Sistem de frânare antiblocare (ABS)

ABS warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Sistemul de frânare antiblocare (ABS - Sistem de frânare antiblocare) este o caracteristică de siguranță a autovehiculelor care împiedică blocarea roților (încetarea rotației) în timpul frânării.

ABS-ul ajută șoferul să depășească situațiile dificile și să mențină tracțiunea cu suprafața drumului, mai ales la frânarea pe suprafețe alunecoase sau la frânarea de urgență (dure). Sistemul de frânare antiblocare are ca scop îmbunătățirea siguranței vehiculului prin reducerea șanselor de derapare și pierderea controlului.

Conţinut

Pe scurt istoricul ABS

Conceptul unui sistem de frânare antiblocare datează din anii 1920, când inginerul auto francez Gabriel Voisin a dezvoltat un sistem mecanic pentru a menține roțile în rotație în timpul frânării. Cu toate acestea, abia în anii 1960, compania britanică Dunlop a introdus ABS pentru avioane.

În 1966, furnizorul american de automobile Bendix Corporation a dezvoltat ABS electronic pe patru roți pentru automobile, instalat pentru prima dată pe Ford Thunderbird din 1969.

De-a lungul anilor, tehnologia ABS s-a îmbunătățit continuu și a devenit o parte standard a majorității vehiculelor. De exemplu, în Statele Unite, ABS a devenit obligatoriu pentru toate mașinile noi în 2000, iar în Uniunea Europeană, a devenit obligatoriu pentru toate mașinile noi în 2004.

Componentele sistemului ABS

Unele componente fac parte din vehicul, nu neapărat sistemul de frânare antiblocare. Cu toate acestea, acest sistem le folosește în mod activ pentru funcția sa. Astfel, ABS constă de obicei din următoarele componente:

  • Senzori de turație a roții: acești senzori monitorizează viteza de rotație a fiecărei roți și trimit aceste informații către unitatea de control ABS.
  • Unitate de control ABS: Această unitate electronică prelucrează informațiile de la senzorii de viteză a roților și determină când sunt blocate roțile. Apoi trimite semnale pentru a modula presiunea de frânare în consecință.
  • Supapele sunt amplasate în conducta de frână și reglează presiunea aplicată fiecărei roți. Acestea pot crește, menține sau scădea presiunea conform instrucțiunilor unității de control ABS.
  • Pompă: pompa ajută la restabilirea presiunii de frânare în conducta de frânare atunci când supapele o eliberează.
  • Sistemul de frânare: ABS funcționează cu sistemul de frânare existent al vehiculului, care constă din componente precum pedala de frână, cilindrul principal, conductele de frână, etrierele și plăcuțele sau saboții de frână.

Cum funcționează ABS

Când șoferul apasă pedala de frână pentru a aplica frânele, senzorii de viteză ale roții detectează orice reducere bruscă a vitezei roții care ar putea indica blocarea roților.

Dacă se confirmă riscul blocării roților, centrala ABS intervine prin reglarea presiunii de frânare prin supape. Datorită acestei modulări, presiunea optimă de frânare este necesară pentru a preveni blocarea roților și, în același timp, se obține o frânare eficientă.

Brake pedal in a car

Procesul de modulare are loc într-o serie de pulsații rapide, pe care șoferul le poate simți ca și cum pedala de frână se dă înapoi. Nu vă panicați; pulsațiile pedalei de frână sunt o parte normală a funcționării ABS și indică faptul că sistemul de frânare antiblocare funcționează corect.

Avantajele sistemului ABS

Wet road

Un sistem de frânare antiblocare oferă mai multe beneficii, printre care:

  • Control mai bun: împiedicând blocarea roților, ABS-ul permite șoferului să mențină controlul direcției în timpul frânării puternice, ceea ce poate preveni coliziunile sau pierderea controlului vehiculului.
  • Distanță de oprire mai mică: sistemul de frânare antiblocare ajută la reducerea distanței de frânare pe suprafețe umede sau alunecoase, prevenind blocarea roților și menținând tracțiunea.
  • Risc redus de derapare: prin modularea presiunii de frânare, ABS reduce probabilitatea de derapare în timpul frânării bruște sau puternice.
  • Stabilitate mai bună a vehiculului: ABS ajută la menținerea stabilității vehiculului la frânare, ceea ce este util în special în situații de urgență sau când conduceți pe suprafețe alunecoase.

Limitări ale sistemului ABS

Warning lights on the dashboard

În timp ce ABS oferă beneficii semnificative de siguranță, nu este lipsit de limitări. Șoferii ar trebui să știe că ABS nu duce întotdeauna la distanțe de oprire mai scurte, în special pe suprafețe libere sau neuniforme, cum ar fi pietrișul sau zăpada.

În plus, sistemul de frânare antiblocare nu poate compensa obiceiurile proaste de condus sau vitezele periculoase. Șoferul trebuie să păstreze întotdeauna o distanță de siguranță, să conducă la o viteză rezonabilă și să fie atent în condiții meteorologice nefavorabile.

Controlul tracțiunii și ESC

În timp ce obiectivul principal al unui sistem de frânare antiblocare este de a preveni blocarea roților în timpul frânării, vehiculele moderne includ adesea sisteme de siguranță suplimentare, cum ar fi controlul tracțiunii și controlul electronic al stabilității (ESC). Aceste sisteme cooperează cu ABS și oferă astfel o creștere suplimentară a siguranței și stabilității vehiculului.

Controlul tracțiunii ajută la prevenirea patinarii roților în timpul accelerației, în special pe suprafețe alunecoase. Când sistemul detectează o pierdere de tracțiune, reduce puterea motorului sau acționează frânele roților care se învârtesc, ajutând vehiculul să mențină tracțiunea și să evite derapajele. Controlul tracțiunii este util atunci când conduceți în condiții umede, înghețate sau cu zăpadă.

Road in the mountains

Controlul electronic al stabilității (ESC) monitorizează direcția vehiculului și o compară cu direcția dorită de șofer, așa cum este indicată de unghiul volanului. Dacă sistemul detectează discrepanțe între acești doi parametri, frânează roțile individuale sau reduce puterea motorului pentru a readuce vehiculul pe calea dorită.

Sistemul ESC este, prin urmare, util atunci când vehiculul este expus riscului de derapare sau răsturnare, de exemplu, în timpul manevrelor de evaziune bruște sau când conduceți prin viraje cu viteză mare.

De ce este interzis ABS-ul în F1?

Un fapt interesant pe care poate nu îl știați despre ABS este interzicerea curselor de Formula 1. La începutul anilor 1990, mai multe echipe de Formula 1 au experimentat cu sistemele ABS în mașinile lor de curse pentru a obține un avantaj competitiv pe pistă.

Cu toate acestea, preocupările legate de complexitatea și greutatea crescută a mașinilor, precum și de potențialul de avantaje nedrepte, au determinat Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) să interzică ABS în Formula 1 în 1993. Interdicția rămâne în vigoare și astăzi și, de asemenea, se aplică controlului tracțiunii.

Potrivit federației, conducerea unui vehicul echipat cu aceste sisteme necesită mai puțină îndemânare. Cu toate acestea, această interdicție este un exemplu al faptului că performanța vine înaintea siguranței în sportul cu motor.

Întrebări frecvente - Întrebări și răspunsuri despre ABS

ABS-ul reduce distanța de frânare în toate condițiile?

Răspuns: deși un sistem de frânare antiblocare poate ajuta la scurtarea distanțelor de oprire pe suprafețe umede sau alunecoase, este posibil să nu aibă întotdeauna ca rezultat distanțe de oprire mai scurte pe suprafețe afanate sau neuniforme, cum ar fi pietrișul sau zăpada. Funcția principală a ABS este de a preveni blocarea roților și de a menține controlul direcției în timpul frânării puternice.

Pot folosi în continuare frânele dacă ledul ABS este aprins?

ABS warning light

Răspuns: dacă ledul de avertizare ABS se aprinde, de obicei indică o problemă cu sistemul. În majoritatea cazurilor însă, sistemul clasic de frânare al vehiculului va funcționa în continuare, datorită căruia puteți opri vehiculul în siguranță.

Acest sistem este unul dintre elementele principale de siguranță, așa că este esențial să remediați problema cât mai curând posibil.

ABS-ul poate provoca lovirea pedalei de frână?

Răspuns: Da, atunci când sistemul de frânare antiblocare împiedică în mod activ blocarea roților, modulează rapid presiunea de frână, ceea ce poate provoca lovirea pedalei de frână (o senzație de pulsație). Aceasta este o parte normală a funcționării sistemului ABS și indică faptul că acesta funcționează corect.

Este posibil să montați ABS pe un vehicul mai vechi care nu îl are?

Răspuns: modernizarea ABS pe un vehicul care nu este echipat inițial cu ABS poate fi un proces complex și costisitor care implică adesea modificări semnificative ale sistemului de frânare și instalarea de componente suplimentare. Deși este posibil din punct de vedere tehnic, în general nu este recomandat din cauza costului, complexității și posibilelor complicații în timpul procesului de asamblare.

Concluzie

În concluzie, se poate spune că sistemul de frânare antiblocare este o caracteristică de bază de siguranță a vehiculelor moderne, care îmbunătățește controlul direcției și reduce riscul de derapaj sau pierderea controlului vehiculului.

Diferența dintre pornit și oprit ABS