Marcajele trenurilor de supape: ce înseamnă ele?

Engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Cronometrarea supapelor este un mecanism care utilizează supape pentru a controla fluxul de gaze de lucru (aer, combustibil, gaze de eșapament) printr-un motor cu ardere cu piston. Acesta este cel mai comun tip de distribuție mecanică, utilizat în principal la motoarele cu ardere internă în patru timpi.

Deschiderea supapelor este controlată de respectiva came a arborelui cu came, care este antrenată de arborele cotit. La motoarele în patru timpi, arborele cu came se rotește de 2 ori mai lent decât arborele cotit, deoarece un ciclu de lucru al motorului durează două rotații ale arborelui cotit.

Conţinut

Miscarea camei este transmisa supapelor, in functie de tipul de distributie, prin tachete, si tije de ridicare. Dacă arborele cu came se rotește, cama începe să ruleze pe tachetul supapei, care împinge arcul supapei și, datorită acestuia, supapa începe să se deschidă.

Totuși, supapa este închisă dacă camera nu atinge tachetul. În funcție de locația arborelui cu came și a supapei, sistemele de supape sunt astfel împărțite în:

1. Distribuire cu un arbore cu came în blocul motor

  • F - distribuție cu o supapă pe partea laterală a cilindrului și cealaltă în chiulasă (un design învechit care nu mai este folosit)
  • SV (Side Valve) - cu o supapă pe lateralul cilindrului (un design învechit care nu mai este folosit)
  • OHV (Supapa de deasupra capului) - cu toate supapele în chiulasa

2. Distribuire cu un arbore cu came în chiulasa

  • OHC (OverHead Camshaft) - cu supape și arbore cu came situate în chiulasa
  • SOHC (Single OverHead Camshaft) - denumit și OHC, este un design cu supape și un arbore cu came în chiulasă
  • DOHC (Dual OverHead Camshaft ) - construcție cu supape și doi arbori cu came în chiulasă

Astăzi, sistemele de control cu ​​două supape sunt utilizate în principal pentru a controla trenul de supape, și anume OHV și OHC.

OHV (supapă deasupra capului):

OHV este un tip de tren de supape al unui motor cu combustie internă alternativă. Supapele sunt în chiulasa, iar arborele cu came este în blocul motor.

Cu acest tip de distribuție, există o distanță relativ mare între arborele cu came și supape. În cazul distribuției OHV, supapele sunt, prin urmare, acționate folosind ridicători metalici, tije de ridicare, culbutori și came de jos.

Astfel, în comparație cu alte tipuri de distribuție, distribuția supapei OHV conține multe componente care afectează negativ întreaga unitate, manifestate prin forțe de inerție mari. Pe de altă parte, avantajul acestui tip de distribuție este soluția simplă de proiectare a antrenării arborelui cu came.

Datorită amplasării convenabile a arborelui cu came aproape de arborele cotit, acționarea distribuției poate fi implementată cu o roată dințată simplă. Acționarea de distribuție trebuie să fie proiectată astfel încât să permită reglarea precisă a poziției relative a arborelui cotit și a arborelui cu came, care nu se modifică în timpul funcționării motorului. Cu toate acestea, roata dințată îndeplinește toate acestea.

Distribuția OHV este utilizată în principal la motoarele în patru timpi. După cum am menționat deja, arborele cu came se rotește de 2 ori mai încet decât arborele cotit. Motoare cu distribuție de supape OHV au fost instalate, de exemplu, la mașinile Škoda, mai precis la modelele 105, 120, 130, Favorit 135, 136, sau Fabia și Octavia.

OHC (arborele cu came deasupra capului):

Trenul de supape OHC este un tip de tren de motor cu ardere cu piston în care, pe lângă supape, arborele cu came este situat și în chiulasa.

De obicei, doar un culbutor este introdus între arborele (arborele) cu came și supapă. Astfel, distribuția OHC conține câteva componente, care reduc forțele de inerție. Dezavantajul acestui tip de distribuție este doar construcția mai complicată a chiulasei.

Cu toate acestea, avantajele sincronizarii supapelor OHC depășesc dezavantajele sale, motiv pentru care acest design este în prezent cel mai utilizat tip de sincronizare pentru motoarele moderne cu ardere cu piston.

Conceptul de bază al acestui tip de distribuție este un arbore cu came pe chiulasă. Cu toate acestea, există două chiulase pentru motoarele în formă de V, așa că se folosesc doi arbori cu came (câte unul pentru fiecare cap). Un motor cu distribuție OHC are cel puțin două supape pentru fiecare cilindru situat pe rând și deasupra căruia se află arborele cu came.

Unitatea distribuției OHC poate fi rezolvată în mai multe moduri, fie:

  • Curea dinţată
  • Lanţ
  • Roată dinţată

Ca și în cazul tipului anterior de tren de supape, antrenarea trenului trebuie să fie proiectată astfel încât să permită reglarea precisă a poziției relative a arborelui cotit și a arborelui cu came, care nu se modifică în timpul funcționării motorului.

Transmisia prin angrenaje este foarte rară, iar în zilele noastre, cea mai comună transmisie de distribuție este o curea dințată sau un lanț de distribuție. Ca și în cazul tipului anterior de distribuție, distribuția OHC este utilizată în principal la motoarele în patru timpi, ceea ce înseamnă că arborele cu came se rotește de 2 ori mai încet decât arborele cotit.

SOHC (un singur arbore cu came deasupra capului):

SOHC indică un arbore cu came per chiulasă. Deci este același tip de distribuție ca și distribuția OHC.

Majoritatea motoarelor de acest tip folosesc trenul de supape SOHC:

  • Motor cu 4 cilindri, opt supape
  • Motor cu 3 cilindri, șase supape

DOHC (Arbore cu came suprafat dublu):

DOHC se referă la un tip de tren de supape în care doi arbori cu came sunt amplasați într-o chiulasă. Acest tip de tren de supape este utilizat pentru supape mai mari per cilindru (3, 4, 5, 6 și așa mai departe). Distribuția DOHC este denumită uneori și 2xOHC.

Distribuirea supapelor DOHC este cel mai utilizat tip de sincronizare astăzi și este folosit, de exemplu, în conceptul de motoare precum:

  • Motor cu 4 cilindri, 12 supape - 2 supape de admisie și una de evacuare
  • Motor cu 4 cilindri, 16 supape - 2 supape de admisie și două de evacuare
  • Motor cu 4 cilindri, 20 de supape - 3 supape de admisie și două de evacuare Motor cu 4 cilindri, 24 supape - 3 supape de admisie și trei de evacuare
  • Motor cu 3 cilindri, 12 supape - 2 supape de admisie și două de evacuare