Motorul trojvalc cu capacitate de 1.2 HTP: mai are încă o reputație proastă?
Motorul 1.2 HTP de la producătorul auto Škoda este bine cunoscut, probabil, de toți pasionații de mașini. Totuși, reputația sa rămâne destul de controversată – unii îl apreciază pentru dimensiunile compacte și consumul redus de combustibil, în timp ce alții îl critică pentru problemele tehnice frecvente, în special în versiunile sale anterioare.
Acest motor a căpătat numeroase porecle și ironii, adesea din cauza fiabilității sale îndoielnice în primii ani de producție. În acest articol, vom analiza detaliat motorul 1.2 HTP – de la apariția sa până la probleme și îmbunătățiri. Vom descoperi dacă fuga de reputația sa este justificată.
Conţinut
- Cum a apărut motorul HTP?
- De ce tocmai motorul trojvalc?
- Inovații și soluții tehnice
- Principalele probleme ale versiunilor timpurii 1.2 HTP
- Îmbunătățiri treptate și modernizare
- Consum și utilizare practică
- Fiabilitate pe termen lung și durabilitate
- Recenzii și experiențe ale utilizatorilor
- Concluzie
Cum a apărut motorul HTP?
Acronimul HTP înseamnă "High Torque Performance", ceea ce se traduce prin performanță crescută a cuplului. Acest motor a fost dezvoltat în anii '90, în colaborare cu grupul Volkswagen, și a intrat în producție în 2002. Din punct de vedere constructiv, se bazează pe motorul cu patru cilindri 1.6 MPI (EA 111), de la care a fost eliminat un cilindru, rezultând astfel un motor trojvalc cu o capacitate de 1.2 litri.
HTP a fost proiectat pentru a moderniza motoarele mai vechi, în special cele cu patru cilindri de 1.4 MPI, care au rădăcini încă din anii '60. Datorită numărului mai mic de piese și dimensiunilor compacte, motorul HTP s-a dovedit a fi ideal pentru utilizarea în oraș.
De ce tocmai motorul trojvalc?
Motoarele trojvalc, precum HTP, oferă un consum redus de combustibil și o construcție mai simplă. O reducere a numărului de piese mobile înseamnă mai puține puncte potențiale de defectare și costuri de producție mai mici. Pentru un echilibru optim, a fost instalat un arbore de echilibrare sub arborele cotit, minimizând vibrațiile specifice unei configurații cu un număr impar de cilindri.
Motorul 1.2 HTP a fost comparat la lansare cu alte motoare pe benzină mici din gama brandurilor concurente. Față de acestea, s-a remarcat prin dimensiunile reduse și simplitatea în construcție, ceea ce a contribuit la scăderea costurilor de producție și întreținere simplificată.
Parametru | Škoda 1.2 HTP | Renault 1.2 16V | Peugeot 1.1 | Fiat 1.2 8V |
---|---|---|---|---|
Capacitate (cm³) | 1 198 | 1 149 | 1 124 | 1 242 |
Putere (kW/cv) | 40-47 / 54-64 | 55 / 75 | 44 / 60 | 44 / 60 |
Cuplu (Nm) | 108 | 105 | 94 | 102 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 14,9 - 16,5 | 13,4 | 15,7 | 14,5 |
Consumul combinat (l/100 km) | 5,9 | 5,8 | 6,0 | 5,7 |
Datele sunt aproximative și pot varia în funcție de modelul specific și anul de fabricație.
Cu toate acestea, motorul era depășit în privința puterii și rafinamentului, probleme cauzate de configurația sa trojvalc și de anumite compromisuri tehnice.
Între 2002 și 2011, HTP a fost disponibil în două versiuni: versiunea cu șase supape (OHC) cu o putere de 40 kW și versiunea cu douăsprezece supape (DOHC) cu o putere de 47 kW. Fiecare versiune avea specificul său, dar și problemele proprii.
Inovații și soluții tehnice
Motorul 1.2 HTP a introdus câteva soluții tehnice considerate inovatoare la acea vreme. Printre acestea s-a numărat utilizarea unei lanț de distribuție în loc de curea, ceea ce ar trebui să asigure o durată de viață mai lungă și costuri mai mici de întreținere.
În practică, însă, s-a dovedit că lanțul avea tendința de a se întinde sau de a sări, provocând probleme în funcționarea motorului. O altă soluție interesantă a fost utilizarea unui bloc motor din aluminiu, care a contribuit la reducerea greutății, dar a crescut și sensibilitatea la supraîncălzire.
Principalele probleme ale versiunilor timpurii 1.2 HTP
Primele versiuni ale motorului HTP, în special cea cu șase supape (BMD/AWY), erau cunoscute pentru nesiguranța lor. Cea mai mare problemă o constituia catalizatorul, care se supraîncălzea datorită amplasării necorespunzătoare.
Catalizatorul defect genera particule metalice mici, care deteriorau supapele, ducând la arderea acestora. De asemenea, lipsa unui radiator de ulei provoca supraîncălzirea uleiului, ceea ce ducea la acumularea de depuneri de carbon în motor.
Această serie de probleme ducea adesea la o scădere a puterii motorului, iar singura soluție era repornirea costisitoare a capului cilindrilor. Aceste defecțiuni au afectat grav reputația motorului HTP, mai ales în rândul primilor proprietari.
Îmbunătățiri treptate și modernizare
Începând cu anul 2006, au fost introduse îmbunătățiri menite să îmbunătățească fiabilitatea motorului. Versiunea cu douăsprezece supape (BME/AZQ) era mult mai rezistentă, dar suferea de probleme cu lanțul de distribuție, care se putea întinde sau să sară mai ales în condiții de parcare. Aceste probleme provocau o funcționare neregulată a motorului și aprinderea luminii de avertizare.
Lampa de avertizare a motorului este aprinsă: Pot continua să conduc?
Alte îmbunătățiri semnificative au fost implementate în 2011. Producătorii au izolat catalizatorul de motor pentru a preveni supraîncălzirea uleiului. Aceste măsuri au crescut semnificativ fiabilitatea motorului și au redus incidența defecțiunilor grave.
Consum și utilizare practică
Consumul real al motorului HTP se situează în jur de 5,5 – 6 litri la 100 km, în condiții de conducere urbană sau pe drumuri secundare. Însă, atunci când se circulă pe autostradă, consumul crește semnificativ, atingând adesea valori de două cifre. De aceea, acest motor se dovedește a fi ideal în special pentru automobilele destinate orașelor și călătoriile scurte.
Dacă intenționați să cumpărați un vehicul echipat cu motor HTP, analizați cu atenție modul de utilizare a acestuia. Dacă călătoriți frecvent pe autostradă, ar fi mai înțelept să luați în considerare alternative cu o capacitate mai mare și o dinamică superioară la viteze mari.
Fiabilitate pe termen lung și durabilitate
Durata de viață a motorului 1.2 HTP variază în funcție de versiune și întreținere. Versiunile mai vechi, dinainte de 2009, aveau o durată de viață medie de aproximativ 200 000 km, în timp ce versiunile modernizate după 2009 puteau atinge durabilitatea de până la 220 000 km. Un factor esențial pentru o durată de viață extinsă era întreținerea regulată, în special verificarea și înlocuirea lanțului de distribuție și prevenirea supraîncălzirii motorului.
Recenzii și experiențe ale utilizatorilor
Experiențele proprietarilor de motor 1.2 HTP variază semnificativ. Iată trei sinteze ale recenziilor împărtășite de utilizatori pe diverse forumuri și site-uri de discuții:
1. Ideal pentru oraș și trasee scurte
Proprietarii subliniază adesea consumul redus de combustibil în oraș și pe trasee scurte. Datorită simplității construcției și costurilor reduse de întreținere, motorul este perfect pentru șoferii care nu necesită o putere prea mare, dar apreciază confortul condusului economic. Totuși, mulți avertizează asupra utilizării regulate pe autostrăzi, unde consumul crește semnificativ.
2. Probleme cu lanțul de distribuție
Una dintre cele mai frecvente plângeri se referă la lanțul de distribuție. Modelele mai vechi aveau probleme cu întinderea sau sărița lanțului, provocând funcționarea neregulată a motorului și aprinderea luminii de avertizare. Utilizatorii recomandă verificări periodice și înlocuiri la timp pentru a evita daune mai grave.
3. Defecțiuni frecvente în versiunile anterioare
Recenzile de pe forumuri menționează adesea probleme legate de catalizator și capul cilindrilor, în special pentru primele versiuni ale motorului (BMD/AWY). Unii proprietari au întâmpinat frecvent probleme cu supraîncălzirea uleiului și acumularea de carbon, ceea ce a dus la necesitatea unor reparații costisitoare. Aceste probleme au fost, însă, rezolvate treptat în modelele ulterioare.
Concluzie
Motorul 1.2 HTP este considerabil mai fiabil în prezent față de debutul său. Cu toate acestea, versiunile mai vechi pot continua să provoace probleme, mai ales dacă nu au beneficiat de o întreținere regulată. Dacă intenționați să achiziționați un vehicul second-hand echipat cu acest motor, asigurați-vă că s-au efectuat toate întreținerile necesare și că au fost soluționate slăbiciunile cunoscute.
HTP reprezintă o alegere potrivită pentru automobilele de oraș care necesită un motor economic și compact. Cu toate acestea, dacă așteptați o putere mai mare pe autostradă sau pentru călătorii mai lungi, poate ar fi mai bine să optați pentru o altă alternativă.