Fum albastru de la evacuare: Ce problemă indică?

Blue smoke from the exhaust
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Fumul albastru de la evacuare înseamnă un singur lucru: uleiul de motor pătrunde în spațiul cilindrului. Cu cât pătrunde mai mult ulei de motor în cilindri, cu atât mașina fumează mai mult.

Pe lângă fumul albastru de la evacuare, un fenomen însoțitor de pătrundere a uleiului în cilindri este și consumul excesiv de ulei de motor.

Conţinut

Ce defecțiuni sunt legate de fumul albastru din evacuare?

Uleiul de motor poate pătrunde în spațiul cilindrului în mai multe moduri, de exemplu, prin garnitura de chiulasă deteriorată, inele de piston uzate, căptușele cilindrilor sau pistoanele uzate sau cilindrii înșiși. În cazul motoarelor supraalimentate, totuși, fumul albastru de la evacuare poate indica și turbocompresorul însuși.

Ca și alte componente ale motorului, turbocompresorul este lubrifiat și răcit și cu ulei de motor. Dacă turbocompresorul are rulmenți uzați sau o etanșare deteriorată, acesta injectează aer comprimat și ulei de motor în cilindri.

Toate aceste probleme, cu excepția unui turbocompresor uzat, se manifestă în mod similar și anume pierderea compresiei. De adaugat ca nu toate problemele mentionate apar la toti cilindrii simultan, deci este foarte usor sa se determine un cilindru defect prin inspectarea si compararea bujiilor sau prin masurarea compresiei intr-un cilindru si compararea cu alti cilindri.

Un turbocompresor uzat poate fi detectat prin inspectarea filtrului de aer. Dacă există pete negre de ulei pe filtrul de aer, este aproape sigur că turbocompresorul curge ulei de motor în compartimentul cilindrului.

Rezolvarea problemelor legate de fumul albastru

Chiar dacă identificarea problemei cu uleiul de motor care pătrunde în spațiul cilindrului este relativ ușoară, rezolvarea acesteia nu este atât de ușoară. Oricare dintre aceste probleme, cu excepția celor legate de turbocompresor, necesită o revizie a motorului și, prin urmare, o reparație pentru care vei cheltui mulți bani.

Dacă este o mașină veche și cu valoare mică, puteți completa uleiul de motor în mod regulat și continuați să conduceți până când puteți. Motivul este simplu: revizia motorului ar putea depăși prețul întregii mașini. În cazul unui turbocompresor uzat, situația este ceva mai bună.

Într-un astfel de caz, totuși, turbocompresorul trebuie revizuit sau înlocuit cu unul nou, care nu este nici cea mai ieftină reparație.

Concluzie

În orice caz, nu contează dacă este vorba despre un turbocompresor uzat sau uzură în zona cilindrului. Fumul albastru de la evacuare semnalează o problemă gravă care vă poate deranja pe dumneavoastră și pe portofel și este necesar să o rezolvați cât mai curând posibil.