Puterea și cuplul motorului: care dintre acești parametri este mai important?

Engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Puterea și cuplul sunt parametrii tehnici de bază ai unui motor cu ardere internă. De acești parametri depind nu numai viteza maximă și accelerația mașinii, ci și consumul de combustibil sau capacitatea de a urca dealuri și altele asemenea.

Puterea motorului poate fi exprimată în kilowați (kW), dar de obicei se preferă caii putere (CP sau cai putere metrici). Unitatea de cuplu, în mod colocvial cuplul, este fie liră-picior (lb-ft), fie Newton-metru (Nm).

Conţinut

În cazul a două motoare identice structural, se aplică regula că motorul cu o cilindree mai mare are mai multă putere dar și mai mult cuplu. Cu toate acestea, motorul atinge putere maximă și cuplu maxim la viteze diferite.

Motorul are cea mai mare putere la turații mai mari și cel mai mare cuplu la turații mai mici.

Puterea și cuplul motorului: care este mai important?

Tachometer

La mașinile de curse sau sport, care sunt conduse constant la viteze mari, cel mai important parametru al motorului este puterea maximă. Viteza maximă a mașinii depinde de puterea maximă, deși viteza de accelerație este, de asemenea, crucială. Transmisia unei astfel de mașini este așadar gradată astfel încât mașina să accelereze cât mai repede și să atingă cea mai mare viteză posibilă.

La motoarele autoturismelor sunt esențiali și alți parametri, pe lângă puterea maximă și viteza maximă. Mașinile de pasageri nu circulă întotdeauna la capacitate maximă. Dimpotrivă, motorul autoturismelor funcționează în principal în moduri diferite și, prin urmare, este necesar ca acesta să aibă un cuplu suficient în cea mai largă gamă posibilă de rotații.

Schimbarea treptelor este diferită și se adaptează la viteza și accelerația maximă și reduce consumul de combustibil. În plus, un motor de autoturism trebuie să aibă o durată de viață mult mai mare decât un motor de mașină de curse. Cu toate acestea, toți acești parametri sunt contradictori, astfel încât producătorii trebuie să aleagă echilibrul potrivit atunci când proiectează motoare.

Prin urmare, cea mai mare treaptă de viteză este setată pentru a stabiliza viteza maximă a mașinii înainte ca motorul să atingă viteza maximă.

Tachometer

Datorită acestei setări, este posibil ca mașina să își mențină permanent viteza maximă fără riscul de deteriorare a motorului. Pe de altă parte, treptele inferioare sunt setate astfel încât mașina să atingă accelerația necesară, să aibă un consum acceptabil, să aibă emisii scăzute și ca pasagerii să nu fie deranjați de zgomotul excesiv al motorului.

Pe lângă consum, o caracteristică critică a unui autoturism este flexibilitatea acestuia. Cu cât motorul are un cuplu mai mare, cu atât este mai flexibil. În timpul conducerii normale, șoferul unui autoturism folosește cuplul maxim mai mult decât puterea maximă a motorului. De aceea, producătorii de mașini se concentrează mai mult pe creșterea cuplului maxim și pe mutarea lui la turații mai mici decât pe creșterea puterii maxime.

În timpul conducerii normale, utilizați în principal turații reduse și medii ale motorului. Prin urmare, cu cât cuplul este mai mare și cu cât este plasat mai jos în spectrul de rotații, cu atât mașina va fi mai flexibilă și cu atât va fi mai ușor să depășiți dealurile fără a utiliza puterea maximă a motorului.

Mitsubishi Evo

Numerele cuplului diferă în funcție de unitate

Cuplul american și britanic nu este dat în Newton metri (Nm), ci în lire pe picior (ft-lbs). Aceste două unități indică cuplul, dar nu sunt 1:1. Cuplul englez și american este întotdeauna mai mare ca număr, deoarece un ft-lbs este egal cu 1,356 Nm.

Cum se măsoară puterea motorului?

Când vine vorba de măsurarea cailor putere, există câteva metode diferite care pot fi utilizate. Cea mai comună metodă este utilizarea unui dinamometru, un dispozitiv care măsoară puterea de ieșire a unui motor sub sarcină.

Această metodă oferă o măsură relativ precisă a puterii unui motor, iar producătorii de mașini și tunerele o folosesc adesea pentru a optimiza performanța motoarelor lor.

Câți cai putere are un om?

Un adult uman sănătos poate produce și susține aproximativ 1,2 CP (sau 0,89 kW) pentru o perioadă scurtă de timp - această valoare scade la o zecime de cai putere dacă vorbim despre o perioadă mai lungă.