Supravirarea și subvirarea: Care este diferența?
Supravirarea și subvirarea este un fenomen care apare atunci când conduceți o mașină și conduceți în viraje la viteze mai mari sau în condiții de drum nefavorabile. După cum știm cu toții din articolele anterioare, vehiculul poate primi doar două tipuri de derapaj: supravirare sau subvirare.
Pe scurt, dacă puntea față își pierde tracțiunea, este o derapare subvirată. Dacă puntea din spate își pierde tracțiunea, este o supravirare. Desigur, există situații în care toate cele patru roți ale mașinii își pierd tracțiunea. Fiecare derapare începe întotdeauna fie cu pierderea aderenței roților axei din față, fie cu pierderea aderenței roților axei spate.
Conţinut
Deci haideți să vorbim despre modul în care se produce supraviarea și subvirarea și cum pot fi gestionate ambele tipuri de derapaj.
Cum se produce derapajul de răsturnare?
În timpul unei derapaje de supravirare, anvelopele din față au mai multă aderență decât cele din spate. În acest caz, există situații în care puntea din spate a mașinii derapează atunci când se conduce la un colț cu viteză mare sau când se schimbă brusc direcția.
Cauza comportamentului de supravirare al mașinii este pierderea aderenței roților pe puntea spate. Aceasta înseamnă că, în timpul unei derapaje de supravirare, partea din față a mașinii se transformă de bunăvoie într-un colț, dar partea din spate continuă în direcția inițială. Acest lucru face ca mașina să se rotească în direcția opusă sau să scape de sub control, făcând o întoarcere nedorită. Numele de supravirare este astfel derivat de la vehiculul care se întoarce prea mult în timpul unei supravirări.
Spre deosebire de un derapaj de subvirare, în care vehiculul continuă în linie dreaptă, într-un derapaj de supravirare, vehiculul începe să se rotească în jurul propriei axe. Cu rotație solidă și subvirare, vehiculul poate zbura de pe șosea pe marginea exterioară a curbei.
În ce mașini este mai frecventă derapajul supravirării?
De regulă, supravirarea apare la mașinile cu tracțiune pe spate, dar vehiculele cu tracțiune pe puntea față nu fac excepție. În cazul unui vehicul cu tracțiune față, este destul de complicat și periculos să se realizeze un derapaj la supravirare.
Obținerea unui derapaj de supravirare pe un vehicul fără axă spate antrenată este periculos, deoarece nu există nicio modalitate de a-l controla.
Cum să gestionezi un derapaj de supravirare?
Stăpânirea unui derapaj de supravirare nu este la fel de ușor ca să stăpânești un derapaj de subvirare. Necesită mult mai multă experiență și muncă atentă cu volanul și pedala de accelerație.
Dacă mașina dumneavoastră derapează în supravirare, este necesar să rotiți brusc volanul în partea opusă cursului virajului. Aceasta înseamnă că îndreptați roțile din față ale mașinii dvs. din colț. Procedând astfel, este posibilă eliminarea schimbării axei vehiculului, ceea ce va permite mașinii să continue pe traiectoria inițială, dar numai lateral.
Ulterior, în funcție de situație, se poate corecta alunecarea punții spate prin apăsarea sau eliberarea pedalei de accelerație. Adăugarea unei clapete de accelerație poate direcționa partea din spate a vehiculului atunci când derapați într-un colț cu rază mare, dar scoaterea clapetei de accelerație vă va ajuta să obțineți aderență atunci când derapați în colțuri cu rază mică.
Totuși, să presupunem că reacția la alunecarea la supravirare este disproporționată. În acest caz, vehiculul poate suferi imediat o altă alunecare la supravirare, aruncând partea din spate a vehiculului pe partea opusă după ce a câștigat tracțiune și a virat prea mult spre axa drumului. Nu vă recomandăm să faceți oricare dintre cele de mai sus decât dacă aveți suficientă experiență și, ca întotdeauna, pe propriul risc.
Pericolul de derapaj la supravirare
Pericolul derapajului excesiv constă în complexitatea gestionării acestuia. Acest lucru se datorează faptului că apăsarea sau eliberarea pedalei de accelerație nu rezolvă întotdeauna situația. Apăsarea/eliberarea cu grijă a pedalei de accelerație și rotirea volanului mașinii la momentul potrivit este necesară pentru a depăși derapajul de supravirare.
Totuși, să presupunem că un vehicul care nu este condus de puntea spate suferă un derapaj la supravirare. În acest caz, este practic imposibil să gestionezi un astfel de derapaj, deoarece șoferul nu are niciun mijloc de a influența capacitățile de aderență ale punții spate.
Cum apare alunecarea subvirării?
Cauza subvirării este pierderea aderenței roților pe puntea față. În caz de subvirare, mașina nu reacționează adecvat la întoarcerea volanului. Astfel, vehiculul continuă în direcție dreaptă când subvirează și nu urmează unghiul volanului.
Derapajul subvirării apare de obicei la întoarcerea vehiculului cu o schimbare a momentului care acționează asupra roților din față. Cu cât este mai mare modificarea momentului care acționează asupra roților, cu atât este mai mare probabilitatea de derapare.
În cazul derapajului subvirat, roțile din față nu conduc mașina într-un viraj, în ciuda virajului, deoarece puntea față și-a pierdut tracțiunea. Dacă vehiculul nu reia contactul cu drumul, acesta va zbura în mod necontrolat de pe marginea exterioară a curbei.
Cu toate acestea, o derapare subvirată nu poate apărea pe un vehicul care accelerează de la oprire. Când vehiculul este staționat, nicio forță nu va împinge mașina înainte dacă anvelopele își pierd aderența.
Cum să gestionezi un derapaj de subvirare?
Pentru a scoate vehiculul dintr-un derapaj subviraj, eliberați pur și simplu pedala de accelerație și așteptați ca roțile de pe puntea motoare să-și recapete aderența. Nu este recomandat să apăsați brusc pedala de frână sau să rotiți excesiv volanul, deoarece acest lucru ar putea duce la o pierdere și mai mare a aderenței anvelopei.
La întoarcerea roților, există riscul ca, după ce roțile din față își recapătă aderența, acestea să înceapă să se rostogolească din nou pe șosea, ceea ce va provoca o schimbare bruscă a direcției vehiculului. Această schimbare de direcție poate duce la o derapare în supravirare, care necesită multă experiență și este foarte periculoasă pe un vehicul cu tracțiune față.
Dacă apare o derapare subvirată pe un vehicul cu punte motoare spate, de obicei este suficient să reduceți presiunea asupra frânelor sau să aliniați roțile axei față pentru a elimina derapajul.