Frâna de motor - Cum funcționează și este dăunătoare?

Tachometer
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Frâna de motor este un stil de condus care poate reduce consumul de combustibil dar și uzura pieselor de frână ale mașinii. Mulți șoferi doresc să reducă consumul de combustibil din motive evidente, dar în loc să-și schimbe stilul de condus, își cumpără o mașină nouă cu o economie de combustibil proclamată excelentă.

Economie de combustibil proclamată din specificații diferă aproape întotdeauna de consumul real de combustibil. Există mai multe moduri de a îmbunătăți economia de combustibil a mașinii tale, iar frânarea de motor este una dintre ele.

Conţinut

Cum funcționează frâna de motor?

Frânarea de motor este un concept simplu și poate fi realizat prin schimbarea treptată într-o treaptă inferioară fără a apăsa pedala de accelerație. Procedând astfel, mașina începe să decelereze cu puterea motorului și să nu folosească frânele.

Frâna de motor este mai eficientă la motoarele mai mari, cu mai mulți cilindri. Astfel de motoare încearcă să aspire mai mult aer în timpul frânării motorului, ceea ce creează o presiune negativă mai mare, încetinind semnificativ pistoanele. Cu toate acestea, puterea de frânare a motorului depinde și de raportul de compresie. Cu cât este mai mare, cu atât puterea de frânare a motorului este mai mare.

Există o diferență în modul în care funcționează frânarea de motor între motoarele pe benzină și cele diesel.

Frana de motor pentru un motor pe benzina

În cazul unui motor pe benzină, atunci când lași piciorul de pe accelerație, supapa de accelerație se închide, împiedicând aerul să intre în admisie, ceea ce creează un vid care încetinește pistoanele. În plus, pistoanele încetinesc și ele deoarece combustibilul nu ajunge în camera de ardere.

Frana de motor pentru un motor diesel{{REF_LINK}}

În cazul unui motor diesel, contrapresiunea din țeava de eșapament este crescută prin scăderea vitezei turbocompresorului după apăsarea clapetei de accelerație. Această contrapresiune încetinește pistoanele motorului, determinând mașina să încetinească.

Beneficiile franei de motor

  • Economie de combustibil îmbunătățită
  • Mai puțină uzură a plăcuțelor de frână, discurilor de frână și a altor piese de frână
  • Risc redus de supraîncălzire a frânelor în anumite situații (cum ar fi coborâri lungi și abrupte)

În majoritatea mașinilor moderne, injecția de combustibil este oprită dacă ești în viteză și lași piciorul de pe pedala de accelerație. Astfel, nu injectați și ardeți niciun combustibil.

Disc brakes

Celelalte două beneficii menționate vă afectează pozitiv frânele și piesele de frână. Folosind motorul pentru a încetini, nu folosiți deloc frânele în acel moment, ceea ce înseamnă că vor dura mai mult. Lampa de avertizare a plăcuțelor de frână nu va apărea atât de devreme.

În plus, veți limita riscul de supraîncălzire a frânelor și de a provoca estomparea frânei la coborârile lungi și abrupte.

Este frânarea motorului dăunătoare într-un fel?

Unii oameni s-ar putea teme că frânarea motorului este dăunătoare motorului în sine, deoarece trecând în jos în treapta inferioară, ar putea exista o creștere a turațiilor. Cea mai comună concepție greșită este că poate pune prea multă căldură în motor, mai ales în timpul acelor coborâri lungi și abrupte.

Amintiți-vă că nu injectați combustibil dacă luați piciorul de pe accelerație în timp ce sunteți în viteză. Într-un astfel de scenariu, foarte puțină căldură intră în motor. Astfel, când vine vorba de frânarea motorului, nu este nimic de care să vă faceți griji din punct de vedere al căldurii.

Concluzie

În ciuda avantajelor frânării de motor, mulți șoferi nu o folosesc și preferă să treacă în neutru și să lase mașina să navigheze. Când treceți în treapta neutră, mașina nu încetinește atunci când conduceți panta, ci accelerează, ceea ce poate fi periculos. Cu toate acestea, atunci când treceți pe neutru, o cantitate mică de combustibil intră în motor în continuare, așa că ardeți puțin combustibil.

Per total, stilul de condus este o chestiune personală și depinde de circumstanțe, deși nu există nicio îndoială că frâna de motor ar trebui să aibă loc sub centura de scule a șoferului.

Frâna de motor explicată de Engineering Explained: