Turbocompresor cu geometrie variabilă (VGT): Cum funcționează?
Un turbocompresor cu geometrie variabilă (VGT pe scurt), numit uneori turbină cu duză variabilă (VNT), este un tip de turbocompresor echipat cu lame mobile pentru a regla fluxul de aer.
Acest articol va arăta cum funcționează un turbocompresor cu geometrie variabilă și avantajele și dezavantajele acestuia.
Conţinut
Cum funcționează un turbocompresor cu geometrie variabilă?
Rotirea acestor palete de turbocompresor modifică secțiunea transversală a curgerii canalului de admisie și unghiul la care gazele de eșapament intră în turbine. Prin modificarea secțiunii transversale de curgere a canalului de admisie, viteza gazelor de evacuare se va modifica, afectând viteza turbinei, afectând cantitatea de aer comprimat furnizat. Pentru referință, toate paletele turbo se rotesc sincronizate cu același unghi.
Dacă presiunea de supraalimentare la turația mică a motorului este slabă, poziția paletelor se va modifica astfel încât secțiunea transversală a fluxului de admisie a gazelor de eșapament este îngustată. Acest lucru face ca gazele de eșapament să se accelereze, crescând viteza turbinei și, prin urmare, mărind presiunea.
Pe de altă parte, la turații mari ale motorului, când presiunea de umplere este suficientă, poziția paletelor se modifică astfel încât secțiunea transversală a debitului de admisie a gazelor de eșapament crește. Această soluție va face posibilă utilizarea cât mai multă energie din gazele de eșapament.
Turbocompresor: Care sunt avantajele sale și ce este turbo lag?
În acest fel, turbocompresorul cu geometrie variabilă își poate regla și adapta funcționarea la cerințele actuale ale motorului cu ardere și astfel să utilizeze energia totală a gazelor de eșapament.
Mai simplu spus, un turbocompresor cu geometrie variabilă imită un turbocompresor de dimensiuni optime pe toată curba de putere. Rezultatul este un turbocompresor fără un turbo lag vizibil.
Unde se folosește un VGT?
Acest tip de turbocompresor este utilizat exclusiv pentru motoarele diesel. Motivul este susceptibilitatea mecanismului lamei la temperaturi ridicate. Pentru cine nu stie, temperatura gazelor de esapament ale motoarelor pe benzina este cu cateva sute de grade Celsius mai mare decat cea a motoarelor diesel.
Tipuri de turbocompresoare: Turbo, Twin turbo, Twin-scroll, le cunoașteți pe toate?
Chiar și în acest caz, însă, există și excepții, astfel încât să poți găsi un turbocompresor cu geometrie variabilă a lamei chiar și cu un motor pe benzină.
Avantajele unui turbocompresor cu geometrie variabilă
- Funcționează într-o gamă largă de turații ale motorului - copiază un turbocompresor de dimensiuni optime
- Prețul este comparabil cu prețul unui turbocompresor simplu
Dezavantajele unui turbocompresor cu geometrie variabilă
- Fiabilitate mai scăzută comparativ cu un turbocompresor simplu
- Proiectat în primul rând pentru motoarele diesel - pentru motoarele pe benzină, această soluție necesită utilizarea de materiale scumpe, mai durabile