Distribuție OHC: Știați ce tip de distribuție de supape este?

Engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Distribuția OHC este un tip de sincronizare a supapelor a unui motor cu ardere cu piston, în care, pe lângă supape, arborele cu came este situat și în chiulasa. Denumirea acestui tip de distribuție este derivată din denumirea engleză OverHead Camshaft.

De obicei, doar un culbutor este introdus între arborele (arborele) cu came și supapă. Astfel, distribuția OHC conține câteva componente, care reduc forțele de inerție. Dezavantajul acestui tip de distribuție este doar construcția mai complicată a chiulasei.

Conţinut

Cu toate acestea, avantajele sincronizarii supapelor OHC depășesc dezavantajele sale, motiv pentru care acest design este în prezent cel mai utilizat tip de sincronizare pentru motoarele moderne cu ardere cu piston. Conceptul de bază al acestui tip de distribuție este un arbore cu came pe chiulasă.

Există două chiulase pentru motoarele în formă de V, deci se folosesc doi arbori cu came (câte unul pentru fiecare cap). Un motor cu distribuție OHC are cel puțin două supape pentru fiecare cilindru situat pe rând și deasupra căruia se află arborele cu came.

Distribuția OHC poate fi condusă în mai multe moduri, fie:

  • Curea dinţată
  • Lanţ
  • Roată dinţată

Distribuția este proiectată pentru a regla cu precizie poziția relativă a arborelui cotit și a arborelui cu came, care nu se modifică în timpul funcționării motorului. Transmisia prin angrenaje este foarte rară, iar în zilele noastre, cea mai comună transmisie de distribuție este o curea dințată sau un lanț de distribuție.

Distribuția OHC este utilizată în principal pentru motoarele în patru timpi. Aceasta înseamnă că arborele cu came se rotește de 2 ori mai lent decât arborele cotit, deoarece un motor în patru timpi efectuează un ciclu de lucru în timpul a două rotații ale arborelui cotit.

Distribuția OHC poate fi împărțită în funcție de construcție în:

Distribuție SOHC (Single Overhead Camshaft):

Indică un arbore cu came per chiulasă. Deci este același tip de distribuție ca și distribuția OHC. Majoritatea motoarelor de acest tip utilizează o astfel de distribuție a supapelor:

  • Motor cu 4 cilindri, opt supape
  • Motor cu 3 cilindri, șase supape

Distribuție DOHC (Arbore cu came dublu deasupra capului):

Indică un tip de tren de supape în care doi arbori cu came sunt amplasați într-o chiulasă. Cu acest tip de distribuție, supapele de admisie sunt dispuse pe un rând, iar supapele de evacuare pe al doilea rând. Deci un arbore cu came controlează supapele de admisie, iar celălalt arbore cu came controlează supapele de evacuare.

Acest tip de tren de supape este utilizat pentru supape mai mari per cilindru (3, 4, 5, 6 și așa mai departe). Distribuția DOHC este denumită uneori și 2xOHC.

Trenul de supape DOHC este cel mai utilizat tip de tren astăzi și este folosit, de exemplu, în conceptul de motoare precum:

  • Motor cu 4 cilindri, 12 supape – 2 supape de admisie și una de evacuare
  • Motor cu 4 cilindri, 16 supape – 2 supape de admisie și două de evacuare
  • Motor cu 4 cilindri, 20 de supape – 3 supape de admisie și două de evacuare Motor cu 4 cilindri, 24 supape – 3 supape de admisie și trei de evacuare
  • Motor cu 3 cilindri, 12 supape – 2 supape de admisie și două de evacuare