Cruise control adaptiv: Cum funcționează?

Adaptive cruise control
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Controlul adaptiv al vitezei de croazieră (ACC) este un sistem avansat de asistență a șoferului care menține o viteză și o distanță constantă între vehiculul dumneavoastră și cel din fața acestuia.

ACC monitorizează ceea ce se întâmplă în fața vehiculului și menține o distanță sigură față de alte vehicule pentru a asigura o experiență de conducere sigură și confortabilă.

Conţinut

Cum funcționează Cruise Control adaptiv

Adaptive cruise control este o îmbunătățire a clasicului cruise control, care menține doar o viteză constantă (selectată) a mașinii. În plus față de această funcție, ACC folosește senzori, camere și radar pentru a aduna date despre mediul înconjurător.

Monitorizează ceea ce se întâmplă în fața vehiculului. ACC va accelera sau decelera automat atunci când este necesar pentru a menține decalajul setat, permițând șoferilor să se concentreze mai mult pe direcție și conștientizarea situației.

Viteza mașinii este redusă prin frânare sau prin controlul alimentării cu combustibil prin unitatea de comandă a motorului, în funcție de ceea ce se întâmplă în fața mașinii. Dacă nu există un alt vehicul în fața mașinii, controlul adaptiv al vitezei de croazieră accelerează automat până la viteza inițială (setată).

Controlul adaptiv al vitezei de croazieră funcționează folosind radar cu microunde sau laser, pe baza căruia sistemul evaluează obstacolele care se apropie (vehicule cu mișcare mai lentă) și este capabil să reducă viteza mașinii automat și fără intervenția șoferului.

Schematic of in-vehicle system Intelligent Cruise Control. Red car automatically' follows blue car

Tipuri de sisteme adaptive de control al croazierei

Există două tipuri principale de sisteme adaptive de croazieră:

  1. Regulator adaptiv al vitezei de croazieră la viteză maximă: acest sistem funcționează la toate vitezele, inclusiv în traficul stop-and-go. Poate opri vehiculul complet și poate relua accelerația atunci când traficul se mișcă din nou, oferind confort maxim în condiții de trafic intens.
  2. Control adaptiv de croazieră cu gamă parțială de viteză: Acest sistem este proiectat să funcționeze într-un interval de viteză specific, de obicei peste 35-40 km/h (20-25 mph). Este mai puțin potrivit pentru traficul oprit și plecat și poate necesita intervenție manuală atunci când viteza scade sub pragul minim.

Programe de întreținere a distanței cu control de croazieră adaptiv

În plus, șoferul poate alege dintre patru programe de păstrare a distanței. În programul sport, ACC menține doar o mică distanță față de vehiculul din față și accelerează dinamic până la viteza setată de îndată ce drumul devine liber.

Alte programe permit conducerea lină în convoai, prin raioane sau chiar cu o remorcă. Să presupunem că controlul adaptiv al vitezei de croazieră evaluează că mașina se apropie de un obstacol prea repede. În acest caz, sistemul avertizează șoferul, pregătește sistemul de frânare pentru frânarea bruscă și începe automat să reducă viteza.

Beneficiile Adaptive Cruise Control

  • Siguranță: ACC poate ajuta la reducerea riscului de coliziuni prin menținerea unei distanțe de siguranță față de vehiculul din față. Poate reacționa automat la schimbările condițiilor de trafic mai rapid decât un șofer uman.
  • Confort: ACC reduce oboseala șoferului prin gestionarea ajustărilor vitezei, făcând condusurile lungi și traficul intens mai ușor de gestionat.
  • Eficiență a consumului de combustibil: controlul adaptiv al vitezei de croazieră poate contribui la o mai bună eficiență a consumului de combustibil și la reducerea emisiilor prin menținerea unor viteze constante și evitând accelerarea inutilă.
  • Confort: ACC permite șoferilor să se concentreze asupra altor aspecte ale condusului, cum ar fi direcția și navigația, îmbunătățind experiența generală de conducere.

Limitări și dezavantaje ale controlului de croazieră adaptiv

Chiar și cu controlul adaptiv al vitezei de croazieră, șoferul mașinii trebuie să rămână concentrat. ACC nu reacționează la obstacolele care stau în picioare sau la vehiculele care se apropie și este posibil să nu recunoască nici măcar motocicletele sau vehiculele care circulă cu viteze foarte mici.

Următoarele sunt limitările și dezavantajele controlului adaptiv al vitezei de croazieră:

  • Condiții meteorologice nefavorabile: sistemele ACC pot fi afectate de ploi abundente, zăpadă sau ceață, ceea ce le poate limita funcționalitatea și eficacitatea.
  • Reactivitate limitată: ACC nu este proiectat să reacţioneze la toate situaţiile, cum ar fi schimbări bruşte de benzi, pietoni sau obiecte staţionare.
  • Alarme false: sistemele ACC interpretează greșit uneori datele senzorului, provocând frânări sau accelerații inutile.
  • Încredere excesivă: șoferii pot deveni prea dependenți de ACC, ceea ce duce la o atenție redusă și la reacții mai lente la evenimente neașteptate.

