Supapa de accelerație: Cum funcționează și posibilele sale defecțiuni

Throttle body
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Supapa de accelerație controlează alimentarea cu aer a motorului. Este folosit de motoarele pe benzina dar si de unele motoare diesel moderne. Supapa de accelerație se află în sistemul de admisie și este conectată mecanic sau electronic la pedala de accelerație.

Când pedala de accelerație este apăsată, supapa de accelerație se deschide. În cazul unui sistem de control mecanic, amortizorul reacţionează imediat. În schimb, controlul electronic este responsabilitatea ECU (Engine Control Unit), care controlează supapa de accelerație în funcție de poziția pedalei de accelerație.

Conţinut

Dacă mașina dvs. este echipată cu acest dispozitiv, este bine să aflați mai multe despre el, deoarece acesta poate fi principalul motiv pentru care lampa de avertizare EPC apare pe tabloul de bord.

Supapa de accelerație în cazul motoarelor pe benzină

După cum sa spus mai sus, supapa de accelerație controlează alimentarea cu aer a motorului și se deschide atunci când pedala de accelerație este apăsată. Poate fi controlat în două moduri:

  • Mecanic
  • Electronic

Corp de accelerație controlat mecanic

Accelerația este controlată de un cablu de la pedala de accelerație, care este conectat la mecanismul de mișcare al corpului de accelerație. Versiunea mecanică a controlului supapei de accelerație este mai eficientă deoarece răspunsul la accelerație este instantaneu.

Corp de accelerație controlat electronic

Semnalul de la accelerația electrică este procesat de unitatea de comandă a motorului, care spune clapetei câte grade trebuie să rotească. Cu cât pedala de accelerație este apăsată mai mult, cu atât supapa de accelerație se deschide mai mult.

Cu toate acestea, dacă pedala de accelerație nu este apăsată, poziția de ralanti a accelerației este activată, iar unitatea de control al motorului menține motorul la turația de ralanti.

Înlocuirea supapei de accelerație cu sincronizare variabilă a supapelor

BMW Vanos

La unele motoare, supapa de accelerație este înlocuită cu un sistem variabil de sincronizare a supapelor, cum ar fi BMW Valvetronic, Honda i-VTEC, Toyota VVTC-i și altele.

Înlocuirea supapei de accelerație cu un sistem de sincronizare variabilă a supapelor are mai multe avantaje, cum ar fi rezistența redusă la curgerea galeriei de admisie cu sarcină mai mică a motorului, consum mai mic de combustibil și putere mai mare a motorului.

Supapa de accelerație a motorului pe benzină este compusă din următoarele:

  • placă rotativă controlată mecanic sau electronic
  • un potențiometru care informează unitatea de comandă despre poziția clapetei
  • comutator de turație în gol
  • motor pas cu pas (numai cu amortizor controlat electronic)
  • un mecanism cu arc care se resetează supapa de accelerație în poziția inițială după deconectare

Supapa de accelerație nu este o componentă fără probleme, așa că ocazional apar probleme și defecțiuni. Cea mai frecventă problemă este înfundarea acesteia cu carbon și diverse impurități, sau poate fi o defecțiune a electronicii clapetei de accelerație.

Throttle body

O defecțiune a supapei de accelerație se manifestă după cum urmează:

  • funcționarea neregulată a motorului
  • fluctuația turațiilor
  • oprirea motorului
  • fluctuația turației
  • porniri problematice ale motorului
  • martorul aprins al motorului

Este posibilă eliminarea defecțiunii prin dezasamblarea și apoi curățarea corpului clapetei folosind un agent de curățare adecvat sau înlocuindu-l cu totul. Cu toate acestea, puteți chiar curăța corpul clapetei fără a fi demontat, aplicând un agent de curățare pe corpul clapetei cu motorul pornit.

Cum să preveniți problemele cu supapa de accelerație?

O modalitate eficientă de a prelungi durata de viață a supapei de accelerație este întreținerea sa regulată. Pe lângă un defect în electronica acestei piese, aceasta se poate înfunda și cu murdărie - în acest caz, curățarea regulată a corpului de accelerație ajută.

Throttle body

Dacă curățarea nu ajută, supapa de accelerație trebuie înlocuită. Îl puteți înlocui la centrul dvs. de service, dar dacă sunteți unul dintre șoferii mai experimentați și mai îndrăzneți, puteți comanda sau cumpăra accelerația și efectuați singur înlocuirea.

Supapa de accelerație în cazul motoarelor diesel

La motoarele diesel, supapa de accelerație este utilizată în principal pentru o oprire mai ușoară a motorului. Înainte de a opri motorul, supapa se închide și astfel împiedică intrarea aerului în cilindri, ceea ce face ca motorul să nu se zvâcnească după oprire.

Defecțiunile supapei de accelerație se manifestă la motoarele diesel:

  • lampa de avertizare a motorului este aprinsă
  • autoaprindere după oprirea motorului

Puteți aplica aceeași regulă generală pentru depanarea unui corp de accelerație a motorului diesel ca și pentru corpul de accelerație a unui motor pe benzină. Același lucru este valabil și pentru curățarea piesei sau înlocuirea corpului clapetei.

Vedeți un videoclip de la Engineering Explained despre cum funcționează corpul clapetei: