Unitatea de control al motorului: Care este funcția sa?

ECU (engine control unit)
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Unitatea de control al motorului (ECU) este un computer mic, adică un microprocesor, care controlează motorul mașinii prin evaluarea datelor de la diferite intrări (senzori) în timp real, folosind un software specific.

De asemenea, este echipat cu o memorie pentru stocarea anumitor tipuri de date, de exemplu, coduri de eroare, care pot fi citite ulterior folosind diagnosticarea auto. S-ar putea spune că unitatea de control al motorului este creierul mașinii.

Conţinut

ECU-urile moderne se bazează pe multe date de intrare și au nevoie de o conexiune la electricitate și o varietate de senzori. Iată câteva dintre cele mai importante date pe care le evaluează unitatea de control al motorului:

  • poziţia pedalei de acceleraţie
  • poziţia supapei de acceleraţie
  • poziţia arborelui cotit
  • debit de aer în masă
  • poziţia arborelui cu came
  • temperatura lichidului de răcire
  • temperatura uleiului şi presiunea uleiului

Și multe, multe alte date fără de care motorul modern nu ar putea funcționa corect. Toate datele sunt colectate de senzori care trimit informațiile direct la unitatea de control al motorului.

Responsabilitatea unității de comandă a motorului:

Pe baza datelor de intrare pe care le primește ECU de la senzorii menționați mai sus, este responsabil pentru următoarele:

  • injecție de combustibil
  • aprinderea amestecului de combustibil
  • turații motor
  • presiune de supraalimentare turbocompresor
  • diagnosticare defecțiuni
  • reglarea și controlul emisiilor

Unitatea de control al motorului este, așadar, un intermediar care procesează cererea șoferului. De exemplu, șoferul apasă pedala de accelerație, iar ECU evaluează ce mod ar fi cel mai eficient pentru motor. Datele de intrare sunt procesate cu un algoritm eficient care calculează rapid cât combustibil și aer trebuie lăsat în motor, dar și momentul exact când trebuie efectuată o astfel de acțiune.

Valorile pe care le folosește ECU sunt stocate în așa-numitele hărți de performanță multidimensionale. Acestea se mai numesc și tabele de căutare - care, simplu spus, este un tabel de valori căruia îi este atribuit un anumit parametru.

O altă funcție a ECU este de a proteja motorul de deteriorare. Adică dacă, de exemplu, motorul se supraîncălzește și unitatea de comandă a motorului detectează valori critice, aceasta reduce imediat puterea sau oprește motorul.

Istoria unității de control al motorului pe scurt:

1970-1979 - Unitatea de control al motorului a început să controleze mai multe funcții, cum ar fi solenoizii de pe carburatoare. Mai târziu, unele unități de control au început să regleze amestecul de combustibil la ralanti.

1980-1989 - ECU-urile au devenit treptat pe deplin responsabile pentru gestionarea combustibilului și aprinderea motoarelor pe benzină.

1990-1999 - Securitatea vehiculului a devenit parte a unităților de control al motorului. Au început să apară încet și în mașinile diesel.

2000-2009 - Unitatea de control al motorului a avut un rol major în controlul accelerației, controlul turbo și multe sisteme de emisii.

2010 până în prezent - ECU are control deplin asupra sistemelor de mai sus. În cazul mașinilor moderne, unitatea de control al motorului poate avea mai mult de o sută de intrări și ieșiri.

Tipuri de unități electronice de control:

Mașinile moderne sunt împletite cu diverse unități de control electronice care comunică între ele, dar le putem împărți în patru unități.

  1. Grupul motopropulsor - Motor (unitatea de control al motorului) și componentele acestuia, direcție, transmisie, ambreiaj etc.
  2. Sistem de comunicații - Radio, computer de bord, navigație, telefon, diverse afișaje etc.
  3. Sistem confort - Închidere centralizată, aer condiționat, încălzire, reglare poziție scaun, senzori de parcare, control croazieră, reglare suspensie.
  4. Sistem de securitate - Airbag-uri, centuri de siguranță, ABS, ștergătoare, lumini, diagnosticare motor, alarmă, imobilizator, ESP, control al presiunii în anvelope și multe altele.

Unitatea electronică de control este un dispozitiv electric care, ca oricare altul, se poate defecta la un moment dat. Chiar dacă reparația este posibilă, uneori poate fi deteriorată ireversibil și este necesară înlocuirea.

ECU defectuos - Pot continua să conduc?

O unitate de control a motorului defectă poate însemna o problemă uriașă, în funcție de defecțiune. Eroarea poate afecta negativ performanța motorului, consumul de combustibil, pornirile etc.

Check engine warning light

Unele simptome ale unei unități de control a motorului defectuoase pot fi următoarele - martorul de avertizare al motorului este aprins, porniri problematice, consum mai mare de combustibil, putere mai mică și multe altele.

ECU mort - Ce se întâmplă cu mașina?

Dacă unitatea de comandă a motorului moare, mașina nu poate fi pornită, deoarece unitatea de comandă a motorului controlează aprinderea motorului. În plus, poate afecta și diverse alte sisteme în funcție de tipul de mașină, dar, în orice caz, dacă mașina nu pornește, nu prea are relevanță.

Videoclip care prezintă unitatea de comandă a motorului și componentele acesteia: