda încălzite durează mult mai mult și pot face față fără probleme între 150.000 și 200.000 de kilometri. Cu toate acestea, durata de viață a sondei lambda este redusă semnificativ dacă motorul arde combustibil de proastă calitate sau dacă arde ulei de motor.

Defecțiuni ale sondei lambda

O manifestare tipică a unei sonde lambda deteriorate sau nefuncționale este pornirile proaste și mirosul de benzină de la evacuare, sau pentru adevărații pasionați de mașini, poate fi mai mult un miros.

Cu toate acestea, defecțiunea se poate manifesta și prin creșterea consumului de combustibil, o lumină de avertizare a motorului aprinsă sau fluctuații ale vitezei. De asemenea, trebuie remarcat faptul că durata de viață a convertorului catalitic este redusă semnificativ cu o sondă lambda defectuoasă.

Uitați-vă la scurta demonstrație a modului în care funcționează sonda lambda: