Amestecul stoichiometric: Ce tip de amestec este?
Un amestec stoichiometric este un amestec de combustibil și aer care conține exact cantitatea de aer necesară pentru arderea perfectă a combustibilului. Acest raport perfect dintre combustibil și aer din amestec se numește raport stoichiometric.
Acest articol va pune în lumină ce este un amestec stoichiometric și cum afectează acesta motorul.
Conţinut
Ce este un amestec stoichiometric?
Fiecare combustibil are nevoie de o cantitate diferită de aer pentru arderea sa perfectă. De exemplu, la benzina obișnuită (în funcție de compoziția sa), sunt necesare aproximativ 14,7 kilograme de aer pentru arderea perfectă a 1 kilogram din acest combustibil. Cu motorină, pe de altă parte, sunt necesare 15 până la 15,5 kilograme de aer pentru a arde perfect 1 kilogram de combustibil.
Raportul aer-combustibil: Cum afectează acesta performanța motorului?
Prin urmare, dacă se menține un raport perfect între combustibil și aer din amestec, valoarea factorului de exces de aer va ajunge la 1 (λ = 1). Într-un astfel de caz, vorbim de un amestec stoichiometric. Dacă amestecul conține mai mult aer, se numește slab; dacă conține mai puțin aer decât raportul stoichiometric, se numește bogat.
Amestecul stoichiometric și efectul acestuia asupra motorului
Arderea unui amestec stoechiometric este o ardere în care se consumă tot oxigenul pentru a arde tot combustibilul. Aceasta este cea mai optimă ardere pe care o putem realiza.
Clasificarea uleiului de motor explicată
În teorie, emisiile nu ar trebui să apară la arderea unui amestec stoichiometric. În practică însă situația este diferită și din cauza omogenizării insuficiente a combustibilului și a interacțiunii acestuia cu alte substanțe precum uleiul de motor, impuritățile din combustibil sau efectul azotului din aer și timpul scurt în care procesul de ardere trebuie să are loc, are loc formarea emisiilor.
Cu toate acestea, deoarece motoarele mașinilor obișnuite funcționează în principal la sarcină parțială, ele sunt proiectate pentru această operațiune, astfel încât funcționarea lor să fie cât mai eficientă în acest mod (cel mai mic consum de combustibil și cea mai mare ecologie).
Cu acest mod de funcționare a motorului, lucrul cu un amestec stoechiometric este un compromis potrivit între performanță, consum de combustibil și cantitatea de emisii produse.
În plus, totuși, motoarele mașinilor de astăzi trebuie să îndeplinească în primul rând limitele de emisie și astfel utilizarea unui amestec stoichiometric (λ = 1) pare a fi cea mai potrivită, deoarece convertorul catalitic are loc în timpul arderii unui amestec stoichiometric. randamentul său maxim, iar motorul este cel mai ecologic.