Axa motoare: față, spate, 4x4. Cum afectează mașina?

Drive shaft assembly
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Axa motoare este axa căreia i se transmite cuplul motor și ale cărei roți antrenează mașina. Prin urmare, puntea motoare transferă cuplul motorului prin roți către șosea.

Cum afectează axa motoare caracteristicile de conducere ale vehiculului? Să aruncăm o privire.

Conţinut

Ce este o axă motoare?

Atunci când proiectați o mașină, este esențial să determinați axa care va fi condusă. Caracteristicile de conducere ale mașinii depind de puntea motoare și de capacitatea de a transmite puterea motorului către drum.

În cele mai multe cazuri, puntea motoare este aleasă în funcție de suportul motorului, ceea ce afectează semnificativ și caracteristicile de conducere ale mașinii. Unele combinații de montare a motorului și a axei motoare sunt inutilizabile (de exemplu, motorul din spate cu tracțiune pe puntea față).

Axa motoare oferă mașinii caracteristici specifice de conducere. Pentru mașinile cu două axe, există următoarele opțiuni de acționare pe osie:

  1. Tracțiune pe puntea față
  2. Tracțiune pe puntea spate
  3. Tracțiune pe patru roți (4x4, AWD)

1. Acționare pe puntea față

Conducerea mașinii este asigurată doar de roțile din față, care în același timp schimbă și direcția mașinii. Acest tip de acționare este utilizat exclusiv numai atunci când motorul mașinii este plasat în față.

2. Tracțiune pe puntea spate

Roțile din spate asigură conducerea mașinii, în timp ce roțile din față sunt folosite pentru a schimba direcția mașinii. Acest tip de acționare este utilizat atât cu motoarele montate pe față, cât și cu cele din spate.

3. Tracţiune pe patru roţi

Toate roțile mașinii alimentează mașina, iar această tracțiune integrală poate fi permanentă (de obicei AWD) sau comutabilă (denumită de obicei 4x4, dar poate varia) .

Dacă tracțiunea integrală este comutabilă, este posibil să comutați tracțiunea mașinii fie în modul tracțiune față, fie în modul tracțiune spate, în funcție de o anumită mașină.

Combinația dintre suportul motorului și tracțiunea pe punte afectează în mod semnificativ caracteristicile de conducere ale mașinii, în timp ce diferitele configurații au dezavantaje.

Ce este subvirarea?

Road in the mountains

Subvirarea este un fenomen care apare atunci când se conduce printr-un viraj cu viteză mare sau când condițiile de aderență ale drumului s-au deteriorat. Atunci când apare subvirarea, mașina tinde să continue să conducă în direcția inițială și să zboare de pe marginea exterioară a colțului, ceea ce înseamnă că mașina nu se întoarce suficient.

Subvirarea apare de obicei la mașinile cu tracțiune față, dar poate apărea și la vehiculele cu tracțiune spate. Cauza subvirării este pierderea aderenței roților pe puntea motoare a mașinii.

Ce este supravirarea?

Drifting on the track

Supravirarea este un fenomen care, la fel ca și subvirarea, apare atunci când se conduce la colț cu viteză mare sau când condițiile de aderență ale drumului s-au deteriorat.

Acesta este cazul când partea din față a mașinii se transformă de bunăvoie într-un colț, dar partea din spate continuă în direcția inițială. Acest lucru face ca mașina să se învârtească în direcția opusă sau o rotație necontrolată, făcând o întoarcere în U nedorită.

Denumirea acestui fenomen derivă astfel din faptul că vehiculul se întoarce prea mult în timpul supravirării. De regulă, supravirarea apare la mașinile cu tracțiune pe spate, dar vehiculele cu tracțiune pe puntea față nu fac excepție.

Cu toate acestea, în cazul unui vehicul cu tracțiune față, este destul de complicat să se realizeze supravirarea. Cauza directă a supravirării mașinii este pierderea aderenței pe roțile de pe puntea spate.

Concluzie

Tracțiunea integrală încearcă să elimine majoritatea dezavantajelor tracțiunii față sau spate, dar necesită mai multe componente, care măresc semnificativ greutatea, dar și prețul al mașinii.