Cruise Control adaptiv și vehicule autonome

Controlul adaptiv al vitezei de croazieră este o piatră de temelie către vehiculele complet autonome. Pe măsură ce tehnologia continuă să avanseze, sistemele ACC sunt integrate cu alte funcții de asistență a șoferului, cum ar fi asistența pentru menținerea benzii de circulație și sistemele de evitare a coliziunilor, pentru a crea experiențe de conducere semi-autonome mai sofisticate.

În viitor, ACC și alte sisteme avansate de asistență a șoferului vor juca probabil un rol semnificativ în dezvoltarea vehiculelor complet autonome, oferind mai multă siguranță, eficiență și confort pe drumurile noastre.

Fapte interesante despre Cruise Control adaptiv

  1. Începuturile timpurii: conceptul de control adaptiv al vitezei de croazieră datează de la sfârșitul anilor 1950, când RCA Labs a dezvoltat un sistem prototip folosind electronice și tehnologie radar. Cu toate acestea, abia în anii 1990 au devenit disponibile primele sisteme ACC comerciale.
  2. Tehnologia radar: majoritatea sistemelor ACC se bazează pe tehnologia radar pentru a determina distanța și viteza vehiculului din față. Sistemele moderne folosesc, de asemenea, camere și senzori LIDAR pentru o detectare și o reacție mai precisă.
  3. Funcționalitate Stop-and-Go: Unele sisteme ACC avansate au funcționalitate stop-and-go, permițând vehiculului să se oprească complet și să reia urmărirea vehiculului din față când traficul începe din nou în mișcare.
  4. ACC în camioane: Cruise control adaptiv nu este limitat la vehiculele de pasageri. Mulți producători de camioane comerciale oferă acum sisteme ACC pentru a ajuta șoferii să mențină o distanță de urmărire sigură, să reducă oboseala și să îmbunătățească eficiența consumului de combustibil.

Întrebări frecvente despre ACC

Î: Pot folosi controlul adaptiv al vitezei de croazieră în toate condițiile de condus?

R: În timp ce ACC este proiectat să funcționeze în diferite condiții de conducere, performanța sa poate fi afectată de ploi abundente, zăpadă sau ceață. În aceste situații, este esențial să rămâneți vigilenți și pregătiți să preluați controlul vehiculului, dacă este necesar.

Î: Controlul adaptiv al vitezei de croazieră este potrivit pentru utilizare pe străzile orașului?

R: Controlul adaptiv al vitezei de croazieră este conceput în primul rând pentru conducerea pe autostradă, unde modelele de trafic sunt mai previzibile. Utilizarea ACC pe străzile orașului poate să nu fie la fel de eficientă din cauza opririlor frecvente, vitezei variabile și a prezenței pietonilor și bicicliștilor.

Î: Pot adapta vehiculul meu actual cu control adaptiv al vitezei de croazieră?

R: În general, nu este recomandată adaptarea controlului adaptiv al vitezei de croazieră la un vehicul existent, deoarece necesită modificări extinse ale electronicii, senzorilor și software-ului vehiculului. Este mai practic să achiziționați un vehicul echipat cu ACC din fabrică.

Î: Controlul adaptiv al vitezei de croazieră înlocuiește necesitatea unui șofer?

R: Nu, ACC este un sistem avansat de asistență pentru șofer, conceput pentru a sprijini șoferul, nu pentru a-l înlocui. Șoferii trebuie să rămână atenți și gata să preia controlul vehiculului în orice moment, deoarece ACC nu poate face față tuturor situațiilor de conducere sau nu poate reacționa la evenimente neașteptate.

Î: Pot dezactiva controlul adaptiv al vitezei de croazieră dacă prefer să nu îl folosesc?

R: Cruise control adaptiv poate fi dezactivat cu ușurință dacă preferați să nu îl utilizați. În majoritatea vehiculelor, apăsarea pedalei de frână sau oprirea funcției de croazieră va dezactiva sistemul ACC.

Concluzie

Adaptive Cruise Control este un sistem avansat de asistență a șoferului care îmbunătățește siguranța rutieră, confortul și eficiența. Pe măsură ce tehnologia vehiculelor autonome continuă să evolueze, ACC și alte sisteme avansate de asistență a șoferului vor juca un rol crucial în modelarea viitorului transportului.

O scurtă demonstrație a modului în care funcționează controlul adaptiv al vitezei de croazieră: