Defecțiuni ale sistemului de frânare: cum se manifestă?

Disc brakes
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

În articolul de astăzi, vom examina modul în care se manifestă diferite defecțiuni ale sistemului de frânare și cum pot fi eliminate. Sistemul de frânare este cea mai importantă parte a mașinii din punct de vedere al siguranței.

Acest sistem are un impact decisiv asupra siguranței conducerii, deoarece servește la oprirea, încetinirea mașinii sau asigurarea acestuia în timp ce mașina este parcata.

Conţinut

Introducere

Deoarece sistemul de frânare este atât de important, fiecare șofer cu experiență sau fără experiență ar trebui să poată recunoaște cel puțin simptomele care avertizează despre o defecțiune a sistemului de frânare. Datorită identificării în timp util a problemei, este posibilă eliminarea diferitelor defecțiuni ale sistemului de frânare înainte de a fi prea târziu.

În același timp, rezolvarea la timp a problemei poate preveni mai multe deteriorări ale sistemului de frânare. Să presupunem că apare o situație periculoasă pe drum. În acest caz, declanșarea efectului de frânare, forța acestuia și distanța de frânare a mașinii sunt adesea factori decisivi care afectează posibilitatea unei coliziuni și forța impactului în cazul unei coliziuni.

Brakes

Starea bună a sistemului de frânare vă poate salva în multe situații. Prin urmare, nu trebuie să uitați de întreținerea sa regulată, de verificarea stării componentelor sale și de depanare, dacă este necesar.

Să aruncăm o privire asupra modului în care anumite defecțiuni ale sistemului de frânare se manifestă și cum pot fi eliminate.

1. Volanul se scutură, se clătina sau vibrează

Vibrația frânelor provoacă tremurarea, clătirea sau vibrarea volanului în timpul frânării. Este adesea cauzată de lățimile diferite ale discului pe lungimea circumferinței acestuia sau de diferite deformații cauzate de supraîncălzirea frânelor.

Frânele, așadar, vibrează atunci când plăcuțele de frână intră în contact cu discul, iar aceste vibrații sunt apoi transmise direcției mașinii.

Cu toate acestea, discurile de frână excesiv de uzate sau deteriorate pot provoca, de asemenea, tremurarea volanului. Cu toate acestea, problema cu plăcuțele de frână uzate sau deteriorate se manifestă și prin creșterea zgomotului de frână (zgomot de metal scârțâit).

Soluția la problema:

Soluția la această problemă este simplă. Trebuie doar să înlocuiți discurile și plăcuțele de frână. Dacă ar fi să schimbați doar discurile din cauza plăcuțelor de frână uzate neuniform, discul s-ar putea freca incorect, ceea ce ar reduce efectul de frânare.

2. Mașina trage într-o parte în timpul frânării

Dacă mașina trage într-o parte (stânga sau dreapta) în timpul frânării, discul sau plăcuțele de frână sunt murdare cu ulei sau alt lubrifiant pe o parte și și-au pierdut eficiența de frânare.

Un etrier de frână blocat poate cauza această problemă pe lângă plăcuțele de frână murdare. Într-un astfel de caz, nu este asigurat același efect de frânare ca pe partea opusă a osiei, sau efectul de frânare pe această parte este mai mare, ceea ce determină tragerea în lateral a mașinii tocmai menționată.

Soluția la problema:

Worn metal brake pads

Eliminarea acestei probleme necesită curățarea plăcuțelor și discului de frână (de exemplu, cu benzină tehnică) sau eventual înlocuirea acestor componente pe ambele părți ale osiei.

In cazul unui etrier blocat, este necesar sa se verifice functionarea pistonului din etrier si ulterior sa se elimine aceasta problema prin repararea sau inlocuirea pistonului sau a intregului etrier.

3. Pedala de frana tare

Un servofrân care funcționează defectuos este unul dintre cele mai comune motive pentru o pedală de frână tare. Datorită servofrânelor, frânele sunt mai sensibile. Astfel, este mai ușor să aplicați forța de frânare. Deci, dacă servofrâna nu funcționează corect, pedala de frână devine mai grea.

Cu toate acestea, pe lângă o problemă cu servofrâna, o pedală de frână tare poate fi cauzată și de un etrier blocat sau de un regulator de presiune a frânei.

Soluția la problema:

  • Verificarea suprafeței plăcuțelor de frână și eventuala înlocuire a acestora
  • Repararea sau înlocuirea etrierului
  • Înlocuirea sau repararea servofrânei
  • Înlocuirea regulatorului de presiune a frânei
  • Înlocuirea conductei de vacuum conducător de la servofrâna

4. Rezistența pedalei de frână

Dacă apare această problemă, este necesar să exercitați mai multă forță pentru a apăsa pedala de frână. În același timp, pedala de frână se comportă ca și cum ar fi fost împinsă înapoi. Această problemă poate avea mai multe cauze, cum ar fi:

  • Lichidul de frână este în stare proastă
  • Furtunuri scurse ale sistemului de frânare (sistemul de frânare este aerat)
  • Saboți de frână incorect fuzionați în cazul frânelor cu tambur
  • Regulator de presiune a frânei blocat

Soluția la problema:

  • Consolidarea saboților de frână ai frânei cu tambur
  • Verificarea stării lichidului de frână (dacă este necesar, înlocuirea acestuia)
  • Verificarea etanșeității rolei principale de frână și a rolelor de frână ale roților individuale
  • Aerisirea frânele
  • Verificarea şi, dacă este cazul, înlocuirea furtunurilor de frână.

5. Zâmbetul frânelor după o oprire lungă sau după spălarea mașinii

Dacă nu folosiți mașina pentru o perioadă lungă de timp sau ați spălat-o și ați lăsat-o în picioare, se poate auzi un zumzet după ce ați condus și ați apăsat pedala de frână pentru prima dată, cauzat de abraziunea discului de frână din cauza coroziunii.

Acest sunet caracteristic este exact modul în care coroziunea este îndepărtată de pe discuri în timpul frecării care apare în timpul frânării. Coroziunea apare pe discuri și plăcuțe de frână din cauza efectului umidității și a sării de drum, dar și la spălarea mașinii.

Soluția la problema:

Coroziunea poate fi de obicei îndepărtată de pe discurile și plăcuțele de frână după ce ați aplicat frânele de mai multe ori. Cu toate acestea, dacă coroziunea este extinsă, este necesară înlocuirea acestor componente.

Cum să prelungești durata de viață a frânelor:

  1. Aplicarea corectă a frânelor
  2. Anticiparea și menținerea unei distanțe
  3. Frâna de motor

1. Ruperea corectă a frânei

După înlocuirea plăcuțelor și discurilor de frână, contactul dintre aceste componente este imperfect. Așezarea perfectă a plăcilor pe discuri are loc numai după parcurgerea a aproximativ 200 km (sau 125 mile).

Până atunci, ar trebui să evitați frânările bruște sau intense, de exemplu, atunci când conduceți panta.

2. Anticiparea și menținerea distanței

Datorită anticipării și menținerii distanței corecte față de alte mașini, veți putea reduce în timp viteza mașinii și astfel evitați frânările bruște.

3. Frana de motor{{REF_LINK}}

Nu trebuie să folosiți doar frânele pentru a reduce viteza. Viteza mașinii dvs. poate fi redusă cu ușurință prin trecerea la o treaptă inferioară, având în vedere că mașina dvs. este echipată cu transmisie manuală.

Rezumatul cititorului nostru despre defecțiunile sistemului de frânare

Voi adăuga câteva observații din experiența mea. Tremuratul volanului poate proveni si din semiaxa, iar daca dezechilibrul pe jumatatea axei nu este prea mare, se va tremura doar la franare, dar in cazul unor astfel de simptome verificati si franele. Scârțâitul metalic de la frâne indică uzura, zgomotul de înaltă frecvență este, de obicei, doar praf în frâne, fie din material uzat, fie de la conducerea în teren, atunci este o idee bună să spălați mai întâi întreg etrierul bine din interior cu un burete. ajută adesea. Dacă tragerea în lateral este cauzată de o rolă în etrier (etrier plutitor), frânele se supraîncălzesc, de obicei, și poate fi periculos, așa că e bine să o rezolvi rapid.