Motor răcit cu aer: Care sunt avantajele și dezavantajele acestuia?

Honda RC174E engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un motor răcit cu aer este un motor cu ardere internă în care răcirea și menținerea temperaturii optime a motorului sunt asigurate prin curgere de aer.

În articolul de astăzi, vom analiza pe scurt motorul răcit cu aer, diviziunea acestuia, precum și avantajele și dezavantajele acestui motor.

Conţinut

Cum funcționează un motor răcit cu aer?

Cu răcirea cu aer, căldura din părțile fierbinți ale motorului este îndepărtată de fluxul de aer. Pentru a obține un efect de răcire suficient, piesele răcite (chiulasa, blocul cilindrilor sau cilindrii individuali) trebuie să aibă cea mai mare suprafață de contact posibilă cu aerul.

Din acest motiv, componentele de mai sus ale motoarelor răcite cu aer sunt echipate cu aripioare de răcire care măresc zona de contact cu aerul.

Răcirea cu aer a motorului este folosită mai ales pentru motoare mici, mașini de tuns iarba și motociclete, dar și-a găsit drumul și în mașini și aproape în toate aeronavele cu elice. În lumea automobilelor, răcirea cu lichid este folosită predominant astăzi, înlocuind răcirea cu aer datorită unei mai bune reglementări a răcirii.

Cu multe motoare răcite cu aer, asigurarea unei reglări perfecte a căldurii este o mare problemă; de aceea aceste motoare sunt subrăcite iarna și supraîncălzite vara.

Pentru a elimina această problemă, motorul răcit cu aer este echipat cu reglare automată a răcirii, care menține temperatura optimă a cilindrilor. Nici măcar acest lucru nu poate asigura o răcire uniformă a fiecărei părți a motorului solicitate termic.

În funcție de modul în care curge aerul, împărțim răcirea cu aer în:

  1. Răcire forțată cu aer
  2. Răcire naturală cu aer
  3. Răcire forțată cu aer

1. Răcire prin explozie cu aer

Răcirea prin explozie are loc în timpul conducerii și este utilizată numai pentru motoarele de putere redusă, cum ar fi motocicletele.

2. Răcire naturală cu aer

Răcirea naturală este realizată prin circulația naturală a aerului și este utilizată în principal la mașinile de tuns iarba.

3. Răcire forțată cu aer

Răcirea forțată folosește un dispozitiv pentru a crea un flux de aer. Fluxul de aer este adesea creat de un ventilator antrenat de o curea trapezoidale de la arborele cotit al motorului. Acest tip de răcire cu aer este utilizat în principal la motoarele auto.

Motor răcit cu aer și avantajele sale:

  • design simplu nu conține un răcitor, distribuție de lichid, pompă de apă, nici canale complexe de răcire în blocul cilindrilor și chiulasa motorului - greutate mai mică a motorului
  • întreținere redusă
  • fiabilitate ridicată
  • motorul atinge turația de funcționare o temperatură mai rapidă

Motorul răcit cu aer și dezavantajele acestuia:

  • sarcina termică neuniformă pe părțile individuale ale motorului
  • temperatura mai mare a motorului și a componentelor acestuia
  • zgomot mai mare al motorului
  • puterea mai mică a motorului este cauzată de ventilatorul, care este antrenat prin V- centura