Twin-turbo: Care sunt avantajele și dezavantajele sale?

Engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Twin-turbo, cunoscut și sub numele de Bi-turbo, este numele dat motoarelor supraalimentate echipate cu două turbocompresoare.

Cele două turbocompresoare funcționează fie într-o configurație paralelă (în comun), fie într-o configurație secvențială (separat).

Conţinut

Twin-turbo care funcționează în paralel:

În această configurație, ambele turbocompresoare au aceeași dimensiune, cu un turbocompresor alimentat de o jumătate și celălalt de cealaltă jumătate din gazele de eșapament ale motorului și ambele funcționează simultan.

În majoritatea cazurilor, totuși, aerul comprimat de la ambele turbocompresoare este amestecat într-o galerie de admisie comună și trimis către cilindrii individuali. Puteți întâlni o astfel de soluție de turboalimentare, mai ales la motoarele multicilindri.

Turbocompresoarele mici au o inerție scăzută, așa că este necesară doar o cantitate mică de energie din gazele de eșapament pentru a învârti turbina. Două turbocompresoare mici sunt adesea folosite într-o configurație paralelă în loc de două mari.

Funcționează secvențial Twin-turbo:

În configurația secvențială folosită mai des, un turbocompresor este mic, iar celălalt este mai mare. Turbocompresorul mai mic funcționează la turații mici, funcționând la turații de motor predeterminate medii și mai mari. Doar turbocompresorul mare funcționează singur.

Cu această configurație, turbocompresoarele pot funcționa și astfel încât turbocompresorul mai mic să funcționeze în întregul spectru de rotații, iar cel mai mare să fie conectat la acesta doar la turații mari.

Motivul pentru care se folosesc două turbocompresoare de dimensiuni diferite este foarte simplu. Turbo-urile mari sunt mai puțin eficiente la turații mici, rezultând o presiune mai mică în galeria de admisie. În schimb, turbocompresoarele mai mici se rotesc mai repede la turații mai mici, dar nu pot furniza suficient aer comprimat la turații mai mari.

Twin-turbo care funcționează secvențial îndeplinește atât cerințele de înaltă performanță, cât și cererea de flexibilitate a motorului la turații mici. În plus, Twin-turbo ajută la reducerea semnificativă a turbo lag-ului, așa-numitul turbo lag. Acest design necesită seturi complexe de țevi pentru a alimenta ambele turbocompresoare.

Care sunt avantajele Twin-turbo?

  • Twin-turbo îndeplinește cerințele de înaltă performanță, dar necesită și flexibilitate a motorului la turație mică.
  • Twin-turbo elimină semnificativ turbo lag-ul.

Care sunt dezavantajele Twin-turbo?

  • Preț ridicat
  • Construcție complexă
  • Costuri mai mari ale serviciilor

Videoclip în care Jason de la Engineering Explained explică Twin-turbo (în engleză):