Controlul tracțiunii: ce ar trebui să știți despre el?

TCS - Traction Control System
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Controlul tracțiunii, abreviat TCS, este un sistem electronic care permite un transfer mai bun al puterii motorului către drum.

Acest sistem permite puterea maximă a motorului (accelerare maximă) fără alunecarea roților.

Conţinut

Funcția de control al tracțiunii

Controlul tracțiunii are o funcție similară cu cea a ABS. Ambele sisteme ar trebui să asigure că roțile nu alunecă, datorită cărora se menține tracțiunea. Cu toate acestea, controlul tracțiunii nu funcționează la frânare ca ABS. Dimpotrivă, funcționează în timp ce conduceți și accelerați.

Pentru a preveni alunecarea roților, sistemul de control al tracțiunii folosește părți ale ABS. Frânând roțile individuale, ABS-ul împiedică transferul puterii către o roată care nu are tracțiune (derapaj), ca și cum ar imita funcția unui diferențial electronic cu autoblocare.

În plus, controlul tracțiunii ajută și prin reducerea puterii motorului, mai precis prin reducerea alimentării cu combustibil. Astfel, controlul tracțiunii poate menține mașina în mișcare chiar și pe o suprafață alunecoasă și înghețată, asigurându-se că roțile acesteia nu alunecă.

Când este inutil controlul tracțiunii?

În cele mai multe cazuri, controlul tracțiunii este o caracteristică la îndemână, dar există anumite cazuri în care este contraproductiv. Dacă șoferul încearcă să pornească mașina pe zăpadă, noroi adânc sau pe o suprafață înghețată, sistemul TCS reacționează prin scoaterea gazului și frânarea roților care derapează, ceea ce poate duce, totuși, ca mașina să nu se mai poată deplasa de la ea. loc.

ATENȚIE! Nu uitați să activați din nou controlul tracțiunii după ce accelerați. Pe suprafețe alunecoase, înzăpezite sau înghețate, cu siguranță nu dezactivați controlul tracțiunii după ce mașina începe să se miște!

Cu toate acestea, sistemele mai noi de control al tracțiunii sunt echipate și pentru astfel de cazuri. Aceste sisteme se ajută reciproc cu ajutorul senzorilor de accelerație și înclinare și, datorită acestui lucru, știu să estimeze corect situația când este necesar să mai lase roțile să alunece puțin.

Frânele se uzează mai repede

Disc brakes

Mașinile echipate cu sistem de control al tracțiunii suferă de o uzură mai frecventă a frânelor, mai ales în cazurile în care circulă adesea pe suprafețe alunecoase. Se datorează reglării puterii transmise roților individuale folosind frânarea acestora.

Totuși, acesta este un preț neglijabil pentru un sistem care crește siguranța vehiculului și a contribuit la prevenirea multor accidente în timpul introducerii sale.

Controlul tracțiunii: când să îl dezactivați?

După cum sa spus deja, controlul tracțiunii poate fi contraproductiv atunci când accelerează pe zăpadă adâncă, noroi sau suprafețe alunecoase. În plus, controlul tracțiunii este relativ inutil pe drumurile uscate, deși dezactivarea controlului tracțiunii este pe propriul risc.

În plus, este mai puțin util în situații precum deriva, conducerea pe un circuit etc., iar șoferul poate decide să dezactiveze controlul tracțiunii. Din păcate, nu veți găsi opțiunea de a dezactiva controlul tracțiunii la unele modele mai noi.

Când este activ TCS și când este inactiv?

Vehiculele cu control al tracțiunii au un martor luminos pe tabloul de bord, uneori partajat cu martorul ESP, care semnalează starea sistemului. După ce se rotește cheia în prima poziție, lampa de control al tracțiunii se aprinde pentru o perioadă scurtă de timp și apoi se stinge, ceea ce semnalează că funcționalitatea acestui sistem este testată.

O lumină de avertizare ESP aprinsă permanent (controlul tracțiunii) indică o defecțiune a controlului tracțiunii. O lumină de avertizare EPC aprinsă poate indica, de asemenea, o defecțiune a controlului tracțiunii.

Deoarece controlul tracțiunii este clasificat ca o caracteristică de siguranță activă, majoritatea mașinilor moderne noi sunt echipate cu acesta.

Abrevieri pentru controlul tracțiunii

Sistemul de control al tracțiunii poate fi găsit în cele mai comune mașini moderne de astăzi. Cu toate acestea, deși toate sistemele de control al tracțiunii funcționează pe același principiu, ele nu sunt desemnate prin aceeași abreviere.

Diverse mărci se referă la controlul tracțiunii în mod diferit. De aceea, puteți întâlni etichete precum:

  • ACS (Control automat al stabilităţii)
  • ASR (Reglare anti-alunecare)
  • DTC (Control dinamic al tracţiunii)
  • ETC (Control electronic al tracţiunii)
  • ETS (Sistem electronic de tracţiune)
  • TCS (Tracţiune Sistem de control)
  • TC (controlul tracțiunii)
  • TRC (controlul tracțiunii)

Urmăriți o scurtă demonstrație video a modului în care funcționează sistemul de control al tracțiunii: