Carburator: Cum funcționează acest dispozitiv?

Carburetor
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un carburator pregătește amestecul pentru motoarele pe benzină care ard combustibil lichid și aer. Prepararea acestui amestec constă în atomizarea combustibilului în fluxul de aer.

Aproape toate motoarele cu aprindere prin scânteie foloseau în trecut un carburator, dar astăzi este înlocuit cu dispozitive de injecție.

Conţinut

Cum funcționează un carburator?

Carburetor

Combustibilul, care corespunde cantității de aer admisă, este pulverizat de duzele de injecție sub presiunea pompei de combustibil, iar aerul aspirat în motor curge printr-o duză cu secțiune transversală variabilă. În acest loc, unde secțiunea transversală este îngustată, există ieșirea duzei de combustibil din camera de plutire, în timp ce în acest loc, viteza fluxului de aer va crește, dar presiunea acestuia va scădea.

Ca urmare a reducerii presiunii, combustibilul este aspirat. După depășirea secțiunii transversale înguste, viteza aerului scade din nou. Combustibilul care lovește aerul începe să se descompună, rezultând o mai bună atomizare a combustibilului din aer, rezultând un amestec mai omogen, iar asta înseamnă că are loc o ardere mai bună.

Carburetor

Combustibilul furnizat de carburatorul motorului depinde de presiunea negativă din difuzor - cu cât presiunea negativă este mai mare, cu atât doza de combustibil este mai mare. Un difuzor este un canal cu o secțiune transversală care crește sau descrește treptat în direcția curgerii lichidului sau gazului. Pregătirea amestecului depinde de excesul de aer și, astfel, de raportul dintre aerul conținut în amestec și cantitatea de aer necesară pentru arderea perfectă a combustibilului conținut în amestec.

Carburatorul depinde astfel de excesul de aer și de vidul din difuzor. Pe măsură ce presiunea negativă crește, procentul de combustibil din amestec crește. Astfel, excesul de aer din amestec scade.

Carburetor

Carburator cu șoc constant

Principiul de funcționare

Carburatorul de șoc constant menține o viteză constantă a aerului prin venturi, indiferent de sarcina motorului. Ca rezultat, obține un amestec consistent aer-combustibil pentru ardere eficientă. Carburatorul cu șoc constant este format dintr-o supapă de șoc, sistem principal de dozare, sistem de ralanti și pompă de accelerație.

Avantaje

  1. Amestec optim aer-combustibil pentru ardere eficientă.
  2. Sunt necesare construcție simplă și mai puține ajustări.
  3. Funcționare fiabilă în diferite condiții de conducere.

Carburator cu vid constant

Principiul de funcționare

Carburatorul cu vid constant menține o diferență constantă de presiune între venturi și camera de plutire. Acest tip de carburator are un venturi variabil, care își modifică dimensiunea în funcție de poziția clapetei. Componentele cheie includ o clapă de accelerație, un ac de măsurare a combustibilului și un sistem de purjare a aerului.

Avantaje

  1. Control precis asupra amestecului aer-combustibil.
  2. Economie de combustibil îmbunătățită și emisii reduse.
  3. Performanță mai bună la diferite turații ale motorului.

Carburator Venturi multiplu

Principiul de funcționare

Carburatorul multiplu venturi dispune de doua sau mai multe venturi dispuse in serie, fiecare cu propriul sistem de dozare. Acest design îmbunătățește atomizarea și amestecarea combustibilului și aerului, oferind performanțe îmbunătățite într-o gamă largă de condiții de operare. Se compune din venturi primare și secundare, tije de dozare și supape de putere.

Avantaje

  1. Atomizare îmbunătățită a combustibilului pentru o combustie îmbunătățită.
  2. Performanță mai bună la diferite sarcini ale motorului.
  3. Versatilitate pentru utilizarea în motoare de înaltă performanță.

Funcționarea sistemelor de carburator

Carburetor

Pentru a respecta limitele de emisie, dar și pentru performanță maximă și consum cât mai scăzut, carburatoarele auto erau adesea echipate cu diverse sisteme auxiliare care le permiteau să lucreze economic și fiabil într-o gamă largă de turații și sarcini ale motorului.

Sistem inactiv

Face parte din aproape orice carburator auto. Este amplasat în carburator în principal deoarece sistemul principal de carburator constând din difuzor nu este capabil să alimenteze motorul cu un amestec adecvat la turații scăzute ale motorului. La urma urmei, viteza aerului nu este suficientă pentru atomizarea perfectă a combustibilului.

Alimentarea motorului cu un amestec omogen la ralanti și parțial și la turații mici ale motorului și sarcină redusă a motorului este asigurată de sistemul de ralanti, care este alcătuit dintr-un sistem de duze și conducte de aer care se deschid în canalul de ralanti și este condus în spate. regulatorul cantității de amestec (amortizor).

Astfel, dacă pedala de accelerație nu este apăsată, supapa închide aproape complet canalul carburatorului, ceea ce provoacă un vid mare în spatele acestuia. Cu toate acestea, vidul ridicat face ca o cantitate mare de combustibil să fie extrasă din canalul sistemului de ralanti, care este reglat prin intermediul unor duze pentru a furniza motorului un amestec adecvat în timpul ralantiului.

Sistem de tranziție

Sistemul de tranziție este utilizat în timpul trecerii de la modul de ralanti la modul de sarcină completă și, împreună cu sistemul de ralanti, participă la alimentarea motorului cu combustibil. Sistemul de tranziție este amplasat în carburator deoarece atunci când pedala de accelerație este apăsată treptat, subpresiunea scade în spatele regulatorului cantității de amestec, ceea ce determină o scădere a cantității de combustibil preluată din canalul de ralanti.

Sistemul de bypass este utilizat atunci când presiunea pedalei de accelerație se apropie de un nivel în care sistemul de ralanti nu mai poate conduce motorul. Fluxul de aer prin carburator este insuficient pentru ca sistemul principal să preia alimentarea cu combustibil.

De aceea există mici găuri în peretele camerei carburatorului situate la nivelul clapetei în carburatoarele controlate cu clapete. Când marginea supapei atinge nivelul orificiului din peretele carburatorului, în cameră are loc un vid, care creează o diferență de presiune în fața și în spatele supapei, iar combustibilul începe să fie luat din sistemul de transfer.

Când supapa este deschisă mai mult, ponderea sistemului de ralanti în alimentarea cu combustibil a motorului scade și este preluată treptat de sistemul de tranziție.

Pompa de acceleratie

Pompa de accelerație este un sistem auxiliar al carburatorului, care este utilizat pentru a elimina efectele adverse, cum ar fi, de exemplu, o schimbare bruscă a puterii. Dacă motorul este în modul de ralanti și pedala de accelerație este apăsată puternic, clapeta carburatorului se va deschide rapid, determinând dezactivarea imediată a sistemului de ralanti.

Cu o mișcare atât de rapidă, sistemul de tranziție nu are timp să reacționeze și, deoarece motorul are turații mici, sistemul principal nu îl poate alimenta cu combustibil. Într-o astfel de situație, motorul s-ar opri pentru că nu ar primi suficient combustibil. Din acest motiv, pe carburator este montată o pompă de accelerație, care reacționează imediat la apăsarea pedalei de accelerație.

La fiecare apăsare, pompa injectează o anumită cantitate de combustibil în canalul carburatorului, care depinde de viteza de apăsare a pedalei și compensează astfel lipsa de combustibil din cauza unei apăsări puternice a pedalei.

Îmbogățitor

Un îmbogățitor este un sistem de carburator auxiliar care îmbogățește amestecul în regimuri de putere maximă și sarcină grea. Îmbogățitorul este adesea construit ca o cameră secundară a carburatorului, care nu conține un sistem de ralanti și de tranziție, ci doar sistemul principal setat pentru a furniza puterea maximă.

Pentru a putea furniza puterea maximă, este necesar să porniți concentratorul în modul în care cantitatea maximă de aer va curge prin camera secundară.

Separator inactiv

Acest sistem a fost găsit în carburatoarele cu un design mai modern. Aceasta este o deconectare mecanică a circuitului de ralanti menită să prevină autoaprinderea după oprirea motorului. Acestea s-au produs când motorul ardea după condus, ceea ce a făcut ca amestecul să ardă în cilindru fără a avea nevoie de o scânteie de la bujie.

Deci, motorul a funcționat uneori câteva secunde chiar și după ce contactul a fost oprit. Deconectarea circuitului de ralanti previne autoaprinderea deoarece motorul nu are ce arde si astfel se opreste.

Sufoca

După pornirea motorului, când motorul și întreaga conductă de admisie sunt încă reci, nu are loc evaporarea ideală a combustibilului. După ce a fost atomizat în carburator, combustibilul lovește pereții reci ai galeriei de admisie și se condensează acolo, provocând intrarea unui amestec slab în motor.

Un astfel de amestec nu este adecvat pentru funcționarea motorului și, prin urmare, trebuie să fie îmbogățit temporar. Choke-ul asigură această îmbogățire a amestecului rece de motor.

Ca orice dispozitiv, carburatorul poate fi deteriorat, iar atunci când îl reparați, ar trebui să:

  • verificați alimentarea cu combustibil a carburatorului
  • verificați sau curățați toate duzele carburatorului
  • verificați canalele și capcanele de murdărie (filtre)
  • îndepărtați apa condensată din combustibil
  • verificați plutitorul supapei ac și pompei de accelerație
  • verificați funcționarea supapei de accelerație

Urmăriți o scurtă demonstrație a modului în care funcționează carburatorul: