Funcționarea mașinii în timpul iernii: 16 mituri și fapte. Le poți deosebi?
Conducerea pe timp de iarna poate avea farmecul lui, dar poate aduce si multe griji si probleme. Și nu ne referim doar la drumul înghețat și înzăpezit, ci mai ales la temperaturile scăzute care nu le plac mașinilor noastre.
Cum să faci față temperaturilor scăzute? Pe internet există multe mituri, iar sfaturile tind să fie pe jumătate adevărate. Să aruncăm o privire la ambele.
Conţinut
- 1. Trebuie sa porti anvelope de iarna iarna = Mit
- 2. Cu cat turnam mai multi aditivi in motorina, cu atat mai bine = Mit
- 3. Pornirea lungă a motorului nu are sens = Adevărat
- 4. Daca pornesc motorul inainte de a indeparta gerul de pe geamuri, o sa le curăț mai devreme = Mit
- 5. Motorul consumă mai mult iarna = Adevărat dar doar parțial
- 6. Un lacăt înghețat poate fi deschis cu o tastă rapidă = Adevărat
- 7. Călăria în îmbrăcăminte de schi este interzisă = Mit
- 8. La temperaturi scăzute, bateria are mai puțină putere = Adevărat
- 9. Înainte de a începe la temperaturi scăzute, oprirea radioului va ajuta = Adevărat
- 10. Dacă pornesc încălzitorul imediat după pornire, motorul se încălzește mai târziu = Adevărat
- 11. Motorina la temperatură scăzută formează fulgi = Adevărat
- 12. Dacă nu pornesc, pot zdrobi ușor mașina = Mit
- 13. Încălzirea filtrului de combustibil și a bateriei ajută la pornirea mai ușor = Adevărat
- 14. Pot dezgheța geamul cu apă fierbinte = Mit
- 15. Pot porni mașina chiar dacă lichidul de răcire îngheață = Mit
- 16. Iarna, este mai bine să ai rezervorul plin = Adevărat
1. Trebuie sa porti anvelope de iarna iarna = Mit
Această afirmație nu este adevărată. În unele țări, nu puteți intra pe șosea cu anvelope de vară într-o anumită perioadă a anului. Alții adoptă o abordare diferită și poți avea anvelope de vară atâta timp cât pe drum nu există un strat continuu de zăpadă, gheață sau îngheț. Anvelopele de vară sunt eficiente doar când temperatura este mai mare de 7°C.
Este mai rezonabil să înlocuiți anvelopele de vară cu cele de iarnă dacă locuiți într-un climat mai rece iarna. Pe lângă faptul că condusul iarna cu cauciucuri de vară este periculos, riști o amendă și probleme cu casa de asigurări în cazul unui accident.
2. Cu cat turnam mai multi aditivi in motorina, cu atat mai bine = Mit
Această afirmație nu este adevărată. Adăugarea excesivă de aditivi la motorină poate provoca suprasaturare cu aditivi, ceea ce le deteriorează proprietățile și le anulează funcția. Acest lucru se poate întâmpla mai ales dacă adăugați aditivi la motorina premium, care conține deja aditivi.
3. Pornirea lungă a motorului nu are sens = Adevărat
Dacă motorul nu pornește în primele 10 până la 15 secunde la pornire, nu mai are rost să încercați să-l porniți. În acest caz, demarorul se încălzește semnificativ și poate fi deteriorat. În plus, demarorul bateriei necesită multă energie, de care au nevoie bujiile incandescente.
Este ideal să așteptați cel puțin 30 de secunde după o pornire eșuată, să acordați suficient timp încălzitoarelor să genereze suficientă căldură și să încercați să pornească din nou. Cu toate acestea, dacă nu reușiți să porniți motorul nici după mai multe încercări, ar trebui să începeți să căutați cauza altundeva, de exemplu, verificând filtrul de combustibil. În caz contrar, veți obține doar o descărcare totală a bateriei mașinii.
4. Daca pornesc motorul inainte de a indeparta gerul de pe geamuri, o sa le curăț mai devreme = Mit
Puteți curăța gheața de pe geamuri înainte ca motorul să se încălzească și să înceapă încălzirea. În plus, încălzirea motorului la fața locului este interzisă în unele țări, deoarece este dăunătoare mediului și este ineficientă. În timpul conducerii liniștite, motorul se încălzește mult mai repede.
5. Motorul consumă mai mult iarna = Adevărat dar doar parțial
La temperaturi scăzute, este necesară injectarea mai multor combustibil în motor (îmbogățirea amestecului). Altfel, pornirea unui motor rece nu ar fi posibilă. Cu toate acestea, pe măsură ce temperatura motorului crește, îmbogățirea amestecului scade și, astfel, scade și consumul de combustibil.
În plus, la temperaturi scăzute, crește și vâscozitatea uleiului de motor, ceea ce determină o rezistență mai mare pentru părțile mobile ale motorului, ceea ce crește și consumul de combustibil. Alți factori care cresc consumul de combustibil în timpul iernii sunt, de exemplu, zăpada sau gheața pe drum, anvelopele de iarnă și încălzirea constantă a geamurilor, a volanului și a scaunelor.
Trebuie reținut că atunci când motorul ajunge la temperatura de funcționare, are același consum de curent ca și vara. Stilul de condus, un timp mai mare pentru încălzirea motorului, zăpada pe carosabil și alți factori menționați mai sus stau în spatele consumului mai mare, dar nu și efectul iernii asupra unui motor încălzit.
Motorul trebuie să-și mențină temperatura de lucru constantă indiferent de temperatura exterioară.
6. Un lacăt înghețat poate fi deschis cu o tastă rapidă = Adevărat
De obicei, trebuie doar să încălziți ușor cheia și puteți deschide încuietoarea fără probleme. Cu toate acestea, nu puteți supraîncălzi cheia, deoarece unele părți ale mecanismului de blocare pot fi deteriorate din cauza fluctuațiilor mari de temperatură.
7. Călăria în îmbrăcăminte de schi este interzisă = Mit
Conducerea în schi sau îmbrăcăminte groasă de iarnă nu este interzisă, dar este periculoasă. Îmbrăcămintea aspră de iarnă limitează libertatea de mișcare a șoferului și capacitatea de a reacționa rapid, ceea ce este un factor decisiv în crize.
În plus, dacă îmbrăcămintea este prea groasă, centurile de siguranță nu înconjoară corpul așa cum ar trebui și astfel nu pot proteja suficient pasagerul în caz de accident.
8. La temperaturi scăzute, bateria are mai puțină putere = Adevărat
Performanța și capacitatea acumulatorului scad semnificativ odată cu scăderea temperaturii. Chiar și la temperaturi ușor sub zero, acumulatorul clasic nu poate avea decât jumătate din capacitate ca pe vreme caldă.
Totuși, problemele de pornire pot fi cauzate nu numai de performanța mai scăzută a bateriei, ci și de parcarea mai îndelungată a mașinii, deoarece bateria se autodescărcă mai repede la temperaturi scăzute. Așa că merită să porți cablurile de pornire cu tine în mașină.
9. Înainte de a începe la temperaturi scăzute, oprirea radioului va ajuta = Adevărat
La temperaturi foarte scăzute, bateria are nevoie de aproape toată capacitatea sa pentru a porni motorul. Prin urmare, este mai bine să opriți radioul, încălzirea și toate dispozitivele care ar putea extrage energie din baterie înainte de a porni.
10. Dacă pornesc încălzitorul imediat după pornire, motorul se încălzește mai târziu = Adevărat
Pornirea prea devreme a încălzirii prelungește timpul de încălzire a motorului. Un motor rece consumă o cantitate semnificativ mai mare de combustibil decât un motor cald.
Pe lângă consumul mai mare, uzura componentelor în mișcare crește datorită rezistenței mai mari și lubrifierii insuficiente, datorită densității mai mari a uleiului de motor la temperaturi scăzute. De aceea este recomandat să porniți încălzirea numai după aproximativ 5 până la 10 minute după pornirea motorului.
11. Motorina la temperatură scăzută formează fulgi = Adevărat
În motorină se formează cristale de parafină la temperaturi sub -20°C, care înfundă filtrul de combustibil. Rezistența motorinei la îngheț exprimă astfel filtrabilitatea sa. Motorina de iarnă, vândută la pompele noastre, trebuie să reziste la temperaturi de cel puțin -20°C, iar motorina premium poate rezista și la temperaturi sub -30°C.
