Turbo lag: ce este și cum se reduce?

Turbo
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Turbocompresoarele sunt populare pentru creșterea puterii unui motor fără a crește dimensiunea sau greutatea. Motoarele cu turbocompresor le înlocuiesc pe cele cu aspirație naturală, deoarece și motoarele mai mici sunt capabile să elibereze mai mulți cai putere și cuplu.

Cu toate acestea, lăsând deoparte puterea crescută și alte beneficii, motoarele turbo sunt adesea asociate cu cuvântul turbo lag.

Conţinut

Semnificația turbo lag

Turbo lag este întârzierea dintre momentul în care apăsați pedala de accelerație și momentul în care turbocompresorul începe să ofere putere suplimentară motorului. Acesta este timpul necesar pentru ca sistemul de evacuare și turbocompresorul să creeze impulsul necesar pentru a crește puterea.

Întârzierea poate fi frustrantă, deoarece face ca mașina să se simtă lent sau să nu răspundă până când turbocompresorul pornește. Mai mulți factori pot contribui la întârzierea turbo, inclusiv dimensiunea turbocompresorului, sistemele de admisie și evacuare și caracteristicile motorului.

În general, turbocompresoarele mai mari vor produce mai multă putere, dar și turbo lag mai mare, deoarece necesită mai mult debit de gaze de eșapament pentru a se învârti până la viteză. Pe de altă parte, compresoarele nu au această problemă, deoarece sunt antrenate mecanic printr-o curea atașată la arborele cotit.

Cum se reduce turbo lag?

Putem combate turbo lag-ul în mai multe moduri, cum ar fi prin reducerea inerției turbinei, de exemplu, prin reducerea greutății acesteia sau folosind rulmenți cu frecare mai mică. Să ne uităm la cinci componente, dintre care unele sunt diferite tipuri de turbo care reduc întârzierea turbo.

1. Turbocompresor mai mic

Turbocharger model

Un turbo mai mic se va învârti mai devreme, deoarece are nevoie de mult mai puțină energie de la evacuare decât un turbo mai mare. Problema cu un turbocompresor mic este că nu poate împinge aceeași cantitate de aer în motor ca un turbocompresor mai mare la același rpm.

Această problemă se rezolvă prin creșterea vitezei turbocompresorului, deși această viteză nu poate fi mărită la infinit. Revoluțiile foarte mari ale turbo contribuie, de asemenea, la uzura sa mai rapidă.

2. Turbocompresor cu geometrie variabilă (VGT)

Variable geometry turbocharger

Turbocompresoarele cu geometrie variabilă folosesc palete mobile pentru a regla fluxul de aer în turbină, imitând astfel un turbocompresor de dimensiuni optime pe toată curba de putere.

Rezultatul este un turbocompresor fără turbo lag observabil.

3. Twin-scroll turbo

Twin-scroll turbocharger

Acest tip de turbocompresor are două canale pentru admisia gazelor de eșapament în partea turbină. Conducțiile conduc către fiecare dintre aceste canale, astfel încât vidul să nu elimine energia din gazele de eșapament, în timp ce supapa de evacuare a unui cilindru nu sa închis încă, în timp ce supapa de admisie a început deja să se deschidă. Dacă aprinderea în cilindri este în ordinea 1-3-4-2, conductoarele de la cilindrii 1 și 4 vor duce la un canal, iar cele de la cilindrii 2 și 3 la celălalt canal.

În acest caz, nu va exista nicio pierdere de energie a gazelor de eșapament deoarece cilindrul 3, care ar prelua energie din gazele de eșapament din cilindrul 1, nu este conectat la aceeași conductă. Turbocompresorul twin-scroll aproape că nu are turbo lag.

Dezavantajul turbocompresorului twin-scroll este dificultatea acestuia, dar și faptul că este necesar să existe un număr par de cilindri astfel încât gazele de eșapament din același număr de cilindri să curgă în fiecare canal.

4. twin-turbo secvenţial

Twin-turbo este practic două turbocompresoare care lucrează în paralel sau secvenţial. Într-o configurație secvențială, un turbocompresor mai mic funcționează la rpm scăzut, iar celălalt mai mare este pornit la o turație predeterminată a motorului mai mare.

Turbo-urile secvenţiale reduc întârzierea turbo-ului, dar necesită conducte complexe pentru a alimenta ambele turbo-uri.

5. Supapă de suflare

Blowoff valve

Supapa de suflare eliberează presiunea în motoarele cu turbo prin eliberarea aerului comprimat în atmosferă. Sarcina supapei de suflare este de a preveni formarea de presiune înaltă în spațiul dintre turbocompresor și supapa de accelerație.

Supapa de suflare reduce, de asemenea, întârzierea turbo. Fără o supapă de suflare, presiunea acumulată reduce viteza turbinei, ceea ce înseamnă că atunci când pedala de accelerație este apăsată ulterior, turbo-ul durează mai mult să se învârtească înapoi la viteza pe care a lăsat-o când pedala de accelerație a fost oprită. calcat peste.

Concluzie

Sperăm că acum aveți o imagine de ansamblu asupra întârzierii turbo și de ce există diverse turbo pentru a-l elimina. Unii șoferi ar putea confunda turbo lag cu turația scăzută a motorului în cazul unei transmisii manuale. Dacă turația motorului este insuficientă, așteptarea accelerației poate dura câteva secunde. Cu toate acestea, această așteptare nu este un turbo lag, ci doar o selecție greșită a vitezei.