Fluidul de frână: La ce este utilizat și ce denumiri are?
Fluidul de frână este o componentă esențială a oricărui vehicul dotat cu un sistem de frânare hidraulic. Acesta asigură transferul forței necesare pentru a încetini sau opri vehiculul. O alegere greșită sau neglijarea întreținerii poate influența semnificativ siguranța la volan.
În acest articol, veți descoperi ce este fluidul de frână, care sunt tipurile sale, cum să le utilizați corect și la ce trebuie să fiți atenți.
Conţinut
La ce este utilizat fluidul de frână?
Rolul fluidului de frână constă în transferul forței prin presiune. Fluidele nu sunt semnificativ comprimatibile, astfel încât forța exercitată se transmite direct la comprimarea legăturilor chimice ale lichidului.
Deoarece uleiurile afectează etanșările și furtunurile sistemului de frânare, fluidele de frână nu sunt, de obicei, fabricate din petrol. Majoritatea fluidelor de frână sunt fabricate pe bază de glicol și ether, dar există și fluide de frână realizate pe bază de uleiuri minerale.
Defecțiuni ale sistemului de frânare: cum se manifestă?
Toate fluidele de frână trebuie să îndeplinească anumite cerințe stabilite de diverse organizații, cum ar fi SAE (Societatea Inginerilor Auto) sau reglementările diverselor autorități.
Fluidele de frână sunt desemnate, la nivel mondial, prin acronimul DOT, care reprezintă, de fapt, un acronim pentru Departamentul de Transport din Statele Unite, ce a stabilit specificații pentru performanța fluidelor de frână.
Denumirile fluidelor de frână
DOT 1
DOT 2
DOT 3
DOT 4
DOT 5
DOT 5.1
Fluidele DOT 2, DOT 3 și DOT 4 sunt compatibile între ele, însă fluidul DOT 5 nu poate fi amestecat sau înlocuit cu niciun alt fluid, din cauza compoziției sale specifice. DOT 5 este pe bază de silicon, în timp ce celelalte fluide sunt pe bază de polietilenglicol. Fluidul DOT 5.1 este fabricat pe aceeași bază ca DOT 4, fiind adecvat pentru condiții extreme.
Datorită faptului că DOT 5.1 este realizat pe bază de polietilenglicol, acesta poate fi amestecat cu fluidul DOT 4. În general, fluidele de frână cu un număr mai mare oferă o calitate superioară, fiind ideale pentru condiții mai dificile decât cele cu un număr mai mic.
Denumire | Punctul de fierbere uscat | Punctul de fierbere umed | Viscozitate | Componenta principală |
DOT 2 | 190 °C | 140 °C | - | Ulei de ricin/alcohol |
DOT 3 | 205 °C | 150 °C | 1500 mm2/s | Glicol Eter |
DOT 4 | 230 °C | 155 °C | 1800 mm2/s | Glicol Eter |
LHM | 249 °C | 249 °C | 1200 mm2/s | Ulei mineral |
DOT 5 | 260 °C | 180 °C | 900 mm2/s | Silikon |
DOT 5.1 | 260 °C | 180 °C | 900 mm2/s | Glicol Eter |
Punctul de fierbere uscat se referă la un fluid nou care nu a absorbit încă umiditate, iar punctul de fierbere umed se referă la un fluid care a absorbit deja 3,7% apă, ceea ce reprezintă valoarea medie a absorbției umidității.
1. Viscositate
Pentru o funcționare fiabilă a sistemului de frenare, fluidul de frână trebuie să mențină o viscositate constantă pe o gamă largă de temperaturi, inclusiv temperaturi extrem de scăzute.
Sistem de frânare antiblocare (ABS)
Asta este deosebit de important în sistemele de frânare echipate cu sistemul ABS sau sistemul ESP.
2. Comprimalitate
Fluidele de frână trebuie să mențină o comprimalitate scăzută, chiar și la temperaturi variabile. Acest lucru este important în special pentru a asigura o senzație constantă a pedalei de frână.
Dacă fluidul de frână nu ar menține o comprimalitate scăzută, ar fi necesară o mișcare mai lungă a pedalei de frână pentru a genera aceeași cantitate de forță transferată la pistonul etrierului de frână.
3. Coroziunea
Fluidele de frână nu trebuie să provoace coroziunea componentelor metalice utilizate în interiorul sistemului de frânare și trebuie, de asemenea, să protejeze aceste piese de coroziune atunci când umiditatea pătrunde în sistem.
Avantajul fluidului de frână pe bază de uleiuri minerale LHM este că nu cauzează coroziune.
Concluzie
Alegerea corectă și întreținerea fluidului de frână sunt esențiale pentru siguranța vehiculului dumneavoastră. Respectați recomandările producătorului și verificați periodic starea lichidului pentru a minimiza riscul de defecțiune a frânelor.