Ciocnirea motorului: ce este și cum să o preveniți?
Ciocnirea motorului este un fenomen negativ care apare in timpul arderii la motoarele pe benzina si se manifesta acustic printr-un ciocanit.
Pe scurt, ciocănirea motorului este o ardere incorectă a amestecului de combustibil la momentul nepotrivit. În acest articol, vom arăta cum se manifestă ciocănirea motorului și cum să o prevenim.
Conţinut
Ce bate motorul?
Când amestecul de combustibil intră în cilindru, acesta este încălzit prin compresie. La momentul potrivit, când temperatura este aproape suficient de mare pentru a provoca autoaprindere, amestecul de combustibil este aprins de scânteia de la bujie.
Dacă amestecul se auto-aprinde, arderea sa este neomogenă și de proastă calitate. În acest caz, undele de șoc încep să se răspândească în spațiul cilindrului, reflectate de pereții interni ai camerei de ardere, care se manifestă acustic prin sunetul de ciocănit deja menționat.
Acest fenomen este astfel numit în mod obișnuit ciocănirea motorului din cauza sunetului de ciocănit pe care îl emite motorul.
Ce cauzează ciocănirea motorului?
- Pierderea puterii
- Supraîncălzirea motorului
- Consum crescut de combustibil
Dacă ignorați această problemă suficient de mult, vor începe să se manifeste tot felul de probleme, cum ar fi arderea pistoanelor, a segmentelor pistonului, a supapelor sau a garniturilor de sub chiulasa. În plus, durata de viață a convertorului catalitic este redusă rapid.
Cum să preveniți ciocănirea motorului?
- Prin folosirea combustibilului cu cifră octanică mai mare - cu cât acesta este mai mare, cu atât este mai mare temperatura și astfel și presiunea necesară autoaprinderii combustibilului, ceea ce previne autoaprinderea
- Prin reducerea sarcinii motorului - pt. de exemplu, schimbarea într-o treaptă inferioară (în cazul unei transmisii manuale) sau eliberarea pedalei de accelerație
- Prin reducerea avansului de sincronizare - motoarele moderne au senzori de detonare a motorului și reglează automat momentul aprinderii
Cum se raportează raportul de compresie la ciocănirea motorului?
Un alt parametru important este raportul de compresie al motorului. Este raportul dintre volumul cilindrului dintre pistonul din partea inferioară și pistonul din punctul mort superior, respectiv, raportul dintre volumul întregului de lucru al cilindrului și volumul spațiului de compresie.
Cu alte cuvinte, este raportul dintre volumul amestecului de combustibil aspirat în cilindru și volumul amestecului comprimat. Cu cât raportul de compresie este mai mare, cu atât este mai mare compresia amestecului de combustibil înainte de aprindere.
Raport de compresie: Ce efect are asupra motorului?
Pentru a preveni ciocănirea motorului, raportul de compresie pentru motoarele cu aprindere prin scânteie nu este mai mare de 10:1. Cu toate acestea, motoarele echipate cu un senzor de detonare a motorului, o unitate de control a motorului și alte dispozitive pot atinge un raport de compresie de până la 14:1.
La motoarele cu turbo pe benzină, raportul de compresie este de aproximativ 8,5:1 deoarece o parte din compresia substanței de lucru se face în turbocompresor.
Turbocompresor: Care sunt avantajele sale și ce este turbo lag?
Motoarele diesel au un raport de compresie de 20:1 sau chiar mai mare deoarece funcționează pe principiul că combustibilul injectat se aprinde din căldura de compresie. Acesta este motivul pentru care raportul de compresie pentru motoarele diesel trebuie să fie mai mare decât motoarele pe benzină. Sarcina de la presiunile din cilindrul motorului limitează raportul de compresie al motorului diesel.
De ce nu există niciun risc de detonare a motorului la motoarele diesel?
Nu există riscul de a bate motorul în motoarele diesel, deoarece combustibilul este injectat în cilindru numai atunci când aerul este complet comprimat. Astfel, aprinderea are loc atunci când este optim; prin urmare, autoaprinderea din cauza creșterii presiunii nu poate avea loc.