Programul electronic de stabilitate (ESP): Cum funcționează?

ESP warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Programul Electronic de Stabilitate, sau pe scurt ESP, se referă la un sistem electronic de stabilizare care are ca scop creșterea siguranței la condus. Este unul dintre primele și, în același timp, cele mai utilizate sisteme electronice de stabilizare.

Acest sistem monitorizează continuu mișcările unei mașini și poate detecta pierderea tracțiunii sau schimbarea nedorită a direcției. Dacă apare un astfel de eveniment, ESP intervine automat și stabilizează vehiculul prin intervenții controlate asupra frânelor, direcției, motorului și cutiei de viteze.

Conţinut

Introducere

ESP folosește și asistenți electronici precum sistemul ABS sau ASR. Datorită unui sistem electronic de stabilizare precum ESP, este posibil să se utilizeze întregul potențial al caracteristicilor de conducere ale mașinii.

Statisticile arată, de asemenea, că ESP mărește siguranța activă, reducând astfel accidentele de circulație. Dacă toate vehiculele ar fi echipate cu ESP, aproximativ 1/10 din accidente ar putea fi evitate.

BOSCH și Mercedes-Benz au dezvoltat programul de stabilitate electronică pentru a crește siguranța de a conduce într-o mașină, ceea ce au reușit să facă. ESP servește ca element al siguranței active a vehiculului deoarece depășește capacitatea șoferului de a gestiona situațiile critice, motiv pentru care acest sistem electronic aparține echipamentului obligatoriu al mașinii în prezent.

Funcția ESP

Sistemul de stabilizare electronică (ESP) ajută șoferul să gestioneze situațiile critice de conducere când vehiculul ar putea derapa. Unitatea de comandă compară datele despre starea reală a sensului de mers cu datele despre direcția de mers aleasă de șofer.

Datele despre direcția aleasă de șofer și direcția reală de deplasare sunt obținute de sistemul ESP de la diverși senzori, cum ar fi:

  • rotația volanului
  • viteza roții
  • presiunea lichidului de frână
  • poziția pedalei de accelerație
  • accelerație longitudinală și laterală

Componentele ESP

Un sistem ESP cuprinde mai multe părți interconectate, fiecare jucând un rol crucial în detectarea și corectarea instabilității vehiculului. Componentele cheie includ:

Senzori

Sistemele ESP utilizează mai mulți senzori pentru a monitoriza continuu mișcările și condițiile unui vehicul:

  1. Senzori de viteză ale roții: măsoară viteza fiecărei roți pentru a detecta dacă vreo roată alunecă sau își pierde tracțiunea.
  2. Senzorul unghiului de virare: monitorizează aportul de direcție al șoferului pentru a determina direcția dorită a vehiculului.
  3. Senzor de viteză de rotire: măsoară rotația vehiculului în jurul axei sale verticale, indicând dacă acesta se întoarce.
  4. Senzor de accelerație lateral: monitorizează mișcarea laterală a vehiculului pentru a detecta potențialul derapaj.

Unitate de control electronic (ECU)

ECU este creierul sistemului ESP, care procesează datele de la senzori pentru a determina dacă vehiculul riscă să-și piardă controlul. ECU intervine prin reglarea puterii de frânare și a motorului vehiculului dacă este detectată o instabilitate potențială.

Frânare și control al motorului

ECU comunică cu sistemele de frânare și motor ale vehiculului pentru a aplica corecțiile necesare, cum ar fi:

  1. Frânare individuală a roților: ECU poate aplica forță de frânare uneia sau mai multor roți pentru a corecta subvirarea sau supravirarea.
  2. Controlul cuplului motorului: ECU poate reduce puterea motorului pentru a limita patimarea roților și pentru a ajuta vehiculul să-și recapete tracțiunea.

Cum funcționează ESP-ul?

Datorită senzorului de rotație a volanului, presiunii lichidului de frână și poziției pedalei de accelerație, ESP detectează încotro se îndreaptă șoferul cu mașina sau încotro este îndreptat volanul. ESP detectează direcția reală a vehiculului datorită senzorilor rămași.

Dacă datele nu se potrivesc, unitatea de control a sistemului ESP o va evalua ca derapaj, iar mașina se va stabiliza și va compensa automat derapajul incipient. După ce ESP detectează o pierdere de tracțiune, frânează automat roțile din stânga/dreapta spate ale mașinii sau roțile din față stânga/dreapta individual.

Acest lucru se întâmplă nu numai la frânare, ci și la accelerarea și trecerea printr-un viraj, pe care ESP împiedică vehiculul să deragă. Datorită ESP, mașina este, prin urmare, mai stabilă și mai controlabilă.

Lampă de avertizare ESP - există vreo problemă?

Traction control warning light

În ciuda culorii portocalii, este posibil ca lampa de avertizare ESP să nu semnaleze o problemă cu sistemul electronic de stabilizare. Unele sisteme electronice de stabilizare chiar intervin în direcția și viteza mașinii și, dacă este necesar, reglează puterea motorului sau rotesc roțile vehiculului în direcția dorită.

Dacă sistemul interferează cu direcția, lampa de avertizare ESP clipește. Aceasta nu este o problemă. Dimpotrivă - programul electronic de stabilitate este activ. Dacă acest martor clipește, probabil că ați ajuns într-o situație dificilă de condus, iar sistemul ESP a intervenit și a stabilizat vehiculul.

În anumite cazuri, această lumină de avertizare poate clipi și apoi rămâne aprinsă. În acest caz, sistemul intervine în direcție pentru a preveni derapajul vehiculului. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge imediat ce mașina se stabilizează.

Totuși, dacă lampa de avertizare ESP rămâne aprinsă chiar și în condiții normale, probabil că este o problemă cu sistemul electronic de stabilitate.

Care este diferența dintre ESP și ESC?

ESP, care înseamnă Electronic Stability Program, este același sistem cu ESC - Electronic Stability Control. Nu există nicio diferență între ESP și ESC, ci numele. Acest lucru se datorează faptului că diferiți producători de mașini folosesc nume diferite pentru anumite caracteristici.

Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate

Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:

  • ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
  • ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
  • ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
  • DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
  • VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
  • ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
  • PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
  • StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
  • AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
  • Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)

Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.

Concluzie

Un program electronic de stabilitate este crucial pentru îmbunătățirea stabilității mașinii, a siguranței la volan și a încrederii șoferului. Potrivit statisticilor și estimărilor, acest sistem previne multe decese și răniri rutiere.

Începând cu 2012, NHTSA cere ca toate mașinile noi vândute în SUA să fie echipate cu un program electronic de stabilitate. În schimb, conform Comisiei Europene, toate autoturismele noi trebuie să aibă un program electronic de stabilitate în UE.