Filtrul de particule diesel: ce este și cum funcționează?

DPF
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un filtru de particule diesel (DPF) este un dispozitiv conceput pentru a îndepărta funinginea și particulele solide din gazele de eșapament ale unui motor diesel.

În articolul de astăzi, vom face lumină asupra funcției filtrului de particule diesel, cunoscut și sub denumirea de filtru FAP, a modului în care acest dispozitiv a intrat în mașini și a duratei sale de viață.

Conţinut

Cum a intrat filtrul de particule diesel în mașini?

Odată cu apariția standardului de emisii Euro 5, au fost create reguli stricte pentru a respecta cantitatea de emisii de părți solide nearse în gazele de eșapament. De aceea, producătorii au început să instaleze filtre de particule diesel numite filtre DPF sau FAP în toate mașinile diesel noi.

Cu acest standard de emisii, nu veți găsi o singură mașină diesel nouă care să nu aibă acest filtru. Excepțiile au putut fi găsite doar în cazul mașinilor fabricate pentru țări din afara Uniunii Europene unde nu se aplică standarde stricte de emisii.

Lampă de avertizare DPF - Ce să faci dacă se aprinde?

După cum sa spus deja, un filtru de particule diesel (filtru DPF/FAP) este un dispozitiv care îndepărtează particulele cancerigene și micile de praf din gazele de eșapament ale mașinilor cu motor diesel. Filtrul captează particulele solide și în cele din urmă le arde pentru a se curăța.

O lumină de avertizare DPF aprinsă avertizează șoferul cu privire la curățarea sau regenerarea continuă a filtrului de particule diesel. Nu ar trebui să opriți mașina în acest caz. Regenerarea are loc prin injectarea de combustibil în filtrul de particule diesel în timpul funcționării motorului, menținând motorul într-un ritm constant între 2000 și 2600 rpm.

DPF filter

Mai simplu spus, conducerea rapidă în afara orașului sau pe autostradă va beneficia în acest caz. Lampa de avertizare a filtrului de particule diesel apare cel mai des dacă vehiculul este utilizat în principal în oraș pentru călătorii scurte - acestea nu beneficiază de filtru. Totuși, dacă lampa de avertizare rămâne aprinsă după regenerare (aproximativ 15 minute), poate indica o defecțiune a filtrului de particule diesel.

Curățarea filtrului de particule diesel

Alte modalități de curățare a filtrului de particule solide sunt dezasamblarea acestuia și clătirea ulterioară cu apă fierbinte, folosind substanțe chimice care dizolvă particulele captate sau curățarea cu ultrasunete. Nu orice tip de filtru poate fi curățat, așa că este posibil să trebuiască să plătiți suplimentar pentru unul nou.

Durata de viață a filtrului de particule diesel

Durata de viață a filtrului de particule diesel depinde foarte mult de stilul de conducere și de calitatea uleiului. Mașinile echipate cu filtru de particule diesel necesită un tip special de ulei de motor care este ajustat exact pentru nevoile lor.

Uneori, totuși, uleiul potrivit și stilul de condus nu ajută, iar filtrul se poate defecta chiar înainte de a atinge intervalul de viață de aproximativ 80 până la 150 de mii de km (aproximativ 50 până la 100 de mii de mile).

DPF filter

Mulți șoferi critică această așa-numită „blocarea conductei de eșapament”, care reduce performanța motorului și crește consumul. Unii oameni îl scot din mașini, deoarece mașinile cu un filtru de particule dezmembrat ar putea trece uneori fără probleme majore controlul emisiilor. Cu toate acestea, nu vă recomandăm să faceți asta.