Demaror de motor: Cum funcționează și cum se întreține?

Starter (engine)
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Pornitorul motorului este un dispozitiv cu o funcție principală care permite motorului să pornească și să funcționeze. El transformă energia electrică în energie mecanică. Un demaror este necesar pentru toate motoarele care nu pot genera singur cuplu la pornire.

În acest articol, vom face lumină asupra funcției demarorului, construcției și tipurilor sale. În plus, ne vom uita pe scurt la ceea ce poate cauza o defecțiune a demarorului de motor.

Conţinut

Funcția de pornire a motorului

Pentru a porni motorul, este necesar să turați motorul. Această turație, necesară pentru pornirea motorului, se numește turație de pornire și variază în funcție de tipul de motor:

  • 40 până la 150 RPM pentru motoarele pe benzină și motoarele diesel cu injecție directă
  • 80 până la 200 RPM pentru motoarele diesel cu injecție indirectă

RPM, în acest caz, nu face referire la turațiile demarorului, ci la rotațiile volantului motorului, care este rotit de demaror.

Cum funcționează demarorul motorului?

La pornirea motorului, un mic angrenaj numit pinion este împins în afara demarorului, care se cuplează cu dinții săi în dinții volantului, iar apoi motorul electric al demarorului este pornit - învârte motorul.

Când cheia este eliberată, pinionul revine în poziția inițială, rupând legătura mecanică dintre demaror și volantă, în timp ce oprește și motorul electric.

Dacă pinionul demarorului nu revine în poziția inițială, turațiile sale mari ar deteriora demarorul și volantul motorului.

Componentele unui demaror de motor

Demaroarele de motor constau din diferite componente, inclusiv:

  • Motor de pornire: oferă forța de rotație necesară pentru a porni motorul.
  • Solenoid: Acționează ca un comutator, conectând motorul de pornire la baterie atunci când este activat.
  • Pionul: se cuplează cu volantul sau cu flex pentru a porni motorul.
  • Carcasă: Protejează componentele interne ale demarorului.

Tipuri de pornitoare de motoare

Demaroarele de motoare sunt disponibile în diferite tipuri, fiecare satisfăcând cerințe și aplicații specifice. Iată câteva dintre cele mai comune tipuri:

Demaroare cu acționare directă

Demaroarele cu acționare directă, cunoscute și sub numele de demaroare cu inerție, sunt un design mai vechi și mai simplu. Ei folosesc un mecanism de reducere a vitezei pentru a genera cuplul necesar pentru pornirea motorului. Aceste demaroare se găsesc în general în vehiculele mai vechi și nu sunt la fel de eficiente ca omologii lor moderni.

Demaroare de reducere a vitezei

Demaroarele cu reducție de viteză reprezintă o îmbunătățire față de demaroarele cu acționare directă, oferind un cuplu mai mare pentru o anumită dimensiune a motorului. Folosind un sistem de angrenaje planetare, aceste demaroare pot produce un cuplu mai mare cu un consum mai mic de energie. Se găsesc frecvent în vehiculele moderne.

Demaroare cu magnet permanent

Demaroarele cu magnet permanenți folosesc magneți permanenți în loc de bobine de câmp pentru a genera câmpul magnetic necesar pentru funcționarea motorului. Acest design reduce greutatea și dimensiunea totală a demarorului, făcându-l mai eficient și mai fiabil. Ele sunt adesea folosite la motoare și motociclete mai mici.

Generatoare de pornire integrate (ISG)

Generatoarele de pornire integrate combină funcțiile unui demaror și ale unui alternator într-o singură unitate. Sunt utilizate în sistemele hibride și pornire-oprire pentru a oferi tranziții fără întreruperi între modurile motorului. Acest design reduce greutatea totală și complexitatea sistemului electric al mașinii.

Cerințe de pornire a motorului

  • Trebuie să reziste la aproximativ 50 de mii de porniri
  • Dacă mașina este echipată cu un sistem start-stop, durata de viață a demarorului este de aproximativ 200 de mii de porniri
  • Trebuie să poată învârti motorul până la o temperatură minimă de -30 grade Celsius
  • Fără întreținere pe durata sa de viață
  • Trebuie protejat împotriva supraîncărcării la pornirea motorului cu ardere

Depanarea problemelor legate de pornirea motorului

Problemele de pornire a motorului se pot manifesta în diferite moduri, dar există câteva simptome comune la care trebuie să fiți atenți:

  • Fără pornire a motorului: dacă motorul nu pornește atunci când cheia de contact este rotită, poate indica o problemă cu motorul de pornire, solenoid sau conexiunile electrice.
  • Zgomot de măcinat: Un zgomot de măcinat în timpul pornirii motorului poate semnifica o problemă cu angrenajul de antrenare a demarorului sau dinții volantului.
  • Pornire intermitentă: Dacă motorul pornește intermitent, aceasta poate fi cauzată de un solenoid defect, conexiuni electrice defectuoase sau defecțiune a motorului de pornire.

Defecțiune la pornirea motorului

Dacă demarorul motorului se rotește la ralanti, poate însemna o roată liberă defectă sau dinți sparți ai jantei dințate a volantului sau pinionului. Dacă demarorul nu se rotește, este de obicei o bobină de aprindere defectă sau un contact prost.

Demarorul motorului are un consum mare de energie, astfel încât bateria mașinii se poate descărca în timpul pornirilor frecvente și al conducerilor scurte, chiar dacă mașina este bine întreținută și fără defecțiuni. Pornirea unui motor nu trebuie să dureze mai mult de 5 secunde. Dacă motorul nu pornește prima dată, trebuie să repetați pornirea de 3 până la 5 ori, cu o pauză de 30 de secunde între porniri.

Cu toate acestea, dacă nu puteți porni mașina nici după aceste încercări, ar trebui să deschideți capota și să începeți să căutați problema. Pot fi mai multe dintre ele. Dacă demarorul este în regulă, ar trebui, în primul rând, să vă concentrați pe bateria mașinii, care, dacă este descărcată, nu poate furniza o cantitate suficientă de energie motorului electric al demarorului.

O altă cauză frecventă, mai ales iarna, poate fi un filtru de combustibil înghețat sau înfundat cu fulgi de parafină. În acest caz, combustibilul nu intră în camera de ardere a motorului și poți tura motorul atâta timp cât vrei fără succes.

Concluzie

Demarorul motorului este o componentă vitală care pornește motorul. Mașina dvs. nu va putea porni și rula fără ea. Înțelegând cum funcționează demarorul motorului și ce defecțiuni pot apărea, ați putea să le preveniți sau să le rezolvați fără probleme.