Twin Spark: Cum funcționează motorul cu aprindere dublă?

Alfa Romeo 16V Twin Spark
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Tehnologia Twin Spark este folosită de Alfa Romeo în motoarele sale. Twin Spark, prescurtat ca TS, înseamnă astfel aprindere dublă prin două bujii pentru fiecare cilindru.

Avantajul aprinderii duble este realizarea unei arderi mai optime și, prin urmare, performanțe mai mari și emisii mai mici.

Conţinut

Istoria tehnologiei Twin Spark pe scurt

Tehnologia Twin Spark a fost folosită pentru prima dată în mașina Alfa Romeo Grand Prix în 1914. Tehnologia Twin Spark a fost folosită de Alfa Romeo în mașinile sale de curse în anii 1960 pentru a permite motorului să atingă performanțe mai mari.

Alfa Romeo a folosit tehnologia TS în mașinile de pasageri abia la începutul anilor optzeci pentru a le crește performanța și a ajuta la îndeplinirea unor controale mai stricte ale emisiilor. Primul vehicul produs în serie cu tehnologie Twin Spark a fost Alfa Romeo 164 în 1987, care a ascuns sub capotă un motor pe benzină de doi litri sub denumirea 2.0 TS.

Era un patru cilindri în linie cu o chiulasă cu opt supape, care era echipat cu (pentru acea vreme) tehnologii avansate, cum ar fi injecția de combustibil în mai multe puncte și un sistem de sincronizare a supapelor.

Motoare Twin Spark

Toate motoarele marcate cu abrevierea TS (Twin Spark) sunt motoare cu patru cilindri în linie cu doi arbori cu came în cap (DOHC). Motoarele care folosesc tehnologia Twin Spark au două bujii în fiecare cilindru.

1. Twin Spark 8v

Motoarele TS cu opt supape au bloc și chiulasă din aliaj de aluminiu, căptușe de cilindru din fier umed și arbori cu came acționați de lanț de distribuție. Există două bujii identice în fiecare cilindru care aprind amestecul simultan.

Bujiile sunt între supapele de admisie și de evacuare. Prin urmare, datorită designului cu două supape, nu există loc pentru o bujie (principală) situată central.

2. Twin Spark 16v

Motoarele TS cu șaisprezece supape sunt dotate cu un bloc de fontă rezistent, cu o chiulasă din aliaj, iar o curea de distribuție antrenează arborii cu came. Fiecare cilindru conține o bujie mai mare și una mai mică. Bujia mai mare este situată în centrul cilindrului, între cele două supape de evacuare și două de admisie, iar bujia mai mică este situată pe marginea camerei de ardere.

Bujiile sunt aprinse treptat, ceea ce îmbunătățește procesul de ardere și crește raportul de compresie. Prima bujie mai mare aprinde amestecul comprimat, scânteia împrăștie focul în întreg spațiul de ardere, iar a doua bujie mai mică aprinde amestecul din cealaltă parte cu o ușoară întârziere, asigurând o ardere mai uniformă.

Motoarele Twin Spark au două bobine de aprindere pe cilindru. Cu toate acestea, o bobină servește două bujii într-un cilindru diferit. Deci o bobină servește bujia în cilindrul numărul 1 și bujia în cilindrul numărul 4, iar cealaltă servește bujia în cilindrul cu numărul 2 și 3. Deci avem nevoie de patru bobine pentru opt bujii.

Dacă una dintre bobine se defectează, una dintre cele două bujii din cilindru este încă funcțională. Tehnologia Twin Spark depinde de calitatea bujiilor. Prin urmare, se folosesc numai bujii din platină de înaltă calitate, cu o durată lungă de viață.