Fluidul de frână: La ce este utilizat și ce denumiri are?

Fluidul de frână este o componentă esențială a oricărui vehicul dotat cu un sistem de frânare hidraulic. Acesta asigură transferul forței necesare pentru a încetini sau opri vehiculul. O alegere greșită sau neglijarea întreținerii poate influența semnificativ siguranța la volan.

În acest articol, veți descoperi ce este fluidul de frână, care sunt tipurile sale, cum să le utilizați corect și la ce trebuie să fiți atenți.

Conţinut

La ce este utilizat fluidul de frână?

Rolul fluidului de frână constă în transferul forței prin presiune. Fluidele nu sunt semnificativ comprimatibile, astfel încât forța exercitată se transmite direct la comprimarea legăturilor chimice ale lichidului.

Deoarece uleiurile afectează etanșările și furtunurile sistemului de frânare, fluidele de frână nu sunt, de obicei, fabricate din petrol. Majoritatea fluidelor de frână sunt fabricate pe bază de glicol și ether, dar există și fluide de frână realizate pe bază de uleiuri minerale.

Toate fluidele de frână trebuie să îndeplinească anumite cerințe stabilite de diverse organizații, cum ar fi SAE (Societatea Inginerilor Auto) sau reglementările diverselor autorități.

Fluidele de frână sunt desemnate, la nivel mondial, prin acronimul DOT, care reprezintă, de fapt, un acronim pentru Departamentul de Transport din Statele Unite, ce a stabilit specificații pentru performanța fluidelor de frână.

Denumirile fluidelor de frână

  • DOT 1

  • DOT 2

  • DOT 3

  • DOT 4

  • DOT 5

  • DOT 5.1

Fluidele DOT 2, DOT 3 și DOT 4 sunt compatibile între ele, însă fluidul DOT 5 nu poate fi amestecat sau înlocuit cu niciun alt fluid, din cauza compoziției sale specifice. DOT 5 este pe bază de silicon, în timp ce celelalte fluide sunt pe bază de polietilenglicol. Fluidul DOT 5.1 este fabricat pe aceeași bază ca DOT 4, fiind adecvat pentru condiții extreme.

Datorită faptului că DOT 5.1 este realizat pe bază de polietilenglicol, acesta poate fi amestecat cu fluidul DOT 4. În general, fluidele de frână cu un număr mai mare oferă o calitate superioară, fiind ideale pentru condiții mai dificile decât cele cu un număr mai mic.

Denumire

Punctul de fierbere uscat

Punctul de fierbere umed

Viscozitate

Componenta principală

DOT 2

190 °C

140 °C

-

Ulei de ricin/alcohol

DOT 3

205 °C

150 °C

1500 mm2/s

Glicol Eter

DOT 4

230 °C

155 °C

1800 mm2/s

Glicol Eter

LHM

249 °C

249 °C

1200 mm2/s

Ulei mineral

DOT 5

260 °C

180 °C

900 mm2/s

Silikon

DOT 5.1

260 °C

180 °C

900 mm2/s

Glicol Eter

Punctul de fierbere uscat se referă la un fluid nou care nu a absorbit încă umiditate, iar punctul de fierbere umed se referă la un fluid care a absorbit deja 3,7% apă, ceea ce reprezintă valoarea medie a absorbției umidității.

1. Viscositate

Pentru o funcționare fiabilă a sistemului de frenare, fluidul de frână trebuie să mențină o viscositate constantă pe o gamă largă de temperaturi, inclusiv temperaturi extrem de scăzute.

Asta este deosebit de important în sistemele de frânare echipate cu sistemul ABS sau sistemul ESP.

2. Comprimalitate

Fluidele de frână trebuie să mențină o comprimalitate scăzută, chiar și la temperaturi variabile. Acest lucru este important în special pentru a asigura o senzație constantă a pedalei de frână.

Dacă fluidul de frână nu ar menține o comprimalitate scăzută, ar fi necesară o mișcare mai lungă a pedalei de frână pentru a genera aceeași cantitate de forță transferată la pistonul etrierului de frână.

3. Coroziunea

Fluidele de frână nu trebuie să provoace coroziunea componentelor metalice utilizate în interiorul sistemului de frânare și trebuie, de asemenea, să protejeze aceste piese de coroziune atunci când umiditatea pătrunde în sistem.

Avantajul fluidului de frână pe bază de uleiuri minerale LHM este că nu cauzează coroziune.

Concluzie

Alegerea corectă și întreținerea fluidului de frână sunt esențiale pentru siguranța vehiculului dumneavoastră. Respectați recomandările producătorului și verificați periodic starea lichidului pentru a minimiza riscul de defecțiune a frânelor.