Inele de piston: care sunt funcția și tipurile lor?

Piston rings
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Segurile de piston fac parte dintr-un motor cu ardere cu piston și separă camera de ardere de carter. În plus, ele servesc și la definirea jocului dintre piston și cilindru.

În acest articol, vom arunca o privire rapidă asupra funcției segmentelor de piston, a defectării acestora și a ceea ce poate cauza un segment de piston uzat.

Conţinut

Construcția segmentelor de piston

Inelele pistonului sunt amplasate în canelurile de pe peretele pistonului. Aceste inele sunt realizate din oțel puternic aliat. Oțelul aliat este creat prin adăugarea altor metale precum nichel, crom, vanadiu, siliciu, molibden, etc. Acest oțel poate fi clasificat în oțel slab aliat și oțel înalt aliat.

Segurile de piston sunt inele metalice care sunt întrerupte la un moment dat. Locul în care inelul pistonului este despicat se numește blocare a segmentului pistonului. Blocarea inelului pistonului extinde inelul atunci când este introdus în canelura pistonului.

Prin inspectarea blocajului segmentului pistonului, puteți detecta și uzura segmentelor pistonului. În cazul unui inel de piston nou, golul de blocare dispare atunci când se încadrează în canelura pistonului, dar cu inele uzate, un mic spațiu rămâne în locul blocării.

Tipuri de segmente de piston

Pistons, rings, crankshaft

De obicei, segmentele cu două până la trei pistoane sunt montate pe un piston. Cele două inele de sus (doar primul în cazul în care pistonul are doar două inele) etanșează camera de ardere apăsând pe peretele cilindrului. Aceste inele sunt cunoscute ca inele de compresie.

Inelul inferior, cunoscut sub numele de inel de control al uleiului, are trei funcții: controlează alimentarea cu ulei de motor către cilindru, lubrifiază mantaua pistonului și ține excesul de ulei în afara camerei de ardere.

1. Inel piston de compresie

Între piston și cilindrul motorului cu ardere trebuie să existe un spațiu liber tocmai din cauza expansiunii termice a materialului din care este fabricat pistonul. Înseamnă că pistonul este mai mic decât cilindrul cu câteva sutimi de milimetri, motiv pentru care se poate mișca atât de ușor în cilindru.

Două inele de compresie sunt plasate pe piston pentru o mai bună etanșare a camerei de ardere față de spațiul carterului. Inelul pistonului de compresie definește jocul dintre piston și cilindru, asigurând astfel etanșeitatea camerei de ardere. Pătrunderea gazelor de eșapament în spațiul carterului ar dăuna calității uleiului de motor.

2. Inelul pistonului de control al uleiului

Manta pistonului este lubrifiată cu ulei prin canalele de ulei din biela și piston. Funcția inelului pistonului de control al uleiului este de a îndepărta acest ulei de suprafața cilindrului, pe măsură ce pistonul își efectuează mișcarea în jos.

Uleiul din camera de ardere este nedorit în timpul arderii, deoarece crește emisiile și fumul din motor, dar poate deteriora și convertizorul catalitic. Din acest motiv, canelura pentru inelul de control al uleiului are orificii prin care excesul de ulei șters se scurge în spațiul de sub piston.

Piston: A - Cooling cavity; B - Oil supply channel

Concluzie

Segurile de piston sunt solicitate termic dar si prin frecare deoarece sunt in permanenta in contact cu peretele cilindrului. Această frecare face ca materialul inelului pistonului să se uzeze. Un inel uzat are degajări mari și își pierde capacitățile de etanșare și ștergere.

Un segment de piston uzat cauzează, de asemenea, un consum excesiv de ulei, dar se poate crăpa din cauza sarcinii. Un segment de piston crăpat poate dăuna mult, poate zgâria peretele cilindrului, pe care ar trebui să-l șlefuiți, iar fragmentele sale pot ajunge în carter și în uleiul de motor.