Supravirare: Cum să gestionați un derapaj de supravirare?

Drifting on the track
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Supravirarea este un fenomen care apare atunci când conduceți o mașină și treceți prin viraje cu curbe mai mici la viteze mai mari sau în condiții de drum nefavorabile.

Denumirea acestui fenomen derivă din faptul că mașina, sau doar puntea sa din spate, se rotește excesiv în timpul supravirării.

Conţinut

Ce mașini suferă de supravirare?

Supravirarea apare în mod natural în cazul mașinilor cu motor față și cu tracțiune spate. Cu toate acestea, acest lucru nu este întotdeauna cazul. Într-adevăr, supravirarea poate apărea și pe vehiculele cu tracțiune față și motoare montate pe față.

Cu toate acestea, realizarea unui derapaj de supravirare pe o astfel de mașină este complicată și mai ales periculoasă deoarece acest derapaj nu poate fi controlat. Acest lucru se datorează faptului că roțile din față sunt conduse în loc de roțile din spate.

Cum se manifestă supravirarea mașinii?

Oversteer

În timpul supravirării, anvelopele din față au mai multă aderență decât cele din spate. Acest lucru face ca mașina să se rotească în direcția opusă sau să scape de sub control, făcând o întoarcere nedorită. Se poate întâmpla, mai ales când conduceți după un colț cu viteză mare sau când schimbați brusc direcția.

Cauzele supravirării

Cauza comportamentului de supravirare al mașinii este pierderea aderenței roților pe puntea spate. Cu toate acestea, pot exista mai multe motive pentru care puntea din spate își pierde aderența și diferă semnificativ de configurația grupului motopropulsor și, prin urmare, de poziționarea axei motoare și a motorului.

În cazul unui sistem de propulsie cu tracțiune spate și un motor montat pe spate, supravirarea este de obicei cauzată de o accelerație prea mare a punții din spate, combinată cu forțele laterale. Un motor din spatele punții din spate acționează ca un pendul datorită greutății sale mari atunci când conduceți în viraj.

Pe de altă parte, mașinile cu tracțiune spate și motoare montate în față au axe din spate deloc încărcate. Axa spate ușoară împinge astfel axa față mai grea și restul greu al mașinii din fața acesteia.

BMW drift

Acest lucru poate determina alunecarea roților axei motoare în timpul unei accelerații mari sau al unei schimbări bruște de direcție, însoțită de greutatea mare a vehiculului. Abaterea axei spate de la curs este cauzată de forțele inerțiale care acționează asupra părții din spate a mașinii.

Cu toate acestea, supravirarea poate apărea și pe un vehicul cu tracțiune față și un motor montat în față. Un astfel de derapaj poate apărea în timpul unei manevre care trebuia să elimine un derapaj subviraj sau, în cazul conducerii printr-un viraj cu frâna de mână aplicată.

Cu toate acestea, derapajul în supravirare pe un vehicul fără axă spate antrenată este foarte periculoasă, deoarece nu există nicio modalitate de a o controla.

Cum apare o derapare la supravirare?

În timpul unei supravirări, partea din față a mașinii se transformă de bunăvoie într-un colț, dar partea din spate continuă în direcția inițială. Acest lucru face ca mașina să se rotească în direcția opusă sau să scape de sub control, făcând o întoarcere nedorită. Denumirea acestui fenomen derivă astfel din faptul că vehiculul se întoarce prea mult în timpul supravirării.

Spre deosebire de un derapaj de subvirare, în care vehiculul continuă în linie dreaptă, într-un derapaj de supravirare, vehiculul începe să se rotească în jurul propriei axe. Cu rotație solidă și subvirare, vehiculul poate zbura de pe șosea pe marginea exterioară a curbei.

Ca regulă generală, supravirarea apare mai ales la mașinile cu tracțiune spate, dar vehiculele cu tracțiune față nu fac excepție. În cazul unui vehicul cu tracțiune față, este destul de complicat și periculos să se realizeze un derapaj la supravirare.

Cum să gestionezi un derapaj de supravirare?

Stăpânirea unui derapaj de supravirare nu este la fel de ușor ca să stăpânești un derapaj de subvirare. Necesită destulă experiență și muncă atentă cu volanul și pedala de accelerație.

Dacă vehiculul derapează în supravirare, este necesar să rotiți brusc volanul în partea opusă cursului virajului. Aceasta înseamnă că îndreptați roțile din față ale mașinii dvs. din colț. În acest fel, este posibilă eliminarea schimbării axei vehiculului, ceea ce va permite mașinii să continue pe traiectoria inițială, dar numai lateral.

Ulterior, în funcție de situație, se poate corecta alunecarea punții spate prin apăsarea sau eliberarea pedalei de accelerație. Adăugarea unei clapete de accelerație poate direcționa partea din spate a vehiculului atunci când derapați într-un colț cu rază mare, dar scoaterea clapetei de accelerație vă va ajuta să obțineți aderență atunci când derapați în colțuri cu rază mică.

Totuși, să presupunem că reacția la alunecarea la supravirare este disproporționată. În acest caz, vehiculul poate suferi imediat o altă alunecare la supravirare, aruncând partea din spate a vehiculului pe partea opusă după ce a câștigat tracțiune și a virat prea mult spre axa drumului. Nu vă recomandăm să faceți oricare dintre cele de mai sus decât dacă aveți suficientă experiență și, ca întotdeauna, pe propriul risc.

Pericolul de derapaj la supravirare

Pericolul derapajului excesiv constă în complexitatea gestionării acestuia. Acest lucru se datorează faptului că apăsarea sau eliberarea pedalei de accelerație nu rezolvă întotdeauna situația. Apăsarea/eliberarea cu grijă a pedalei de accelerație și rotirea volanului mașinii la momentul potrivit este necesară pentru a depăși derapajul de supravirare.

Totuși, să presupunem că un vehicul care nu este condus de puntea spate suferă un derapaj la supravirare. În acest caz, este practic imposibil să gestionezi un astfel de derapaj, deoarece șoferul nu are niciun mijloc de a influența capacitățile de aderență ale punții spate.

Un ultim mit

Există nenumărate mituri auto în rândul șoferilor. Există, de asemenea, un mit larg răspândit care se potrivește foarte bine cu acest subiect. Potrivit unor entuziaști de mașini, o mașină cu tracțiune față poate avea doar o derapare subvirată, iar o mașină cu tracțiune spate poate avea doar o supravirare.

Afirmația de mai sus este valabilă numai atunci când conduceți în viraj în cazul unei accelerații mari. În condiții normale, o mașină cu orice sistem de propulsie poate suferi orice fel de derapaj, fie subvirare, fie supravirare.