Sistemul de frânare al mașinii: Cum funcționează?

Brakes
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un sistem de frânare este o componentă vitală a oricărui vehicul. Este responsabil pentru încetinirea sau oprirea unui vehicul în mișcare. Sistemul de frânare este compus din mai multe piese care lucrează împreună pentru a crea forța necesară pentru a opri vehiculul.

Acest articol va face lumină asupra sistemului de frânare, va defini funcțiile acestuia și cum funcționează.

Conţinut

Funcțiile unui sistem de frânare

Sistemul de frânare este cea mai importantă parte a mașinii în ceea ce privește siguranța activă. Funcția principală a unui sistem de frânare este de a opri sau încetini un vehicul în mișcare. Cu toate acestea, servește și altor funcții, cum ar fi menținerea stabilității vehiculului, îmbunătățirea controlului șoferului și reducerea uzurii anvelopelor vehiculului.

Cum funcționează un sistem de frânare

Atunci când șoferul aplică presiune pe pedala de frână, lichidul hidraulic este trimis de la cilindrul principal la etriere prin conductele de frână, determinând că plăcuțele de frână se apasă pe rotorul de frână. Frecarea creată de acest proces generează căldură și încetinește vehiculul.

Sistemul de frânare și componentele sale principale

  • Dispozitiv de control – controlează funcționarea întregului sistem de frânare și include, de exemplu, o pedală, o pârghie, o tijă și altele asemenea.
  • Frâne – forța de frânare necesară este creată de ei.
  • Transmisia frânelor – transferă efectul sursei de energie către frâne, care ulterior creează forță de frânare.

Tipuri de sistem de frânare

Mașinile moderne pot fi echipate cu unul sau mai multe dintre următoarele sisteme de frânare.

  • Sistem hidraulic de frânare - Utilizează lichid de frână, care forțează plăcuțele de frână să oprească roțile. Frânarea hidraulică are o forță mai mare decât frânarea mecanică, iar șansa de defecțiune este minimă.
  • Sistem de frânare electromagnetică - Acest sistem utilizează electromagnetismul pentru a realiza frânarea fără frecare. Datorită frânării fără frecare, durata de viață a frânelor este mult mai mare.
  • Sistem de frânare servo – Cunoscut sub denumirea de frânare asistată cu vid, acest sistem folosește un vid pentru a crește forța de frânare.
  • Sistem de frânare mecanică - Acest sistem alimentează o frână de urgență și de mână.

Sistem de frânare cu un singur circuit și cu dublu circuit

În prezent, sistemul de frânare cu un singur circuit nu mai este utilizat. A fost înlocuit cu unul cu două circuite, ceea ce elimină semnificativ riscul unei defecțiuni complete a efectului de frânare în cazul unei defecțiuni a unui circuit de frânare.

Putem împărți sistemele de frânare cu două circuite în funcție de conexiunea circuitelor în:

  • Normal - un circuit pentru frânele față și unul pentru spate
  • Normal dublu - un circuit atât pentru frânele față, cât și pe spate, celălalt doar pentru frânele din față
  • Diagonală - un circuit, de exemplu, pentru dreapta față și stânga roata spate si cealalta pentru roata stanga fata si dreapta spate

Tipuri de frane

Disc brakes

Există două tipuri de frâne: frâne cu disc și frâne cu tambur. Frânele cu disc sunt mai frecvente în vehiculele moderne, deoarece oferă o putere de oprire mai bună și sunt mai puțin predispuse la supraîncălzire. Acestea constau dintr-un rotor de frână și un etrier, cu plăcuțele de frână apăsând pe rotor pentru a crea frecare.

Frânele cu tambur sunt o tehnologie mai veche și sunt mai puțin frecvente în vehiculele moderne. Acestea constau dintr-un tambur de frână și saboți, cu saboții apăsând pe tambur pentru a crea frecare. Frânele cu tambur sunt mai puțin eficiente decât frânele cu disc și sunt mai predispuse la supraîncălzire.

Tipuri de frânare în funcție de scop

  • Frână de serviciu - servește la încetinirea sau oprirea vehiculului, iar șoferul trebuie să fie capabil să-și regleze efectul fără probleme.
  • Frână de urgență - vă permite să încetiniți sau să opriți vehiculul în cazul unei defecțiuni a sistemului de frână de serviciu. Sistemul de frânare de urgență este de obicei un circuit intact al unui sistem de frânare cu două circuite sau poate fi o frână de parcare și, prin urmare, o frână de mână.
  • Frână de parcare - asigură un vehicul staționat împotriva mișcării (parcare/frână de mână).

Concluzie

În concluzie, sistemul de frânare al mașinii este esențial pentru fiecare mașină. Funcția sa principală este de a opri sau încetini un vehicul în mișcare. De asemenea, servește și altor funcții, cum ar fi menținerea stabilității vehiculului, îmbunătățirea controlului șoferului și reducerea uzurii anvelopelor vehiculului.