Chiulasă: Știați care este funcția sa?

Cylinder head
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Chiulasa este una dintre părțile de bază ale unui motor cu ardere internă. Chiulasa închide blocul cilindric de sus, care este atașat cu șuruburi.

În acest articol, vom face lumină asupra funcției chiulasei, din ce materiale este făcută și cum se manifestă dacă este deteriorată.

Conţinut

Ce este o chiulasa?

Chiulasa face parte din motorul cu ardere internă care conține canalele căilor de admisie și evacuare, duze de injecție, bujii incandescente, părți ale trenului de supape și supapele în sine cu ghidaje și scaune de supape.

Chiulasă poate fi una pentru întregul motor, una pentru fiecare cilindru sau un rând separat de cilindri.

Chiulasă și funcția sa

  • modelează și închide spațiul de ardere
  • formează un spațiu de compresie
  • asigură răcirea spațiului de ardere
  • permite înlocuirea umplerii cilindrului
  • asigură amplasarea injectoarelor și lumânărilor

O parte esențială a chiulasei este spațiul de ardere, care are un impact asupra cursului și zgomotului arderii, consumului motorului și cuplului, în timp ce următoarele cerințe trebuie îndeplinite:

  • o rotire optimă a umplerii cilindrului
  • prevenirea detonării motorului
  • utilizarea unui număr cât mai mare posibil de supape și diametrul supapelor
  • compactitatea limitând pierderile de căldură

Prin urmare, procesul de ardere are loc în chiulasa, astfel încât proiectarea acestuia trebuie să asigure cea mai bună înlocuire posibilă a umplerii cilindrului. Căldura generată în timpul procesului de ardere trebuie îndepărtată cât mai repede posibil, asigurată de mici orificii și canale formate în chiulasa, în care curge lichidul de răcire.

Un capac din plastic de pe chiulasa acoperă trenul de supape și împiedică scurgerea uleiului în zona motorului. Acum știți că cele mai importante activități ale motorului cu ardere au loc în chiulasa.

Din ce este facuta chiulasa?

Motoarele mai vechi erau echipate cu o chiulasa din fonta. Chiulele motoarelor moderne sunt realizate din aliaj de aluminiu, în principal datorită greutății mai mici și conductivității termice excelente.

O garnitură între chiulasa și blocul motor împiedică amestecarea uleiului de motor cu lichidul de răcire. Sigiliul poate fi din metal sau metal, combinat cu diferite materiale.

Cum se manifestă o chiulasă deteriorată?

Chiulasa este o componentă a motorului extrem de solicitată mecanic și termic, astfel încât poate fi deteriorată dacă este manipulată greșit. Cea mai frecventă cauză a defecțiunii chiulasei este suprasarcina termică și, prin urmare, supraîncălzirea.

Prin urmare, o chiulasă deteriorată se manifestă cel mai adesea printr-o pierdere de lichid de răcire, care poate fi însoțită de fum alb din evacuare, nu imediat după pornirea unui motor rece, ci după ce motorul se încălzește la temperatura de funcționare.

Un alt semn de deteriorare a chiulasei sunt urmele de ulei în lichidul de răcire. Acestea pot fi detectate foarte simplu prin deschiderea capacului vasului de expansiune al lichidului de răcire. Chiulasa este probabil deteriorată dacă există pete de grasime în lichidul de răcire. Pe lângă asta, garnitura chiulasei ar putea fi și deteriorată.

Cylinder head gasket

A treia manifestare a unei chiulasei deteriorate poate fi formarea unei emulsii pe capac prin care se toarna uleiul de motor. Această emulsie este de obicei albă până la maro. Emulsia de pe partea inferioară a capacului se poate forma și în timpul călătoriilor scurte și pe vreme rece, deci nu trebuie să fie întotdeauna o chiulasă deteriorată.