Motor rotativ: Care sunt avantajele sale?

Rotary engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Articolul de astăzi se va concentra pe un motor rotativ cu mișcare alternativă a pistonului și un carter rotativ. Întrucât vorbim de un motor rotativ cu mișcare alternativă a pistonului, nu vom discuta despre motorul Wankel, chiar dacă aparține grupului de motoare rotative, deoarece pistonul său rotativ se învârte în jurul unui arbore excentric.

Ne va interesa, așadar, un cu totul alt tip de motor, care este un motor rotativ, ale cărui pistoane realizează o mișcare alternativă și al cărui carter se rotește (se rotește) împreună cu întregul motor.

Conţinut

Ce este un motor rotativ?

Un motor rotativ este un tip de motor radial, proiectat de obicei cu un număr impar de cilindri, al cărui arbore cotit este atașat rigid de structura unui avion, mașină sau motocicletă, iar carterul său, împreună cu cilindrii, se rotește (se învârte) în jurul aceasta.

În trecut, un motor rotativ de acest tip era folosit în principal pentru a conduce avioane, dar și-a găsit aplicația și în motociclete și mașini.

Istoria motorului rotativ pe scurt

Primul motor rotativ cu mișcare alternativă a pistonului și a carcasei rotative a fost introdus în 1889 la Paris. Inventatorul său a fost Félix Millet, care a brevetat acest motor în 1888.

Motorul rotativ a fost folosit mai ales în avioane în timpul Primului Război Mondial, dar și în anii dinaintea începerii războiului. Acest tip de motor îndeplinea toate criteriile cerute motorului în acele vremuri. Era puternic, relativ fiabil, și avea o greutate mai mică în comparație cu alte tipuri de motoare, deoarece nu avea nevoie de volantă, datorită funcționării mai lin.

Pe lângă avantajele lor, motoarele rotative aveau și dezavantaje. Principalul era un consum prea mare de combustibil, parțial pentru că motorul mergea la maxim, dar și din cauza distribuției slabe a supapelor. Cu toate acestea, până la sfârșitul războiului, motorul rotativ devenise învechit și încet-încet a căzut din uz pe măsură ce motoarele radiale l-au înlocuit.

Implementarea motoarelor rotative

După cum am menționat, motoarele rotative au fost folosite în principal în avioane, dar mai multe mașini și motociclete au fost echipate cu motoare rotative. Printre primele motociclete propulsate de un motor rotativ, putem include motocicleta Millet din 1892, care a câștigat multe curse.

O altă motocicletă cu motor rotativ a fost motocicleta Charles Redrup, care era echipată cu un motor rotativ cu trei cilindri cu un volum de 303 cmc.

Mașinile cu motoare rotative au fost produse de companiile americane Adams-Farwell, Bailey, Balzer și Intrepid. De exemplu, compania auto Adams-Farwell producea mașini cu motoare rotative cu 3 cilindri în 1898, iar la scurt timp după aceea, au trecut la motoare rotative cu 5 cilindri.

Motor rotativ și construcția acestuia

Motorul rotativ folosește în mod predominant ciclul în patru timpi și are cilindrii dispuși în jurul arborelui cotit la fel ca motorul radial. Cu toate acestea, în locul unui bloc cilindri fix și a unui arbore rotativ, un motor rotativ este echipat cu un arbore cotit staționar (fix) în jurul căruia se rotește întreg blocul de cilindri. Arborele cotit al acestui motor este atașat de structura aeronavei, motocicletei sau mașinii.

Există multe alte asemănări între motoarele rotative și radiale. La fel ca motorul radial, motorul rotativ este adesea echipat cu un număr impar de cilindri pentru a aprinde și a asigura funcționarea lină a motorului. Motoarele rotative cu un număr par de cilindri erau de obicei două în linie. Dacă este un motor rotativ cu un singur rând, este și un motor plat.

Majoritatea motoarelor rotative au cilindri dispuși în jurul unui singur arbore cotit ca un motor radial. Au existat și motoare boxer rotative sau chiar rotoare cu un singur cilindru.

Motor rotativ și avantajele acestuia

Cel mai mare avantaj al unui motor rotativ este faptul că întregul motor se rotește și se comportă ca un volant, datorită căruia motorul funcționează mai lin și are, de asemenea, mai puține vibrații.

Vibrația este o problemă serioasă la toate motoarele de aeronave. De asemenea, este nedorit la motoarele de automobile, deoarece este necesar să se echipeze motorul cu un volant greu pentru a-l reduce.

Alte avantaje ale motorului rotativ includ răcirea excelentă cu aer chiar și la turații mici sau în timpul mersului în gol.

Motor rotativ și dezavantajele acestuia

Cel mai mare dezavantaj al motoarelor rotative se manifesta la cresterea puterii. Pe măsură ce puterea crește, crește și greutatea motorului și, astfel, momentul giroscopic, care încearcă să rotească întreaga aeronavă (sau o altă mașină) în sensul de rotație a motorului.

Această problemă poate fi parțial rezolvată cu avioanele prin asigurarea rotației inverse a elicei avionului.

Alte dezavantaje ale motoarelor rotative includ consumul lor mare de combustibil în comparație cu diferite tipuri de motoare. Acest fapt a contribuit în mod semnificativ la dispariția motoarelor rotative și la înlocuirea lor cu alte motoare mai economice.

Alte motoare rotative

Pe lângă configurația cilindrilor care se mișcă în jurul unui arbore cotit fix, există câteva alte modele de motoare rotative. Printre cele mai cunoscute este motorul Wankel, care are un arbore excentric staționar (fix) în jurul căruia se rotește un piston rotativ.