Termostat: Cum funcționează?

Thermostat
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un termostat este un dispozitiv care controlează fluxul de lichid de răcire în circuitul de răcire al motorului. Fiecare motor are o anumită temperatură ideală de lucru pe care trebuie să o atingă pentru funcționarea optimă.

Dacă motorul nu funcționează la temperatura ideală de lucru - nu este încălzit optim - duce la un consum mai mare de combustibil, o funcționare mai proastă, un zgomot mai mare, dar și o uzură mai mare a tuturor pieselor motorului.

Conţinut

Funcția termostat

Sarcina termostatului este de a controla circuitul de răcire și de a atinge și menține temperatura optimă de funcționare a motorului cât mai repede posibil. Când motorul este rece, pompa de apă furnizează lichid de răcire numai carcasei blocului și capului motorului.

Lichidul de răcire revine la pompă prin furtunul bypass de la chiulasă și blocul motor deoarece termostatul este încă închis.

Cylinder head

Totuși, supapa termostatului se deschide odată ce temperatura optimă de funcționare este atinsă. Lichidul de răcire începe să curgă prin întregul circuit de răcire în radiator, unde aerul care curge răcește lichidul de răcire.

Termostatul trebuie să se deschidă la momentul potrivit - nu prea devreme, dar nici prea târziu. Dacă supapa termostatică s-ar deschide prea devreme, motorul s-ar încălzi lent și prost și nu ar menține temperatura optimă de funcționare.

Totuși, dacă termostatul a fost deschis prea târziu, temperatura ar fi prea ridicată, iar lichidul de răcire ar începe să fiarbă.

Când pornește ventilatorul de răcire?

Dacă temperatura depășește valori excesive în ciuda unui termostat care funcționează corect, ventilatorul de răcire este pornit prin comutatorul de pe termostat. Cu un termostat care funcționează corect, mașina ar trebui să se încălzească ușor în aproximativ 3 minute, iar radiatorul trebuie să rămână rece până când lichidul de răcire ajunge la 90 de grade Celsius (aproape 194 de grade Fahrenheit).

Engine temperature

Când se atinge această temperatură, termostatul se deschide, iar caloriferul se încălzește în scurt timp. Cu toate acestea, dacă temperatura lichidului de răcire urcă rapid în zona roșie după pornirea motorului și radiatorul rămâne rece, termostatul este blocat și nu se deschide.

Menținerea temperaturii optime este controlată prin deschiderea și închiderea supapei, care se realizează cu ajutorul ceară, parafină și umpluturi similare în termostat. Când se atinge temperatura dorită, ceara se lichefiază și se dilată, împingând pistonul, care deschide robinetul termostatului.

În cele mai recente modele de mașini, însă, puteți găsi termostate controlate electric, care pot controla mai precis răcirea.

Coolant

Termostatul și efectul acestuia asupra consumului

Funcționarea corectă a termostatului are un efect benefic asupra consumului de combustibil și a duratei de viață a motorului deoarece asigură că motorul este la temperatura ideală pentru funcționarea acestuia.

Dacă termostatul nu funcționează corect, consumul de combustibil poate crește cu 1 litru la 100 km, în funcție de tipul de mașină și de motorul acesteia. Amânând înlocuirea unui termostat defect, vă veți provoca dureri de cap în viitor.

Videoclip care arată funcția termostatului