Motor 1.0 TSI: Ce este, de fapt? Performanța, consumul și fiabilitatea sa

În ultimii ani, ne-am obișnuit cu tendința de a reduce volumul motoarelor și numărul de cilindri. Producătorii de automobile numesc acest proces "downsizing" și îl promovează ca o soluție pentru reducerea emisiilor și a consumului de combustibil.

Printre cele mai discutate motoare se numără 1.0 TSI de la grupul Volkswagen, care îl regăsim în modele precum Škoda Octavia sau Seat Ateca. Dar cum se comportă acest motor cu trei cilindri pe un vehicul mai mare și încăpător? Să analizăm acest aspect.

Conţinut

În acest articol, ne vom axa pe construcția, dinamică, consumul și adecvarea generală a motorului 1.0 TSI pentru diferite tipuri de vehicule. Dacă luați în considerare achiziția unei mașini cu acest motor, continuați să citiți.

Motor 1.0 TSI: Parametrii de bază și construcția

Motorul 1.0 TSI a fost dezvoltat de Volkswagen pentru a oferi un propulsor compact, ușor și performant, potrivit pentru diverse tipuri de vehicule. Acest motor se găsește, de exemplu, în modelele VW Golf, Škoda Fabia, Seat Ibiza sau Audi A3. Să ne uităm la parametrii tehnici ai acestuia:

  • Tip motor: motor pe benzină cu injecție directă

  • Volum: 999 cm³

  • Număr cilindri: 3

  • Putere: 85 kW (115 CP) la 5500 rpm

  • Cuplu: 200 Nm

  • Supraalimentare: turbocompresor

  • Materiale: bloc motor și piston din aluminiu

  • Greutate motor: 93 kg

Construcția din aluminiu și dimensiunile compacte contribuie la reducerea greutății, îmbunătățind astfel eficiența. Motorul este echipat cu un turbocompresor cu comandă electrică și utilizează sisteme de sincronizare variabilă a supapelor.

Performanța sub capotă: Este 1.0 TSI suficient?

Deși motorul 1.0 TSI pare bine pe hârtie, realitatea poate fi diferită. L-am testat în Škoda Octavia – o mașină încăpătoare cu o greutate de 1225 kg. Spre surprinderea noastră, dinamica motorului se dovedește a fi suficientă pentru nevoile zilnice.

Mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 10 secunde și atinge o viteză maximă de 205 km/h. Aceste rezultate sunt satisfăcătoare, dar pentru o performanță optimă e nevoie să mențineți turațiile peste 2000 rpm.

În timpul condusului obișnuit, motorul funcționează silențios și rafinat, însă sub o sarcină mai mare, caracterul în trei cilindri devine mai evident. Dinamica este suficientă pentru circulația urbană și suburbană, dar la viteze de autostradă, motorul începe să se apropie de limitele sale.

Consum de combustibil: Mit sau realitate?

Producătorii de automobile declară adesea valori ideale ale consumului, obținute în condiții de laborator. Pentru motorul 1.0 TSI, producătorul menționează:

  • În oraș: 5,4 l/100 km

  • Exterior oraș: 3,9 l/100 km

  • Funcționare combinată: 4,5 l/100 km

Testele noastre au relevat un consum real semnificativ mai mare. În oraș, am măsurat 7,2 l/100 km, pe drumuri județene, 5 l/100 km, iar pe autostradă, la o viteză de 130 km/h, consumul a ajuns până la 7,5 l/100 km. O ocupare completă a mașinii a crescut consumul cu un litru suplimentar.

Comparativ cu motoarele atmosferice mai mari, cum ar fi 2.0 Skyactiv-G de la Mazda, diferența este semnificativă. Mazda 6 cu acest motor atinge un consum mai mic, având în același timp cu 50 CP mai mult și o greutate mai mare.

Fiabilitatea și problemele cunoscute ale motorului 1.0 TSI

Motorul 1.0 TSI este considerat în general fiabil, dar, ca în orice tehnologie, pot apărea probleme. Cele mai frecvente raportate sunt:

  • Defecțiuni ale turbocompresorului: Unii proprietari au raportat probleme cu controlerul turbinei, în special în jurul valorii de 80 000 km. În unele situații, a fost necesară înlocuirea turbocompresorului întreg. Verificările de service regulate pot ajuta la prevenirea unor daune mai grave.

  • Sistemul EPC: Au existat cazuri când pe tabloul de bord s-a aprins lumina de avertizare EPC fără un motiv aparent. Această problemă poate fi cauzată de o eroare de software și dispare adesea după câțiva zeci de kilometri. Producătorul lucrează la o actualizare software pentru a remedia această problemă.

