Subvirare: Cum să gestionați un derapaj de subvirare?

Wet road
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Subvirarea este un fenomen care apare atunci când conduceți o mașină și treceți prin viraje cu curbe mai mici la viteze mai mari sau în condiții de drum nefavorabile.

Denumirea acestui fenomen derivă din faptul că mașina se întoarce insuficient la subvirare.

Conţinut

Ce mașini suferă de subvirare?

Subvirarea se manifestă în mod natural la mașinile cu motor montat în față și tracțiune pe puntea față. Cu toate acestea, nu este întotdeauna cazul.

Subvirarea poate apărea și la mașinile cu tracțiune spate, deși acest lucru necesită mult mai mult efort.

Cum se manifestă subvirarea mașinii?

Understeer

În cazul subvirării, mașina nu reacționează adecvat la rotirea volanului. Astfel, vehiculul continuă în direcție dreaptă când subvirează și nu urmează unghiul volanului.

Cauzele subvirării

Cauza subvirării este pierderea aderenței roților pe puntea față. La autovehiculele care nu au punte față antrenată, doar forțele de frânare și transversale care apar la schimbarea direcției de mers fac ca puntea față să piardă aderența. Pe de altă parte, dacă numai puntea din față este condusă pe vehicul, pierderea aderenței este cauzată de accelerația vehiculului în plus față de factorii menționați.

Amplasarea motorului afectează, de asemenea, posibilitatea unui derapaj subviraj. Dacă motorul este plasat în față, o mare parte din greutatea întregii mașini se află deasupra axei față. Un astfel de concept al mașinii crește forțele transversale care acționează asupra acesteia în timpul unei schimbări bruște a direcției de mers.

Cu toate acestea, în condiții nepotrivite, de aderență slabă la drum (nisip, pietriș, gheață, zăpadă, apă), este nevoie doar de o mică schimbare de direcție, frânare sau accelerare ușoară pentru a arăta comportamentul subviraj al vehiculului.

Cum apare o derapare subvirată?

Derapajul subvirării apare de obicei la întoarcerea vehiculului cu o schimbare a momentului care acționează asupra roților din față. Cu cât este mai mare modificarea momentului care acționează asupra roților, cu atât este mai mare probabilitatea de derapare.

Road in the mountains

În cazul derapajului subvirat, roțile din față nu conduc mașina într-un viraj, în ciuda virajului, deoarece puntea față și-a pierdut tracțiunea. Dacă vehiculul nu reia contactul cu drumul, acesta va zbura în mod necontrolat de pe marginea exterioară a curbei.

Cu toate acestea, o derapare subvirată nu poate apărea pe un vehicul care accelerează de la oprire. Când vehiculul este staționat, nicio forță nu va împinge mașina înainte dacă anvelopele își pierd aderența.

Cum pot face față unui derapaj subvirat?

Pentru a scoate vehiculul dintr-un derapaj subviraj, eliberați pur și simplu pedala de accelerație și așteptați ca roțile de pe puntea motoare să-și recapete aderența. Nu este recomandat să apăsați brusc pedala de frână sau să rotiți excesiv volanul, deoarece acest lucru ar putea duce la o pierdere și mai mare a aderenței anvelopei.

La întoarcerea roților, există riscul ca, după ce roțile din față își recapătă aderența, acestea să înceapă să se rostogolească din nou pe șosea, ceea ce va provoca o schimbare bruscă a direcției vehiculului. Această schimbare de direcție poate duce la o derapare în supravirare, care necesită multă experiență și este foarte periculoasă pe un vehicul cu tracțiune față.

Dacă apare o derapare subvirată pe un vehicul cu punte motoare spate, de obicei este suficient să reduceți presiunea asupra frânelor sau să aliniați roțile axei față pentru a elimina derapajul.

Un ultim mit

Există multe mituri auto printre pasionații de mașini. Există, de asemenea, un mit larg răspândit care se potrivește foarte bine cu acest subiect. Potrivit unor entuziaști de mașini, o mașină cu tracțiune față poate experimenta doar subvirare, iar o mașină cu tracțiune spate poate experimenta doar supravirare.

Această afirmație este valabilă numai atunci când conduceți în viraj în cazul unei accelerații mari. În condiții normale, o mașină cu orice sistem de propulsie poate suferi orice fel de derapaj, fie subvirare, fie supravirare.