Lampa de avertizare a motorului: Ce defecțiune poate indica?

Check engine warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

O lumină de avertizare a motorului aprinsă pe tabloul de bord este teama aproape tuturor șoferului. Ce înseamnă și ce defecțiune poate indica?

Vom răspunde la această întrebare foarte frecventă în articolul de astăzi.

Conţinut

Lampă de avertizare a motorului - Este aceasta o problemă gravă?

Lampa de avertizare a motorului este un indicator care indică o defecțiune a motorului sau a unității de comandă a motorului. În condiții normale, această lumină de avertizare apare de obicei pentru un scurt moment când porniți motorul și ar trebui să se stingă imediat ce motorul este pornit.

Cu toate acestea, dacă lampa de avertizare a motorului se aprinde chiar și după pornirea motorului, este o problemă. În mare parte, semnalează defecțiunea injecției de combustibil, a aprinderii, arborelui cotit sau a sondei lambda.

Dacă motorul nu intră în modul de urgență, adică dacă nu își pierde puterea și vehiculul se comportă ca în timpul funcționării normale, este posibil să continuați să îl conduceți, deoarece poate fi doar o eroare aleatorie care dispare după câteva porniri ale vehiculului sau după o repornire a unității de comandă a motorului.

Dacă, pe de altă parte, lampa de avertizare a motorului se aprinde constant și motorul intră în regim de urgență, vă recomandăm o vizită urgentă la service-ul auto, diagnosticarea motorului și eventuala înlocuire a componentelor deteriorate cu piese auto de calitate.

De ce este aprins lampa de avertizare a motorului?

Defecțiune a sondei lambda{{REF_LINK}}:

Lambda probe

O defecțiune a sondei lambda este una dintre cele mai frecvente cauze ale luminii de avertizare a motorului. În unele cazuri, este posibil să se identifice fizic defecțiunea sondei lambda, deoarece aceasta este înfundată cu o cantitate mare de funingine.

Cu toate acestea, o defecțiune a sondei lambda nu este întotdeauna detectată prin inspecția fizică, așa că cea mai bună soluție este să mergeți la atelierul de reparații și să conectați mașina pentru diagnosticare. Dacă defecțiunea este confirmată, senzorul deteriorat trebuie înlocuit.

Defecțiune la aprindere:

O rată de aprindere a unuia dintre cilindri poate indica o problemă cu senzorul arborelui cotit, unitatea de control al motorului, bobinele de aprindere sau bujiile.

Funcționare defectuoasă a bujiilor:

Spark plugs

Puteți detecta o defecțiune a bujiilor sau a bobinelor de aprindere prin îndepărtarea bujiilor și verificarea stării acestora.

Dacă există depuneri în zona electrozilor bujiilor, aceasta indică o defecțiune a uneia dintre aceste componente.

Combustibil de calitate scăzută / cu octanism scăzut:

Utilizarea de combustibil de proastă calitate sau de combustibil cu o cifră octanică mai mică decât cea specificată pentru motor poate cauza, de asemenea, aprinderea lămpii de avertizare a motorului.

Dacă lampa de avertizare a motorului se aprinde aproape imediat după realimentarea și parcurgerea câțiva kilometri, este aproape 100% sigur că problema constă în combustibilul în sine. În acest caz, se recomandă trecerea la un combustibil de calitate superioară sau la un combustibil recomandat pentru motorul respectiv.

Defecțiunea pompei de combustibil:

În cazul unei defecțiuni a pompei de combustibil, este necesară măsurarea presiunii în distribuitorul de combustibil folosind un manometru. Dacă presiunea este mai mică decât ar trebui să fie, este necesar să înlocuiți componentele deteriorate ale sistemului de combustibil.

Filtru de combustibil{{REF_LINK}} înfundat:

Oil and fuel filter

Chiar și un lucru atât de mic poate face ca lampa de avertizare a motorului să se aprindă. Dacă filtrul de combustibil este excesiv de înfundat sau înfundat, sistemul de alimentare nu poate introduce suficient combustibil în cilindri, tocmai de aceea se aprinde acest martor luminos.