Totuși, motorina de calitate scăzută poate conține și apă, care îngheață mult mai devreme, așa că este necesar, mai ales iarna, să realimentezi cu motorină de calitate superioară de la vânzători autorizați. În caz contrar, se poate întâmpla să nu porniți mașina până când temperaturile cresc sau până când tractați vehiculul într-un garaj sau alt loc cald.
12. Dacă nu pornesc, pot zdrobi ușor mașina = Mit
Împingerea mașinii și eliberarea ambreiajului cu treapta a două sau trei cuplate nu este recomandată. Acest lucru nu se datorează faptului că nu ați putut porni vehiculul folosind această metodă; dimpotrivă, există riscul ruperii sau săririi curelei/lanțului de distribuție și a ciocnirii cu pistoanele și supapele.
O astfel de reparație ar fi costisitoare, iar dacă ai o mașină mai veche, ar putea chiar depăși prețul întregului vehicul. Deci chiar nu aș recomanda să împingeți mașina. Cu toate acestea, excepția pot fi crizele la pornirea vehiculului.
13. Încălzirea filtrului de combustibil și a bateriei ajută la pornirea mai ușor = Adevărat
Dacă cristalele de parafină înfundă filtrul de combustibil, puteți face față acestei probleme foarte ușor prin încălzirea filtrului de combustibil, ceea ce va face ca parafina acumulată să se spargă și să restabiliți fluxul de motorină. Puteți încălzi filtrul de combustibil, de exemplu, cu apă fierbinte sau un uscător de păr.
În ceea ce privește bateria, o poți ajuta și la frig înainte de a începe. Dacă ți-ai lăsat mașina la rece câteva zile și nu ești sigur dacă bateria va avea suficientă energie pentru a porni vehiculul, încălziți-l, iar capacitatea acestuia poate crește cu 30-40%.
Înainte de a începe, puteți scoate bateria și o scufundați până la marginea de sus în apă caldă, astfel încât să strălucească, sau puteți pune un sac cu apă caldă deasupra bateriei sau deschideți capota și lăsați soarele să încălzească bateria. .
14. Pot dezgheța geamul cu apă fierbinte = Mit
Apa fierbinte poate provoca o tensiune periculoasă pe sticla rece, care ar putea duce la spargerea acesteia. O modalitate sigură de a dezgheța rapid sticla este utilizarea unui agent de dezghețare dedicat.
15. Pot porni mașina chiar dacă lichidul de răcire îngheață = Mit
Dacă lichidul de răcire îngheață, nu porniți motorul sub nicio formă. Amestecul de răcire solidificat ar putea deteriora pompa de apă și alte părți ale sistemului de răcire. Prin urmare, este esențial să verificați punctul de îngheț al lichidului de răcire înainte de iarnă.
Dacă punctul de îngheț al lichidului de răcire din motorul dumneavoastră este de cel puțin -25°C, o astfel de problemă nu ar trebui să apară în condițiile noastre, așa că nu aveți de ce să vă faceți griji.
16. Iarna, este mai bine să ai rezervorul plin = Adevărat
Cea mai frecventă cauză de înfundare a filtrului de combustibil este apa din motorină sau, după cum am menționat la punctul 11 - înfundarea filtrului cu cristale de parafină. Prevenirea apei în rezervor este întotdeauna alimentarea cu rezervorul plin, sau cel puțin 3/4 din rezervor.
Rezervorul va avea un minim de umiditate a aerului, care altfel s-ar condensa în apă. De asemenea, puteți ajuta o mașină diesel iarna realimentând cu o cantitate mică de benzină. Benzina poate dizolva cristalele de parafină din rezervor, care înfundă filtrul de combustibil.
Trebuie amintit că adăugarea de benzină la motorină reduce capacitatea sa de lubrifiere, ceea ce poate deteriora sistemul de combustibil. De aceea, ar trebui să aveți grijă când turnați benzină în motorină și să o amestecați într-un raport maxim de 1:15, adică 3 litri de benzină la 45 de litri de motorină.
Cu toate acestea, puteți evita toate aceste probleme dacă nu ați neglijat pregătirea mașinii pentru iarnă și v-ați pregătit suficient pentru aceasta.