Motor cu mai multe arbori: Știați ce tip de motor este?
Un motor cu mai multe arbori este un tip de motor cu combustie internă cu piston echipat cu arbori cotiți multipli. Construcția cu mai mulți arbori permite realizarea de motoare cu un singur piston, cu două pistoane (motor cu pistoane contrarotative) și motoare cu mai multe pistoane.
Un motor cu mai mulți arbori este întotdeauna echipat cu mai mult de un arbore cotit. În funcție de numărul de arbori, acest motor se numește mai precis, de exemplu, un motor cu doi arbori, un motor cu trei arbori, un motor cu patru arbori și așa mai departe.
Conţinut
Motor cu ax dublu
Un motor cu dublu arbore poate avea doi arbori cotit amplasați unul lângă altul cu cilindri situați în jurul lor, sau arbori cotiți situati pe părțile opuse ale cilindrului, adică un arbore cotit pe o parte a cilindrului și un al doilea arbore cotit pe cealaltă parte a cilindrului.
Arborele cotit: pentru ce este și ce forțe trebuie să reziste?
Dacă arborii cotit sunt amplasați unul lângă celălalt cu cilindrii aflați în jurul lor, distingem următoarele modele de motor:
Motorul U
Un motor în U, cunoscut și ca motor cu cilindri paraleli, este un tip de motor cu combustie internă cu două cilindri sau două rânduri, cu două arbori cu piston. La acest tip de motor, planurile bancilor de cilindri sunt paralele, iar cei doi arbori cotiți sunt interconectați.
Motor H
Motorul H este un motor cu ardere internă cu patru cilindri sau patru rânduri, cu două arbori cu piston. Cu acest tip de motor, secțiunea sa transversală formează forma literei H, care este de fapt de unde provine numele său.
Motor cu ardere internă: Cum funcționează?
Un motor H are doi arbori cotiți paraleli care sunt conectați. Dacă arborii cotiți sunt amplasați pe părți opuse ale cilindrului:
Motor cu pistoane contrarotative (versiunea cu două pistoane)
Un motor cu piston contrarotativ este un motor cu combustie internă cu două pistoane, cu două pistoane care se deplasează unul împotriva celuilalt în fiecare cilindru. La acest tip de motor se creează un spațiu de compresie între două pistoane din mijlocul cilindrului.
Motor cu trei arbori
Un motor cu trei arbori este un motor cu mai mulți arbori cu arbori cotiți distanțați în cele trei colțuri ale unei formațiuni obișnuite. În funcție de aranjarea cilindrilor, împărțim motorul cu trei arbori în:
Motor Y
Un motor Y este un motor cu ardere internă cu trei cilindri sau trei rânduri, cu trei arbori și trei pistoane, cu pistoane contrarotative. Acest tip de motor are cilindri sau rânduri de cilindri (dacă este mai mult de un motor cu trei cilindri) aranjați în jurul unui spațiu comun de compresie. Dacă este un motor cu trei cilindri, este și un motor plat.
Motor Delta
Un motor triunghiular este un motor cu ardere cu trei cilindri sau trei rânduri, cu trei arbori și doi pistoane, cu pistoane contrarotative. Cu acest tip de motor, secțiunea sa transversală formează forma unui triunghi, pe vârfurile căruia sunt așezate arborii cotiți, iar cilindrii, la rândul lor, formează laturile triunghiului.
Există două pistoane în fiecare cilindru. Dacă este un motor triunghiular cu trei cilindri, este și un motor plat.
Motor cu patru arbori
Un motor cu patru arbori are arbori cotiți distanțați unul de celălalt la cele patru colțuri ale unui patrulater. Tocmai din designul acestui motor derivă numele său, și anume un motor patrulater.
Motor pătrat
Un motor pătrat este un motor cu ardere cu patru cilindri sau patru rânduri, cu patru arbori, cu două pistoane, cu pistoane contrarotative. Cu acest tip de motor, secțiunea sa transversală formează o formă patrulateră. Arborii cotiți sunt plasați pe vârfurile patrulaterului, iar părțile laterale ale patrulaterului formează, la rândul lor, cilindri.
Raport de compresie: Ce efect are asupra motorului?
Două pistoane din fiecare cilindru se mișcă unul împotriva celuilalt. Spațiul de compresie este creat între cele două pistoane din mijlocul cilindrului. Dacă un motor patrulater este doar un patru cilindri, acesta este inclus și în grupul motoarelor plate.
Dacă doriți să aflați mai multe despre unul dintre aceste motoare, nu disperați. În alte articole, vom scrie mai detaliat despre toate tipurile de motoare menționate astăzi.