Plăcuțe de frână: Cum funcționează și care sunt cele mai bune?
Plăcuțele de frână fac parte din frânele cu disc, iar sarcina lor este să încetinească mașina în siguranță în orice circumstanțe. Plăcuțele de frână sunt una dintre componentele de bază ale sistemului de frânare al oricărui vehicul.
În acest articol, vom discuta despre semnificația, funcția și tipurile plăcuțelor de frână. În plus, vom compara diferite tipuri de plăcuțe de frână și vom face lumină asupra avantajelor și dezavantajelor acestora.
Conţinut
Cum funcționează plăcuțele de frână?
Plăcuțele de frână sunt poziționate folosind etrierul de frână astfel încât suprafețele lor de frecare să fie orientate spre discul de frână. Când apăsați pedala de frână într-un vehicul, plăcuțele de frână se aplică presiune hidraulică, care apoi vin în contact cu rotoarele de frână.
Sistemul de frânare al mașinii: Cum funcționează?
Rezultatul este frecarea, care la rândul său încetinește mașina. Astfel, cu ajutorul frecării, discurile de frână transformă energia cinetică a mașinii în energie termică. Cu toate acestea, această căldură și frecare provoacă uzura treptată a plăcuțelor de frână, deoarece materialul este uzat departe de plăcuțele de frână de fiecare dată când acționați frânele.
Frâne cu disc: care sunt avantajele și dezavantajele lor?
Când plăcuțele se uzează, distanța de frânare crește, ceea ce face dificilă oprirea vehiculului. Prin urmare, întreținerea și înlocuirea regulată a plăcuțelor de frână sunt necesare pentru a preveni accidentele.
Din ce sunt făcute plăcuțele de frână?
Plăcuțele de frână constau din plăci suport din oțel cu un material de frecare lipit de suprafața care se confruntă cu discurile de frână.
Materialul din care sunt fabricate discurile de frână se impune cerințe mari și acesta trebuie:
- Rezistă la temperaturile ridicate care apar în timpul conversiei energiei cinetice în energie termică datorită frânării
- Rezistă la umezeală – trebuie să reziste măcar la expunerea temporară la apă
- Asigurați aproximativ aceleași niveluri de frecare în timpul răcirii/uscării – răcire după temperaturi ridicate și uscare în contact cu apa
- Să aibă zgomot redus – materialul nu trebuie să provoace zgomot excesiv în timpul frecării (frânării).
- Au un coeficient de frecare suficient de scăzut pentru a preveni blocarea roților, dar în același timp suficient de mare pentru a oferi o putere de oprire suficientă - coeficientul de frecare pentru materialul plăcuțelor de frână variază între
0,3
și0,5
Datorita rezistentei sale la temperaturi ridicate, azbestul a fost folosit in trecut, dar datorita toxicitatii a fost inlocuit cu fibre aramide.
Tipuri de plăcuțe de frână
În prezent, există patru compuși principali din care pot fi fabricate plăcuțele de frână. Producătorii de mașini recomandă un anumit tip de plăcuță de frână pentru un anumit vehicul, dar stilul de condus, utilizarea și bugetul personal sunt esențiale.
Atunci când alegeți plăcuțele de frână, este, așadar, bine să cunoașteți avantajele unor tipuri specifice și să le alegeți pe cele mai potrivite în funcție de stilul dumneavoastră de condus și vehicul.
1. Plăcuțe de frână organice/nemetalice
Sunt fabricate din materiale organice precum cauciucul, fibrele, rășinile sau substanțele sintetice combinate într-un compozit din aramidă, PAN etc. Plăcuțele de frână din materiale organice sau sintetice sunt mai moi și mai blânde cu rotoarele de frână și produc mai puțin zgomot decât celelalte. plăcuțe de frână, dar se uzează mai repede.
În plus, sunt mai puțin rezistente la temperaturi ridicate și se pot supraîncălzi la o sarcină mai mare.
2. Placute de frana semimetalice
În cazul acestor discuri de frână, pentru producție se folosesc materiale sintetice amestecate cu o anumită proporție de metale. Aceste plăcuțe de frână sunt mai dure, mai rezistente la decolorare și durează mai mult decât cele organice/nemetalice. Cu toate acestea, dezavantajul lor este o uzură mai mare a discurilor de frână, care trebuie înlocuite mai des.
3. Placute de frana metalice
Aceste plăcuțe de frână sunt fabricate din fibre metalice, cupru și vată de oțel. Sunt foarte durabile și oferă o putere de oprire excelentă. Cu toate acestea, produc mai mult praf și zgomot decât alte plăcuțe de frână și nu sunt blânde cu discurile de frână.
4. Placute de frana ceramice
Aceste plăcuțe de frână sunt realizate din fibre ceramice conectate cu particule de cupru, care au o conductivitate termică ridicată. Sunt un compromis între plăcuțele de frână metalice și organice/sintetice, deoarece sunt mai durabile decât metalice (au o durată lungă de viață) și, în același timp, mai rezistente la ofilire decât cele organice/sintetice.
În comparație cu alte tipuri de plăcuțe de frână, acestea sunt extrem de silențioase. Dimpotrivă, dezavantajul lor este prețul ridicat.
Comparația plăcuțelor de frână
Atunci când alegeți cele mai bune plăcuțe de frână pentru mașina dvs., trebuie să luați în considerare mai mulți factori, cum ar fi tipul de mașină, condițiile de condus și preferințele personale. Plăcuțele de frână organice sunt cele mai bune pentru conducerea zilnică, în timp ce plăcuțele de frână din ceramică și metal sunt ideale pentru mașinile sport.
Plăcuțele de frână ceramice sunt cele mai durabile și produc mai puțin praf, ceea ce le face o alegere populară pentru mașinile de lux. Plăcuțele de frână metalice oferă cea mai bună putere de oprire și sunt potrivite pentru vehicule grele, cum ar fi camioanele și SUV-urile.
Uzura sistemului de frânare | Puterea de frânare | Zgomot | Preț | tr>|
---|---|---|---|---|
Organic/Sintetic | Scăzut | Scăzut | Scăzut | $ |
Mediu | Ridicat | Mediu | $$ | |
Metalic | Ridicat | Foarte ridicat | Ridicat | $$ |
Ceramic | Foarte Scăzut | Mediu | Foarte scăzut | $$$ |
Concluzie
Plăcuțele de frână sunt componente esențiale ale sistemului de frânare al oricărui vehicul echipat cu frâne cu disc. Întreținerea și înlocuirea corespunzătoare a plăcuțelor de frână sunt esențiale pentru a asigura performanțe optime și pentru a preveni accidentele.