MIVEC: sincronizare variabilă a supapelor și ridicare a supapelor

MIVEC
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control System) este o denumire pentru motoarele companiei de automobile Mitsubishi, echipate cu un sistem de sincronizare variabilă a supapelor și ridicare a supapelor.

Acest sistem de control al supapelor este utilizat pentru a îmbunătăți eficiența volumetrică a motorului, crescând astfel performanța motorului și reducând consumul de combustibil și cantitatea de emisii produse.

Conţinut

Ce înseamnă MIVEC?

Abrevierea MIVEC este denumirea comercială pentru tehnologia de sincronizare variabilă a supapelor și de ridicare a supapelor dezvoltată de compania de automobile Mitsubishi. Nu doar motoarele cu scânteie, ci și motoarele diesel ale mărcii Mitsubishi sunt echipate cu această tehnologie.

Deși sistemul MIVEC a fost conceput pentru a crește performanța motorului, a fost ulterior reproiectat pentru a îmbunătăți economia și emisiile.

Istoria sistemului MIVEC pe scurt

MIVEC a fost introdus pentru prima dată în 1992 în motorul 4G92 cu un volum de 1597 cm3. Era un motor cu aspirație naturală, echipat cu distribuție DOHC și 16 supape, folosit la modelele Mitsubishi Mirage și Mitsubishi Lancer. Acest motor a obținut o putere respectabilă de 107 kW la 7.000 rpm pentru acea perioadă, în mare parte datorită sistemului menționat mai sus.

Cu toate acestea, o revoluție mult mai mare a venit în 2010, când Mitsubishi a devenit primul care a instalat motoare diesel cu sincronizare variabilă a supapelor și ridicare a supapelor în mașinile de pasageri produse în serie.

Era un motor 1.8 DI-D MIVEC, care oferea o putere de 110 kW și un cuplu de 300 Nm. Acest motor era echipat cu sincronizare variabilă a supapelor și ridicare, injecție directă de combustibil folosind sistemul common-rail și avea un bloc de aluminiu și un capac al cilindrului din plastic. De asemenea, prezenta un raport de compresie scăzut (14,9:1) pentru un motor diesel.

În primii ani de dezvoltare a tehnologiei MIVEC, Mitsubishi a dezvoltat și o altă variantă a acestui sistem numită MIVEC-MD. Aceste tehnologii sunt aproape identice, dar diferența este că MIVEC-MD poate închide supapele de admisie și de evacuare pe doi cilindri la o sarcină ușoară a motorului, reducând consumul de combustibil cu 10 până la 20%. Acest tip de tehnologie a fost întrerupt în 1996.

Cum funcționează tehnologia MIVEC?

După cum probabil știți deja, sistemul de sincronizare variabilă a supapelor optimizează parametrii motorului, ceea ce duce la o creștere a performanței motorului, o reducere a consumului de combustibil și a cantității de emisii produse. Cu toate acestea, unele sisteme sunt concepute doar pentru a schimba sincronizarea supapelor, nu și timpul în care supapele sunt deschise.

Cu toate acestea, sistemul MIVEC controlează sincronizarea și ridicarea supapei, modificând astfel timpul de deschidere a supapei și durata timpului de deschidere a supapei. Funcția de bază a acestui sistem este schimbarea profilului camei, care adaptează performanța motorului la cerințele șoferului.

Astfel, MIVEC modifică dinamic profilurile camelor în diferite moduri de motor. O came de ridicare redusă controlează modurile de sarcină mică și de mare viteză, iar o came de ridicare mai mare controlează modurile de sarcină mare și de mare viteză.

Prin urmare, această tehnologie funcționează pe un principiu similar ca și cum ați înlocui camele clasice cu came ascuțite. Când înlocuiți came standard cu came ascuțite, puteți obține o creștere a unui singur parametru, și anume fie puterea finală a motorului, fie creșterea cuplului, dar nu ambii acești parametri simultan.

Deoarece MIVEC poate modifica dinamic profilul camei, este posibil să se realizeze, pe lângă ambii acești parametri, o reducere a consumului de combustibil și a emisiilor în același timp.

Urmăriți o scurtă demonstrație video a modului în care funcționează acest sistem: