Motor răcit cu lichid: Cum funcționează răcirea cu lichid?

Coolant
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un motor răcit cu lichid este un motor cu ardere care utilizează un lichid de răcire pentru a îndepărta căldura de pe suprafețele răcite, disipând această căldură în aer.

Răcirea cu lichid a motorului este indirectă deoarece lichidul este doar un intermediar pentru transferul temperaturii de la motor în aer. Apa distilată sau antigelul este folosită ca lichid de răcire.

Conţinut

Cum funcționează un motor răcit cu lichid?

Un motor răcit cu lichid este construit astfel încât capul și blocul cilindrilor să aibă un perete dublu care formează carcasa. Această carcasă este umplută cu lichid de răcire, care, după încălzire, se varsă în răcitor, unde este ulterior răcit prin curgerea aerului. Lichidul răcit este apoi returnat în motor, iar acest proces se repetă în mod repetat.

Circuitul de răcire este închis când motorul este rece, iar lichidul de răcire se află doar în blocul motor și chiulasa. Termostatul se deschide numai după ce motorul se încălzește la aproximativ 80 de grade Celsius, permițând lichidului de răcire să curgă în radiator pentru a-și transfera temperatura în aer.

Componentele sistemului de răcire al unui motor răcit cu lichid

1. Pompa de lichid de racire (pompa de apa)

Pompa de lichid de răcire este adesea denumită pompă de apă. Un rotor cu palete se rotește în pompă, care împinge lichidul în direcția dorită. Pompa este actionata electronic sau cu o curea trapezoidala, iar lichidul de racire este alimentat fie din radiator, fie din camera termostatului.

2. Răcitor

Rolul radiatorului este de a elimina în aer căldura pe care o primește lichidul de răcire de la motor. Răcitorul constă dintr-o cameră superioară și inferioară pentru lichidul de răcire, între care este plasat un schimbător de căldură, și conducte de lichid de răcire.

3. Termostat{{REF_LINK}}

Un termostat este un dispozitiv care controlează fluxul de lichid de răcire în circuitul de răcire al motorului. Sarcina termostatului este să controleze circuitul de răcire și să atingă și să mențină temperatura optimă de funcționare a motorului cât mai repede posibil, ceea ce influențează foarte mult consumul de combustibil, uzura motorului și compoziția gazelor de eșapament.

4. Ventilator

Rolul ventilatorului este de a furniza radiatorului și motorului suficient aer de răcire.

5. Senzor de temperatură lichid de răcire

Senzorul de temperatură a lichidului de răcire înregistrează datele despre temperatura lichidului de răcire, pe care apoi le trimite la unitatea de control al motorului. Datele de la senzor sunt una dintre informațiile importante, cu ajutorul căreia unitatea de comandă a motorului află în ce stare se află motorul și schimbă modul de funcționare al motorului în consecință.

6. Radiator de încălzire

Radiatorul de încălzire asigură aerul care curge în cabina șoferului.

7. Recipient de egalizare

Acesta servește la egalizarea presiunii lichidului de răcire atunci când motorul este rece și cald.