  • Impactul sării de dezghețare: În zonele unde se utilizează frecvent sare de dezghețare pe timpul iernii, se recomandă curățări și întrețineri regulate ale motorului pentru a preveni posibila coroziune sau deteriorare a componentelor.

În ciuda acestor posibile probleme, mulți proprietari afirmă că motorul 1.0 TSI este economic și, cu o întreținere corespunzătoare, poate depăși fără mari probleme limita de 200 000 km.

Este important să respectați intervalele de service recomandate și să fiți atenți la orice manifestări neobișnuite ale motorului pentru a asigura o fiabilitate pe termen lung.

Compararea motorului 1.0 TSI cu motoarele concurente în trei cilindri

Motorul 1.0 TSI de la grupul Volkswagen este adesea comparat cu alte motoare în trei cilindri disponibile pe piață.

În tabelul următor, prezentăm parametrii tehnici de bază ai unor motoare concurente selectate:

Producător

Motor

Putere (kW/CP)

Cuplu (Nm)

Supraalimentare

Notițe

Ford

1.0 EcoBoost

92/125

170

Turbocompresor

Apreciat pentru performanța și eficiența sa.

Honda

1.0 VTEC Turbo

93/126

200

Turbocompresor

Oferă un mers lin și un consum redus de combustibil.

Suzuki

1.0 BoosterJet

82/111

170

Turbocompresor

Motor compact cu un raport bun putere/consum.

Fiat

1.0 FireFly Turbo

88/120

190

Turbocompresor

Motor modern, axat pe eficiență și emisii reduse.

Opel

1.0 Turbo

77/105

170

Turbocompresor

Motor fiabil, potrivit pentru condus urban și suburban.

Kia

1.0 T-GDi

88/120

172

Turbocompresor

Oferă un bun randament și este frecvent utilizat în modelele mai mici ale mărcii.

Volkswagen

1.0 TSI

81/110

200

Turbocompresor

Utilizat în modele precum VW Polo, Škoda Fabia și altele.

Avantajele și dezavantajele motorului 1.0 TSI

Avantaje:

  • Dimensiuni compacte și greutate redusă

  • Performanță decentă pentru volumul său

  • Tehnologii moderne precum injecția directă și turbocompresor

Dezavantaje:

  • Consum real mai mare decât cel declarat

  • Durată de viață mai scurtă sub o sarcină intensă

  • Mai puțin potrivit pentru vehicule mari și grele

Cine este potrivit pentru motorul 1.0 TSI?

Motorul 1.0 TSI se dovedește a fi ideal pentru vehiculele mici urbane sau hatchback-uri, unde performanța și eficiența sa pot fi valorificate la maximum. Pentru automobile mai mari, cum ar fi Škoda Octavia sau SUV-uri, motorul poate fi insuficient, în special sub sarcini complete sau la viteze de autostradă.

Experiențele utilizatorilor cu motorul 1.0 TSI

Proprietarii de vehicule echipate cu motorul 1.0 TSI împărtășesc experiențe variate:

  • Evaluarea pozitivă a performanței și consumului: Un utilizator pe forumul Honest John menționează că SEAT Ibiza sa 1.0 TSI (115 CP) are un consum de aproximativ 5,1 l/100 km. Apreciază dinamica motorului și fluiditatea schimbării treptelor de viteză.

  • Îngrijorări cu privire la fiabilitatea pe termen lung: Pe forumul oficial al producătorului Škoda Auto, unii participanți își exprimă incertitudinea legată de durabilitatea motoarelor în trei cilindri 1.0 TSI în comparație cu motoarele mai vechi în patru cilindri. Recomandă o analize atentă atunci când aleg vehiculul.

  • Experiențe cu modelul Škoda Rapid: Un proprietar al Škoda Rapid 1.0 TSI (81 kW) din 2019, cu un kilometraj de 30 000 km, menționează îngrijorări legate de durata de viață a ambreiajului, mai ales la plecarea de pe loc în pantă cu vehiculul complet încărcat. Recomandă luarea în considerare a unui asistent pentru plecare în pantă.

Aceste experiențe subliniază că motorul 1.0 TSI oferă o performanță bună și economie de combustibil, însă la sarcini mari pot apărea anumite îngrijorări legate de fiabilitatea sa pe termen lung.

Concluzie: Este 1.0 TSI potrivit pentru dumneavoastră?

Dacă căutați un motor pentru condus urban și excursii ocazionale în afara orașului, 1.0 TSI ar putea fi o alegere potrivită. Pentru utilizări mai exigente, totuși, recomandăm un motor mai mare, care să ofere o performanță mai stabilă și un consum mai mic la sarcină.