Senzor de detonare a motorului: Care este funcția acestuia?

Engine knock sensor
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Senzorul de detonație al motorului este un senzor piezoceramic din blocul motor cu aprindere prin scânteie. Scopul acestui senzor este de a măsura zgomotul motorului în timpul funcționării acestuia (combustie).

Senzorul de ciocănire înregistrează apariția ciocănirii motorului, caracterizată printr-o creștere a presiunii și a zgomotului motorului (cioc), de la care derivă denumirea acestui fenomen.

Conţinut

Ce este ciocănirea motorului?

Ciocnirea motorului este un fenomen negativ în timpul arderii la motoarele cu aprindere prin scânteie, care se manifestă acustic printr-un sunet de ciocănit. De ce apare, totuși? Este cauzată de arderea unui amestec nepotrivit de combustibil la momentul nepotrivit.

Când amestecul de combustibil și aer intră în cilindru, acesta este încălzit prin compresie. Apoi, atunci când amestecul ar trebui să se aprindă, temperatura sa este la limita arderii spontane. În acest moment, amestecul este aprins de scânteia bujiei.

Totuși, dacă amestecul se aprinde de la sine, fără ajutorul unei scântei de bujie, arderea sa este neomogenă și, prin urmare, de proastă calitate. În acest caz, undele de șoc încep să se răspândească în spațiul cilindrului, reflectate de pereții interni ai camerei de ardere și se manifestă acustic prin sunetul de ciocănit deja menționat.

Cum funcționează senzorul de detonare a motorului?

Astfel, senzorul de ciocănire a motorului este utilizat pentru a detecta ciocănirea motorului, care poate cauza (cu expunere prelungită) deteriorarea motorului. Senzorul de detonație este conectat la unitatea de comandă a motorului, care reglează avansul la aprindere în cazul detectării unei ciocăniri, prevenind astfel.

Un motor cu senzor de detonare poate arde combustibil cu un număr octanic mai mic decât pentru care este proiectat. Un astfel de motor își poate regla permanent avansul la aprindere pentru combustibil cu un număr octanic mai mic, ceea ce îi va scădea totuși performanța. În același timp, totuși, motorul este echipat cu un senzor de detonare și poate profita de combustibilii cu octanism ridicat.

Prin utilizarea mai multor senzori de detonare (câte unul pentru fiecare cilindru), se poate realiza o reglare selectivă a aprinderii fiecărui cilindru, în funcție de condițiile de lucru în care se află în prezent cilindrul dat.

Senzorul de detonație ajută motorul să obțină arderea eficientă a amestecului prin reducerea avansului la aprindere, apropiindu-l de pragul de detonare a motorului. În acest fel, performanța motorului este optimizată, dar se reduc și consumul de combustibil și emisiile de gaze de eșapament.

Acest senzor protejează, de asemenea, componentele motorului care participă la procesul de ardere (chiulasa, pistoanele, segmentele pistonului, supapele, cilindrii, căptușele cilindrului, garnitura chiulasei și așa mai departe).

O defecțiune a senzorului de detonare a motorului cauzează cel mai adesea următoarele:

  • Pierderea puterii motorului
  • Zgomot motor (ciocănirea motorului)
  • Supraîncălzirea motorului
  • Consum crescut de combustibil