Filtrul de ulei: pentru ce este și când este important să-l înlocuiți?

Oil filter
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un filtru de ulei este un tip de filtru conceput pentru a elimina impuritățile din uleiul de motor. Filtrele de ulei sunt utilizate în motoarele de mașini, avioane și motoare marine.

Dacă vorbim de mașini, acest filtru este situat în partea inferioară sau mijlocie a motorului.

Conţinut

Cum funcționează un filtru de ulei?

Oil filter

Filtrul de ulei îndepărtează murdăria forțând uleiul de motor printr-un material de filtrare poros. Primele motoare de mașină nu foloseau filtre de ulei, care, împreună cu calitatea scăzută a uleiului de motor, au provocat degradarea excesivă a acestui ulei și, prin urmare, a fost necesară schimbarea lui foarte des.

În zilele noastre, toate motoarele auto cu ardere internă sunt echipate cu un filtru de ulei. Componentele de bază ale filtrului de ulei includ:

Oil-filter cartridge, internal construction
  • Medii de filtrare: fabricat din hârtie, materiale sintetice sau plasă de sârmă, prinde murdăria atunci când uleiul curge prin el.
  • Supapă de reținere: Împiedică curgerea uleiului din filtru când motorul este oprit, asigurând astfel o alimentare constantă cu ulei în timpul pornirii.
  • Supapă de bypass: Permite uleiului să ocolească filtrul dacă acesta se înfundă, prevenind deteriorarea motorului din cauza lipsei de ulei.

Tipuri de filtre de ulei

Există mai multe tipuri de filtre de ulei, fiecare dintre ele având propriile avantaje și este potrivit pentru anumite tipuri de motoare:

Filtre mecanice de ulei

Filtrele mecanice folosesc un element de hârtie sau fibre pliate pentru a prinde murdăria. Sunt cel mai comun tip de filtru de ulei și sunt de obicei mai accesibile. Cu toate acestea, au o capacitate de filtrare limitată și trebuie înlocuite mai des.

Casete filtre de ulei

Filtrele casete au un design mai modern, cu un capac reutilizabil și elemente de filtrare înlocuibile. Este o alternativa mai ecologica si ofera o capacitate de filtrare mai mare decat filtrele mecanice.

Filtre de ulei magnetice

Filtrele magnetice folosesc un magnet sau un electromagnet pentru a atrage și îndepărta particulele de metal din ulei. Aceste filtre sunt reutilizabile și necesită doar curățare regulată. Cu toate acestea, ele nu sunt la fel de eficiente la captarea impurităților nemetalice.

Filtre centrifuge de ulei

Filtrele centrifuge folosesc mișcarea rotativă pentru a separa contaminanții din ulei în funcție de densitate. Aceste filtre sunt mai eficiente la captarea particulelor mai mici, dar pot necesita întreținere frecventă.

Filtru de ulei semi-flux

Aceste filtre funcționează în așa fel încât o parte din uleiul care merge la sistemul de lubrifiere trece prin filtrul de ulei, iar o parte curge direct în punctele de ungere ale motorului.

În zilele noastre, filtrele de ulei cu semiflux sunt folosite doar în mod excepțional deoarece doar jumătate din ulei trece prin filtrare, ceea ce determină curățarea insuficientă a uleiului de motor.

Filtru de ulei cu flux complet

Aceste filtre sunt foarte eficiente deoarece tot uleiul de motor trece prin filtrare și astfel captează majoritatea impurităților. Astfel, sistemul de lubrifiere curăță tot uleiul în timpul unui singur flux.

Filtrele de ulei cu debit complet sunt realizate din hârtie de filtru și sunt proiectate cu un singur scop, ceea ce înseamnă că nu pot fi curățate și pot fi schimbate complet cu carcasa sau doar cu inserția filtrului.

Ce este un filtru de schimb?

Este o inserție de filtru și un ambalaj, care împreună formează o unitate. Când este înlocuit, întregul filtru se schimbă. Acest tip de filtru este echipat cu o supapă de siguranță care permite uleiului să ocolească filtrul în cazul în care elementul filtrant se înfundă. Acest lucru previne dezactivarea sistemului de lubrifiere. Supapa de siguranță are, așadar, aceeași funcție ca și supapa de reducere a sistemului de lubrifiere.

