Sistem ABS: Cum funcționează și pentru ce este?

Warning lights on the dashboard
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Sistemul ABS, sau denumirea lungă Sistem de frânare antiblocare, este un sistem care aparține unuia dintre elementele de bază ale siguranței active a vehiculului.

Acest articol va face lumină asupra sistemului ABS, funcția acestuia și cum să recunoașteți când sistemul este activ.

Conţinut

Cum funcționează ABS?

Sistemul ABS verifică funcționarea sistemului de frânare din mașină și asigură o frânare eficientă pe suprafețe cu prize diferite. Sistemul ABS monitorizează mișcarea roților în timpul frânării folosind senzori amplasați pe fiecare roată.

Dacă una dintre roți începe să alunece, senzorul trimite un semnal către unitatea de control, care reduce sau oprește complet forța de frânare din acea roată, împiedicând blocarea acesteia.

O roată blocată nu transmite nicio forță laterală, nepermițând astfel vehiculului să se rotească în lateral. Pe de altă parte, o roată neblocata poate menține stabilitatea și poate asigura astfel controlabilitatea vehiculului chiar și atunci când frânează puternic pe un drum alunecos.

Dacă unitatea de control a sistemului ABS primește un semnal că una dintre roți este blocată, aceasta va reduce pentru scurt timp presiunea din sistemul de frânare, datorită căruia roata va începe să ruleze din nou. Sistemul ABS poate elibera roata de până la 16 ori pe secundă, asigurând o frânare suficientă, rotații ale roților și controlabilitatea vehiculului.

Sistemul ABS a fost dezvoltat de compania Bosch în 1978. Dacă sistemul este funcțional și își face treaba, puteți simți pulsațiile frânei atunci când apăsați pedala de frână. Nu vă fie teamă când se întâmplă asta și mențineți apăsarea pedalei.

ABS se poate activa pe o suprafață alunecoasă. Acest lucru ar trebui să fie însoțit de o lumină de avertizare ABS aprinsă pe tabloul de bord atunci când sistemul este activ. Dacă funcționează corect, lampa de avertizare ar trebui să dispară odată ce ABS-ul nu trebuie să intervină.

De unde știi că sistemul ABS este activ?

Brake pedal in a car

În timpul frânării bruște pe un drum umed, înzăpezit sau înghețat, puteți simți și în același timp auzi frânarea intermitentă, care este un semnal care vă informează că sistemul ABS este activ. Se aude un sunet răgușit caracteristic, pedala de frână lovește și piciorul tău este împins de pe podea.

Când intervine sistemul ABS, unii șoferi mai puțin experimentați se sperie și eliberează pedala de frână. Totuși, aceasta este o mare greșeală, care decurge adesea din faptul că școala de șoferi nu pune prea mult accent pe gestionarea unor astfel de situații. Țineți apăsată pedala de frână atunci când se întâmplă o astfel de situație.

Șoferii mai experimentați, care au condus mașini fără ABS timp de mulți ani, au fost nevoiți să se bazeze manual pe dozarea intermitentă a forței de frânare, folosindu-se doar piciorul fără niciun sistem electronic.

ABS ca caracteristică obligatorie

Sistemul ABS a fost necesar pentru toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană din 2004. În SUA, NHTSA a impus ABS împreună cu ESC (Control electronic al stabilității) începând cu 2012.

ABS-ul mărește distanța de frânare?

Interesant este că o mașină echipată cu sistem ABS are o distanță de frânare mai mare pe drum uscat decât o mașină care nu este echipată cu acest sistem. Cu toate acestea, pe un drum alunecos, cardul se întoarce în favoarea unui vehicul echipat cu sistem ABS.

Una peste alta, mașinile echipate cu ABS sunt mai sigure pentru șoferii obișnuiți, iar sistemul ajută la prevenirea multor decese și răniri rutiere.

Video care arată diferența dintre ABS pornit și oprit