Defecțiunea convertizorului catalitic:

Catalytic converter

Defectarea convertorului catalitic poate însemna, de exemplu, deteriorarea pieselor sale interne sau înfundarea. În ambele cazuri, însă, se poate verifica starea acestuia cu ajutorul unui manometru, mai precis prin măsurarea contrapresiunii în conducta de evacuare.

Filtru de aer{{REF_LINK}} înfundat:

Air filter

Un filtru de aer înfundat poate provoca, de asemenea, aprinderea lampa de avertizare a motorului. Dacă filtrul de aer este înfundat excesiv, acesta va duce la intrarea insuficientă a aerului în cilindri. Cu toate acestea, această problemă poate fi eliminată foarte rapid și ieftin.

O scădere vizibilă a performanței manifestă un filtru de aer înfundat. Așadar, dacă observi că motorul tău nu este la fel de puternic ca înainte, ar trebui să te concentrezi mai întâi pe verificarea și, dacă este necesar, înlocuirea filtrului de aer.

Defecțiunea senzorului debitului de aer de masă:

Mass flow sensor

Cu toate acestea, lampa de avertizare a motorului se poate aprinde și în cazul unei defecțiuni a echilibrului aerului. Senzorul debitului de aer în masă poate funcționa defectuos dacă este excesiv de poluat sau deteriorat. Un senzor de debit de aer în masă deteriorat sau excesiv de poluat poate continua să funcționeze, dar modificările în funcționarea motorului sunt semnificative și pot fi observate chiar și de un neprofesionist complet.

Printre cele mai frecvente simptome de deteriorare ale senzorului de debit de aer în masă se numără pornirea dificilă a motorului, turația mare sau mică la ralanti a motorului, funcționarea neuniformă a motorului, smucitura în timpul accelerației sau oprirea motorului. Această problemă poate fi eliminată cu ușurință prin înlocuirea senzorului de debit de masă.

Sistem de injecție de combustibil{{REF_LINK}} înfundat:

Înfundarea elementelor sistemului de injecție a combustibilului, mai precis a injectoarelor, are un impact negativ asupra performanței motorului. Acesta este motivul pentru care lampa de avertizare a motorului se aprinde într-un astfel de caz. Soluția la această problemă este curățarea injectoarelor.

Scăderea nivelului uleiului de motor:

Motor oil

O scădere a uleiului de motor poate cauza, de asemenea, aprinderea lămpii de avertizare a motorului. În acest caz, este necesar să aflați unde se pierde uleiul de motor și nu este recomandat să folosiți mașina până când această problemă nu este rezolvată.

Cu toate acestea, dacă pierderea de ulei de motor este doar minimă, este necesar să completați mai întâi uleiul de motor și abia apoi să conduceți mașina direct la centrul de service.

Când este necesar să opriți conducerea din cauza lămpii de avertizare a motorului?

Dacă lampa de avertizare a motorului se aprinde pe bordul mașinii tale, nu trebuie să însemne întotdeauna o întrerupere imediată a conducerii. Cu toate acestea, în unele cazuri, este necesar să opriți vehiculul pe marginea drumului; dacă se întâmplă, ar trebui să o faci fără întârziere.

Ar trebui să opriți vehiculul dacă:

  • motorul începe să vibreze excesiv
  • se simte un miros (miros) de combustibil în interior
  • motorul intră în regim de urgență
  • se aprinde și lampa de avertizare supraîncălzire a motorului
  • lampa de avertizare pentru nivelul lichidului de răcire se aprinde pe lângă lampa de avertizare pentru motor al motorului
  • pe lângă lampa de avertizare pentru motor, se aprinde și nivelul uleiului de motor

Concluzie

O lumină de avertizare a motorului aprinsă nu trebuie luată cu ușurință. Nu numai că este periculos, dar, în timp, ignorarea unei lămpi de avertizare a motorului poate provoca mult mai multe daune decât motivul pentru care s-a aprins. Este esențial să rezolvi această problemă cât mai curând posibil.