Acest filtru este prevazut si cu o supapa de aerisire care pastreaza uleiul in filtru chiar si dupa oprirea motorului, prevenind astfel uzura pieselor in miscare ale motorului din cauza lipsei initiale de ulei. Fără această supapă, uleiul ar trebui mai întâi să umple filtrul și abia apoi s-ar muta în părțile de lucru ale motorului.

De ce să nu uiți să schimbi filtrul de ulei?

Comparison of new and old motorcycle oil filters

Înlocuirea regulată a filtrului de ulei este crucială pentru menținerea duratei de viață și a performanței motorului. Un filtru înfundat poate provoca:

  • Debitul restricționat de ulei duce la o uzură crescută a motorului și la deteriorarea potențială.
  • Consum mare de combustibil deoarece motorul trebuie să funcționeze mai mult din cauza lubrifierii insuficiente.
  • Emisii mai mari, deoarece uleiul murdar poate contribui la formarea de nămol și depozite de carbon.

Fără filtru de ulei, impuritățile din uleiul de motor ajung în piesele de lucru ale motorului, determinându-le să se uzeze mai repede. Filtrul de ulei trebuie schimbat la fiecare schimbare a uleiului de motor, deoarece este o parte esențială a sistemului de lubrifiere.

Fapte interesante despre filtrul de ulei

  1. Primele mașini nu aveau filtre de ulei: Conceptul de filtrare a uleiului nu a fost introdus decât în ​​anii 1920. Anterior, motoarele se bazau doar pe filtre de ulei de bază care ofereau capacități limitate de filtrare.
  2. Ernest Sweetland și George H. Greenhalgh au inventat primul filtru de ulei cu flux complet în 1923. Au brevetat invenția sub numele de Purolator. Purolator rămâne astăzi un brand binecunoscut în industria auto.
  3. Filtrele de ulei pot avea un impact semnificativ asupra consumului de combustibil: Un filtru de ulei curat asigură un flux optim de ulei și reduce frecarea în motor. Rezultatul este un consum mai bun de combustibil și emisii mai mici.
  4. Filtrele de ulei sintetice sunt concepute pentru utilizare prelungită: Filtrele de ulei sintetice sunt fabricate din materiale sintetice, cum ar fi fibra de sticlă sau poliester, oferind capacități de filtrare îmbunătățite și o durată de viață mai lungă decât filtrele de hârtie convenționale. Sunt potrivite în special pentru vehiculele care utilizează ulei de motor sintetic.
  5. Magneții filtrului de ulei pot prinde resturile metalice: deși nu sunt o caracteristică standard, unele filtre de ulei sunt echipate cu magneți care atrag și prinde particulele de metal în uleiuri. Acest lucru ajută la reducerea uzurii motorului cauzată de resturile metalice abrazive.

Întrebări frecvente despre filtrul de ulei

Cât de des ar trebui să schimb filtrul de ulei?

În general, se recomandă înlocuirea filtrului de ulei la fiecare schimbare de ulei sau conform specificațiilor producătorului vehiculului.

Un filtru de ulei murdar poate cauza o presiune scăzută a uleiului{{REF_LINK}}?

Da, un filtru de ulei înfundat poate restricționa fluxul de ulei, ceea ce duce la o presiune scăzută a uleiului și, în cel mai rău caz, la o potențială deteriorare a motorului. Schimbarea regulată a filtrului de ulei poate ajuta la menținerea presiunii corespunzătoare a uleiului.

Este normal ca uleiul sa se scurga dupa schimbarea filtrului?

O cantitate mică de ulei rezidual se poate scurge după schimbarea filtrului, dar aceasta ar trebui să se oprească la câteva minute după pornirea motorului. Dacă scurgerile persistă, verificați dacă filtrul este bine strâns și dacă garnitura se potrivește corect.

Pot curăța și reutiliza vechiul meu filtru de ulei?

Unele filtre de ulei, cum ar fi cele magnetice sau centrifuge, pot fi curățate și refolosite. Cu toate acestea, filtrele mecanice și cu cartuș au o capacitate de filtrare limitată și trebuie înlocuite conform recomandărilor producătorului.

Concluzie

Daca nu ai schimbat filtrul de ulei la schimbarea uleiului de motor, ai face o mare greseala, pentru ca ai strica imediat uleiul de motor nou cu murdaria de la filtrul de ulei vechi. Un filtru de ulei nu este o piesă scumpă, așa că încercarea de a economisi niște bani, în acest caz, pur și simplu nu are sens.

Instrucțiuni video despre cum să schimbați filtrul de ulei: